Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Fanny
Jungfrun i Torpshammar, Ånge 2012-08-05
Jungfrun i Torpshammar, Ånge 2012-08-05
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Nils-Henrik Krokstedt, EMA 2011-03-12, PN
* Alla våra Ångslupar, 1994, S108
* Lubrikatorn 1/2002, S24-26
Rospiggen 1995, S81-93
* Sveriges Skeppslista 2009, S286
  Byggd 1865
  Varv Lindholmens Varv, Göteborg
  Varvsnummer 153
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup, numera motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal SFC 5138
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 13,85 meter 13,85 meter
  Största bredd 3,11 meter 2,96 meter
  Djupgående - 1,30 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Lindholmen ångmaskin 1 x Ford
  Effekt 16 hk, 12 kW 128 hk, 94 kW
  Toppfart - 8 knop
  Kapacitet 62 passagerare -
  Historik
  1865 Levererad av Lindholmens Varv som Fanny till Stockholms Ångslups AB, Stockholm.
  1901-04-09 Såld till Erkens Ångslups AB, Estuna, Norrtälje för 5.000 kr och omdöpt till Erken.
  1901-04-10 Anländer via järnvägen till Erkens järnvägsstation.
  1901-04-13 Sjösatt i sjön Erken.
  1901-05-25 Insatt i trafik på traden Sanberga - Erkens järnvägsstation.
  1904-06 Motoriserad med en tvåcylindrig tändstiftsmotor, av fabrikat Qvick, tillverkad vid Pythagoras, Norrtälje.
  1906 Erkens Ångslups AB ombildas till Erkens Nya Ångslups AB, Estuna.
  1912 Upplagd vid Svanberga gård i väntan på försäljning.
  1914 Såld till fabrikör Gustaf "Bilsta-Jansson" Jansson, Östhammar och omdöpt till Lisa. Ombyggd till bogserbåt. Förses med däck, en ny styrhytt samt en liten salong i aktern för att kunna ta passagerare. Trafik som timmerbogserare i Östhammar.
  1916 Såld till rådman Mathias Lundqvist (Östhammars Såg & Kvarn), Östhammar.
  ? Ny huvudmaskin, av fabrikat Bolinder, 15 hk, 11 kW, installeras.
  1925-04-04 Överförd till dödsboet när ägaren avlider.
  1948 Såld till Mälarens Transport AB, Stockholm.
  1958 Såld till Axel Pettersson, Nättraby, Karlskrona och omdöpt till Bellman. Ombyggd till turfiskebåt. Styrhytten flyttas akterut. Trafik i Karlskrona.
  1980 Såld till Bert Carlsson. Ombyggd och renoverad under sex år. Ny överbyggnad. Ny huvudmaskin, av fabrikat Ford, 67 hk, 49 kW, installeras.
  1991 Såld till Bo Bergström, Gällstaö, Ekerö för 200.000 kr och omdöpt till Jungfrun. Ombyggd. Ny huvudmaskin, av fabrikat Ford, 128 hk, 94 kW, installeras.
  2009 Såld till Artistförrådet P.O. Jönis AB, Torpshammars Herrgård, Torpshammar, Ånge. Trafik på Ljungan.
  2016-11-09 Såld till Ella Böving, Stockholm.
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
Tillbaka till Erkens Ångslups AB
Tillbaka till Erkens Nya Ångslups AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1660 fartyg, 899 rederier och 112 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.