Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Brevik Kommunale Ferje Nr 4
Sophia II i Tullhamnen, Kalmar 2015-07-17
Sophia II i Tullhamnen, Kalmar 2015-07-17
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Nils-Henrik Krokstedt, EMA.
* Loggen Nr 18, S19-20
* Båtologen 2/1979, S106
* Båtologen 3/1983, S108
* Båtologen 4/1995, S184
* Båtologen 2/1996, S87
* Båtologen 5/1996, S230
* Båtologen 1/2008, S49
* Svensk Sjöfarts Tidning 20/1971, S33
* Skärgårdsbåten 4/1999, 

* 24Kalmar 2018-10-30
* Barometern 2018-10-30
* SR P4 Kalmar 2018-10-30
* SVT Kalmar 2018-10-30
* Östra Småland 2018-10-30
* Barometern 2018-10-31
* Östra Småland 2018-10-31
* Barometern 2018-11-01
* Barometern 2018-11-02
* Östra Småland 2018-11-05
* 24Kalmar 2018-11-09
* Barometern 2018-11-09
* Östra Småland 2018-11-09
* Barometern 2018-11-10
* Östra Småland 2018-11-12

* Sveriges Skeppslista 1955, S94, 51 BRT 32 NRT
* Sveriges Skeppslista 1957, S98
* Sveriges Skeppslista 1958, S102
* Sveriges Skeppslista 1959, S102
* Sveriges Skeppslista 1960, S102
* Sveriges Skeppslista 1961, S102
* Sveriges Skeppslista 1962, S98
* Sveriges Skeppslista 1963, S94
* Sveriges Skeppslista 1964, S94
* Sveriges Skeppslista 1965, S92
* Sveriges Skeppslista 1966, S68
* Sveriges Skeppslista 1967, S60
* Sveriges Skeppslista 1968, S60
* Sveriges Skeppslista 1969, S62
* Sveriges Skeppslista 1970, S60
* Sveriges Skeppslista 1971, S60
* Sveriges Skeppslista 1972, S60
* Sveriges Skeppslista 1973, S58
* Sveriges Skeppslista 1976, S32
* Sveriges Skeppslista 1977, S32
* Sveriges Skeppslista 1978, S32
* Sveriges Skeppslista 1979, S34
* Sveriges Skeppslista 1980, S34
* Sveriges Skeppslista 1981, S36
* Sveriges Skeppslista 1982, S36
* Sveriges Skeppslista 1983, S38
* Sveriges Skeppslista 1984, S90
* Sveriges Skeppslista 1985, S92
* Sveriges Skeppslista 1986, S92
* Sveriges Skeppslista 1987, S92
* Sveriges Skeppslista 1988
* Sveriges Skeppslista 1989, S96 Sjörestauranger HB
* Sveriges Skeppslista 1990, S104
* Sveriges Skeppslista 1991, S110
* Sveriges Skeppslista 1992, S114
* Sveriges Skeppslista 1993, S112
* Sveriges Skeppslista 1994, S110
* Sveriges Skeppslista 1995, S108
* Sveriges Skeppslista 1996, S108 LO-Distriktet i Sydöstra Sverige
* Sveriges Skeppslista 1997, S108 Våffel- & Glassbåten i Borgholm AB, Borgholm
* Sveriges Skeppslista 1998, S110
* Sveriges Skeppslista 1999, S110
* Sveriges Skeppslista 2000
* Sveriges Skeppslista 2001, S116
* Sveriges Skeppslista 2002, S118
* Sveriges Skeppslista 2003, S120
* Sveriges Skeppslista 2004, S122
* Sveriges Skeppslista 2005, S124
* Sveriges Skeppslista 2006, S128 Dan Relom, Skurup
* Sveriges Skeppslista 2007, S134 Fastighets AB Bjurling, Skurup
* Sveriges Skeppslista 2008, S138 Cemes's de Lanode AB, Kalmar
* Sveriges Skeppslista 2009, S144
* Sveriges Skeppslista 2010, S143
* Sveriges Skeppslista 2011, S148
* Sveriges Skeppslista 2012, S169
* Sveriges Skeppslista 2013, S150
* Sveriges Skeppslista 2014, S155
* Sveriges Skeppslista 2015, S154
* Sveriges Skeppslista 2016, S154
* Sveriges Skeppslista 2017, S156
  Byggd 1935
  Varv Trosvik Mekaniske Verksted, Brevik, Norge
  Varvsnummer 40
  Registernr 9449
  Fartygstyp Motorfärja, numera restaurangpråm
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal LJAH, numera svensk signal SEWI
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 18,88 meter 18,00 meter
  Största bredd 6,08 meter 6,08 meter
  Djupgående 1,70 meter -
  Brt/Nrt 45/20 50/31
  Maskineri 1 x Penta Saknas
  Effekt 75 hk, 55 kW 0 hk, 0 kW
  Toppfart 9 knop -
  Kapacitet 127 passagerare -
  Historik
  1935 Levererad av Trosvik Mekaniske Verksted som Brevik Kommunale Ferje Nr 4 till Brevik Kommune, Brevik, Norge. Norsk signal LJAH. Trafik på leden Brevik - Stathelle.
  1953-10-21 Såld till Carl Frithiof Emmanuel Almgren, Linanäs, Ljusterö för 75.000 NOK och omdöpt till Ljusterö. Trafik på leden Lillsved, Värmdö - Tranvik, Ljusterö.
  1965-01 Såld till Sven Gustav Wilhelm Burström, Vaxholm för 100.000 SEK och omdöpt till Express. Renoveras vid Bröderna Ekeroths Metallkonstruktioner, Norrköping. Fraktfärja i Stockholms skärgård.
  1968-01 Insatt i trafik på leden Norra Lagnö - Tynningö i konkurrens med N W Malmquists bilfärja "Torsbyfjärd". Konkurrenstrafiken ger upphov till det så kallade "Tynningökriget" mellan de båda färjorna där bland annat blockeringar av bryggor och handgemäng förekommer. "Torsbyfjärd" avgår med segern och Express lämnar leden efter några månader.
  1971 Såld till Waxholms Rederi AB (Sven Burström), Vaxholm för 89.200 SEK.
  1975 Trafik på leden Vaxholm - Norra Tynningö.
  1979 Såld till G Almlöf, Vaxholm.
  1983 Såld till Kåre Roland Öhrn-Sundqvist, Vaxholm för 225.000 SEK och omdöpt till Sophia II. Sopbåt i Stockholms skärgård.
  1988? Såld till Sjörestauranger HB, Kalmar. Ombyggd till restaurangbåt.
  1989 Såld till LO-distriktet i Sydöstra Sverige, Borgholm. Upplagd som café i Borgholms hamn under namnet "Café LO-Katten".
  1993 Såld till Våffel- & Glassbåten i Borgholm AB, Borgholm.
  1995 Ändras till restaurangpråm. Motorn uttagen.
  199? Bogseras till Göteborg.
  2005 Såld till Dan Relom, Skurup. Bogseras till Göteborg. Bogseras till Kalmar.
  2006 Såld till Fastighets AB Bjurling, Skurup.
  2007-10-16 Såld till Bo Karlsson, Orrefors
  2007-10-16 Såld till Cemes's Lanode AB, Kalmar.
  2018-10-30 Sjunker på morgonen vid kajplatsen vid Norra kajplan i Ölandshamnen, Kalmar. Enligt räddingstjänsten är det starka nordostliga vindar och höga vågor som gjort att pråmen tagit in vatten.
  2018-11-09 Bogseras med hjälp av luftkuddar till Tjärhovskajen och lyfts upp på land med hjälp av tre mobilkranar.
Tillbaka till Sven Burström
Tillbaka till Waxholms Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1647 fartyg, 892 rederier och 110 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.