Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Dufnäs
Westa på Runn
Westa på Runn
Foto: Vykort. Från Ragnar Magnanders samling
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arne Sundström, 2007-08-21 PN
* Alla våra Ångslupar, 1994, S147
* På sjö och Älv, 1972, S92, 157-160, 163, 169, 184
* Gävles små ångbåtar, 2016, S83
* Aftonbladet 1862-03-12
* Aftonbladet 1862-05-19
* Aftonbladet 1862-05-20 
* Post- och Inrikes Tidningar 1862-05-20
* Aftonbladet 1862-06-04
* Aftonbladet 1862-08-20
* Post- och Inrikes Tidningar 1861-08-21
* Aftonbladet 1862-09-10
* Aftonbladet 1862-10-30
* Aftonbladet 1862-11-26
* Aftonbladet 1863-04-27
* Nya Dagligt Allehanda 1864-08-08
* Aftonbladet 1865-05-09
* Nya Dagligt Allehanda 1865-08-01
* Aftonbladet 1866-04-25
* Dagens Nyheter 1866-04-26
* Aftonbladet 1868-05-04
* Dalpilen 1907-09-06
* Dalpilen 1908-06-19
* Dalpilen 1908-06-23
  Byggd 1862
  Varv Djurgårdens Mekaniska Verkstad, Stockholm
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 16,92 meter -
  Största bredd 3,86 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1862-05 Levererad av Djurgårdens Mekaniska Verkstad som Dufnäs till Ångslupsbolaget Dufnäs (Theodor Söderberg), Stockholm.
  1862-05-21 Insatt i trafik på traden Stockholm (Räntmästartrappan) - Skurusundet - Boo - Gustavsvik.
  1862-08-20 Vid färd från Djurgårdsvarvet mot Räntmästartrappan kolliderar ångslupen med en liten roddbåt tillhörande briggen Julie från Göteborg. Roddbåten sjunker och enda personen ombord, 19-årige jungmannen Sandelin, omkommer. Befälhavaren på Dufnäs, Theodor Söderberg, är inte ombord vid olyckstillfället utan slupen körs istället av eldaren Carl Andersson. Detta då man endast varit vid Djurgårdsvarvet för påfyllning av kol. Vid rättegången i Rådhusrätten 24 november döms kapten Theodor Söderberg till 100 rdr och eldare Carl Andersson till 300 rdr i böter. Då de inte har pengar att betala böterna med för de istället 17 respektive 28 dagars fängelse med endast vatten och bröd.
  1865 Såld till Ångslupsbolaget Wärtan, Stockholm och omdöpt till Wärtan. Trafik på traden Stockholm (Räntmästartrappan) - Valdemarsudde - Frisens Park - Biskopsudden - Manilla - Blockhusudden - Ellensvik - Nyckelviken - Fjäderholmarna.
  1866-04 Såld till Stockholms Ångslups AB, Stockholm och omdöpt till Örnen. Trafik på traden Räntmästartrappan - Djurgården.
  1866-07-28 Kolliderar ca. kl. 20.00 vid ångfartyget Söderhamn på Strömmen, Stockholm. Örnen kör in i Söderhamns babordssida och skadan blir så stor att Söderhamn får gå till William Lindbergs verkstad vid Södra Varvet för reparation.
  1868-05 Såld till grosshandlare N.J. Kjellerstedt, Gävle för 7.000 rdr rmt. Trafik på traden Gävle hamn - Bönan.
  1905-07 Såld till Jansson, Myckelby och omdöpt till Avesta. Trafik på Dalälven, traden Avesta - Dala-Husby.
  1907-09 Såld på exekutiv auktion till H.E. och Janne Norberg samt Fredrik och Carl Wallbom, Vika och omdöpt till Westa. Ombyggd. Ny inredning. Ny ångmaskin från C.J Wennbergs Mekaniska Verkstad, 55 hk, 65 kW, installeras.
  1908-06 Insatt i trafik på sjön Runn, traderna Strand - Falun och Torsång - Falun.
  1920 Såld till Bäck Daniel Danielsson, Insjöns Tegelbruk, Hälgnäs och omdöpt till Leksand. Trafik på Siljan och Orsasjön.
  ? Upplagd på land. Fanns kvar upplagd på 1940-talet.
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1630 fartyg, 868 rederier och 109 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.