Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Bro-Svartsjö
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Alla våra Ångslupar, 1994, S137
* Med ångbåt från land till stad, Lennart Rydberg, 2016, S26-27, 151-153, 155, 167-168
* Skärgårdsbåten 1/2001, S18-19, 24
* Skärgårdsbåten 2/2012, S21
* Sveriges Skeppslista 1969, S73
  Byggd 1859
  Varv William Lindbergs verkstad vid Södra Varvet, Stockholm
  Varvsnummer 16
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 21,23 meter -
  Största bredd 3,56 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Södra Varvet ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart 8,5 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1858-11-05 Kontrakt skrivs mellan William Lindbergs verkstad vid Södra Varvet och Bolaget för bedrifvandet af ångbåtsfart emellan Bro och Svartsjö samt Stockholm, Svartsjö för leverans senast 1 maj 1869. Kontrakterad byggnadskostnad 16.500 rdr rmt.
  1859 Levererad av William Lindbergs verkstad vid Södra Varvet som Bro-Svartsjö till Bolaget för bedrifvandet af ångbåtsfart emellan Bro och Svartsjö samt Stockholm (Bro-Svartsjö Ångbåts-Bolag), Svartsjö. Trafik på traden Bro - Stockholm (Rödbotorget). Varannan dag går man via Långtarmen och varannan dag via Lövstafjärden. Får snabbt öknamnet "Bro-Trasig" då slupen ofta havererar.
  1864 Såld till Ångfartygsbolaget Stäket och omdöpt till Stäket. Ombyggd. Förlängd med 4,27 meter.
  1870 Såld till Renny & Co, Riga och omdöpt till Riga-Bolderaa. Ombyggd vid Lange & Skuye, Riga.
Tillbaka till Bro-Svartsjö Ångbåts-Bolag
Tillbaka till Ångfartygsbolaget Stäket
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1648 fartyg, 892 rederier och 110 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.