Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Falckenstein
Marco Polo utanför Sassnitz, Tyskland 2007-04-08
Marco Polo utanför Sassnitz, Tyskland 2007-04-08
Foto: Cai Rönnau
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1960
  Varv Krögerwerft GmbH, Rendsburg, Tyskland
  Varvsnummer 1170
  Registernr 12693
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 5112195
  Signal SJMH, numera tysk signal DQHT
  Systerfartyg Bellevue Möltenort, Laboe
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 33,56 meter 33,56 meter
  Största bredd 6,51 meter 6,51 meter
  Djupgående 1,25 meter 1,50 meter
  Brt/Nrt - 156/100
  Maskineri 1 x MaK 6-cyl. 1 x Volvo Penta 121C
  Effekt 200 hk, 147 kW 367 hk, 270 kW
  Toppfart 11 knop 12,5 knop
  Kapacitet 317 passagerare 187 passagerare
  Historik
  1960-06-10 Sjösatt.
  1960-07-15 Levererad av Krögerwerft GmbH som Falckenstein till Reederei Kieler Verkehrs A.G, Kiel, Tyskland. Trafik på Kielfjorden.
  1980-01 Såld till Partrederiet Bengt I. Kristensson, Rönnäng och omdöpt till Almön.
  1980-01-19 Trafik på traden Almön - Stenungsund för Statens Vägverk sedan Tjörnbron blivit påseglad.
  1980-07-01 Fortsatt trafik på traden Almön - Stenungsund men nu för Stenungsunds och Tjörns kommuner.
  1981-11-09 Upplagd efter att den nya Tjörnbron invigts.
  1982-06 Uthyrd till Bertil Lindkvist, Säffle och omdöpt till Vikingasol. Trafik för W.T.S. Wermlands Touring Service AB, Arvika på traderna Arvika - Säffle, Säffle - Läckö och Säffle - Åmål.
  1982-08 Såld till Bertil Lindkvist, Säffle för 950.000 SEK. Trafik för W.T.S. Wermlands Touring Service AB, Arvika på Byälven, traden Arvika - Säffle samt rundturer från de båda orterna.
  1984-06 Uthyrd till Ø-Ruten A/S, Langø. Insatt i trafik på traden Ebeltoft - Langø t.o.m. augusti.
  198? Upplagd vid Bohus Varv.
  1987 Såld till Kusttransport Johansson & Lander AB, Fiskebäckskil för 250.000 SEK och omdöpt till Gullmarsfjord. Ombyggd vid Nimar, Nya Varvet, Göteborg. Ny inredning. Nytt tonnage 156 brt, 100 nrt. Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta 121C, 367 hk, 270 kW, installeras.
  1988 Överförd till Scandinavian Flag AB, Fiskebäckskil för 325.000 SEK.
  1993 Såld till Reederei Ostsee-Tour, Sassnitz, Tyskland och omdöpt till Marco Polo. Insatt på dagsturer från Sassnitz.
Tillbaka till W.T.S. Wermlands Touring Service AB
Tillbaka till Kusttransport Johansson & Lander AB
Tillbaka till Scandinavian Flag AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1618 fartyg, 855 rederier och 105 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.