Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Enköping I
Aga I 1938
Aga I 1938
Foto: Erik Holmberg. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2019-09-30 PN

* Ångbåtarna på Uppsala, Del 2, 1947, S106
* Mälarbåtarna, 1967, S110
* Med ånga, gods och tidtabell, 2003, S284, 297-300
* Med ångbåt från land till stad, 2016, S58, 94, 121-122, 177-178

* Lubrikatorn 3/1998, S12-13
* Lubrikatorn 4/2000, S13
* Skärgårdsbåten 2/1994, S18
* Skärgårdsbåten 2/1995, S13-14
* Skärgårdsbåten 4/1998, S28
* Skärgårdsbåten 1/2017, S35

* Aftonbladet 1885-03-03
* Nya Dagligt Allehanda 1885-03-03
* Stockholms Dagblad 1885-03-03
* Aftonbladet 1885-04-24
* Enköpingsposten 1885-04-24
* Nya Dagligt Allehanda 1885-04-24
* Stockholms Dagblad 1885-04-24
* Stockholms Dagblad 1886-10-16
* Enköpingsposten 1886-10-19
* Vestmanlands Läns Tidning 1888-06-21
* Enköpingsposten 1888-06-22
* Svenska Dagbladet 1900-12-13
* Aftonbladet 1909-06-19
* Dagens Nyheter 1909-06-20
* Svenska Dagbladet 1909-06-20
* Aftonbladet 1909-06-26
* Dagens Nyheter 1909-06-27
* Svenska Dagbladet 1909-06-27
* Dagens Nyheter 1911-11-29
* Svenska Dagbladet 1919-10-31
* Dagens Nyheter 1929-08-11
* Svenska Dagbladet 1933-05-14
* Svenska Dagbladet 1933-05-16
* Svenska Dagbladet 1938-04-26
* Aftonbladet 1941-10-09
* Norrskensflamman 1952-11-03
* Svenska Dagbladet 1952-11-03
* Svenska Dagbladet 1956-10-12

* Sveriges Skeppslista 1905-06, S70
* Sveriges Skeppslista 1908, S54
* Sveriges Skeppslista 1910, S54
* Sveriges Skeppslista 1911, S52
* Sveriges Skeppslista 1913, S56 350 hk
* Sveriges Skeppslista 1915, S58
* Sveriges Skeppslista 1917, S58
* Sveriges Skeppslista 1919, S56
* Sveriges Skeppslista 1921, S56
* Sveriges Skeppslista 1923, S56
* Sveriges Skeppslista 1925, S58
* Sveriges Skeppslista 1927, S66
* Sveriges Skeppslista 1929, S70
* Sveriges Skeppslista 1931, S72
* Sveriges Skeppslista 1933, S134
* Sveriges Skeppslista 1935, S130
* Sveriges Skeppslista 1937, S128
* Sveriges Skeppslista 1939, S42
* Sveriges Skeppslista 1941, S40
* Sveriges Skeppslista 1943, S40
* Sveriges Skeppslista 1945, S40
* Sveriges Skeppslista 1947, S42
* Sveriges Skeppslista 1949, S44
* Sveriges Skeppslista 1951, S124
* Sveriges Skeppslista 1953, S124
* Sveriges Skeppslista 1955, S126
* Sveriges Skeppslista 1957, S128
* Sveriges Skeppslista 1958, S132
  Byggd 1885
  Varv William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm
  Varvsnummer 176
  Registernr 1888
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JDQF, senare SDYM
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 33,43 meter 33,46 meter
  Största bredd 5,62 meter 5,79 meter
  Djupgående 2,20 meter 2,60 meter
  Brt/Nrt 183/130 134/17
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin 1 x ångmaskin
  Effekt 180 hk, 132 kW 350 hk, 257 kW
  Toppfart 11 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1885-03-02 Sjösatt.
  1885-04-22 Levererad av William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Enköping I till Enköpings Ångfartygs AB, Enköping. Hemort Enköping. Trafik på traden Stockholm - Enköping.
  1885-04-23 Anländer ca. kl. 17.00 för första gången till hemmahamnen Enköping och möts av kanondunder och hornmusik utförd av musiksällskapet Lyran.
  1886-10-14 Grundstöter vid Sandgrundet vid färd från Stockholm mot Enköping. Propellern får en skada men det går ändå att fortsätta färden till Enköping. Orsak till incidenten tros vara att pricken som sitter vid grundet försvann vid senaste stormen.
  1888-06-17 Grundstöter på kvällen i tjock dimma utanför Stora Essingen, Stockholm vid färd från Västerås mot Stockholm på en lustresa. Kommer loss efter några minuter.
  1896-04-11 Ommätt. Nya mått 33,43 x 5,79 meter. Nytt tonnage 183/124.
  1900-12-12 Får en propellerskada vid färd från Stockholm till Enköping i tjock is. Går dagen efter från Enköping till William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm för reparation och vinteruppläggning.
  1909-06-19 Kolliderar ca. kl. 10.30 med ångfärjan Trean på Riddarfjärden, Stockholm. Enköping I, som passerar utanför färjeläget vid Mariahissen vid färd in mot Munkbrohamnen, kör in i färjans babordssida. Trean, som just avgått från Mariahissen, får en stor buckla i sidan och alla fönsterrutor krossade. Dessutom blev ångpannans rör skadade och manometern krossad. Enköping I klarar sig helt utan skador. Efter incidenten förs färjan till Nya Ångslupsbolagets varv vid Smedsudden för reparation.
  1916-04-11 Såld till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja, Stockholm för 32.000 SEK. Ny hemort Stockholm.
  1919-10-30 Kolliderar strax efter kl. 15.00 på Riddarfjärden, Stockholm med en roslagsskuta lastad med tegel. Enköping I, som var på väg ut från Stockholm, kör in i skutan som genast börjar sjunka. Den tunga lasten av tegel gör att skutan sjunker till botten efter bara några minuter. Skutans besättning lyckas i sista stund kasta sig i livbåten.
  1925-04-22 Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja byter namn till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren, Stockholm.
  1929-08-10 Kolliderar med Strömfärjan I utanför Riddarholmen, Stockholm. Enköping I, som är på väg från Mälaren in mot kajen, kör emot babords sida på Strömfärjan I som är på väg från Varvsgatan mot Tegelbacken. Enköping I klara sig utan skador medan Strömfärjan I körs till Smedsuddsvarvet för översyn och reparation.
  1932-06-30 Såld till AB Insjötrafik, Stockholm för 50.000 SEK. Hemort Stockholm. Trafik på traden Stockholm - Sigtuna - Skokloster - Uppsala.
  1933-05-12 Omdöpt till Ragnhild.
  1933-05-30 Ommätt. Nytt tonnage 190/123.
  1934 Renoverad.
  1938-02-24 Såld till Svenska AB Gasaccumulator, Lidingö för 20.000 SEK och omdöpt till Aga I. Som betalning lämnas aven ångfartyget "Gasacculutator V" värderad till 5.000 SEK. Ny hemort Lidingö. Ombyggd. Akterdäcket byggs in. Trafik på traden Stockholm (Pontonbryggan, Skeppsbron) - Lidingö samt charter.
  1938-12-28 Ommätt. Nytt tonnage 209/141.
  1941-08 Uthyrd till AB Sandrew-Bauman Film vid inspelningen av långfilmen "Magistrarna på sommarlov" med bl.a. Alice Babs, Brita Borg och Thor Modéen. Under inspelningen har fartyget artistnamnet "Laxarö".
  1949-02-16 Såld till John Anton Waltari, Haparanda för 15.000 SEK och omdöpt till Staffan. Ny hemort Haparanda. Ombyggd till bogserbåt vid Lidingöverken AB, Lidingö.
  1949-06-22 Ommätt. Nya mått 33,46 x 5,79 meter. Nytt tonnage 134/17.
  1952-01-05 Såld till AB Säivis Såg (John Anton Waltari), Haparanda för 56.000 SEK. Hemort Haparanda..
  1952-11-02 En brand uppstår ombord under natten när fartyget ligger förtöjt i Sävis hamn. Två finska besättningsmän omkommer.
  1957 Sjunker på våren vid bryggan i Säivis i Staffansviken.
  1957-06-03 Såld till Torsten Johannisson, Göteborg för 16.500 SEK. Ny hemort Göteborg.
  1958 Såld till Alfons Håkans, Luleå för 3.500 SEK. Fartyget ligger fortfarande på botten av Staffansviken.
Tillbaka till Enköpings Ångfartygs AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja
Tillbaka till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren
Tillbaka till AB Insjötrafik
Tillbaka till Svenska AB Gasaccumulator
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1663 fartyg, 900 rederier och 113 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.