Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Bolm
Bolm vid Mälarvarvet 2002-11-28
Bolm vid Mälarvarvet 2002-11-28
Foto: Christer Samuelsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Riksarkivet, Arkivmappen, Foto 2013-10-29 PN
  Byggd 1951
  Varv Nya AB Falkenbergs Varv, Falkenberg
  Varvsnummer 113
  Registernr 9306
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  Signal SEND
  IMO nummer -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 17,40 meter 17,69 meter
  Största bredd 6,22 meter 6,39 meter
  Djupgående 1,79 meter 1,50 meter
  Brt/Nrt 53/39 50/15
  Maskineri 1 x Skandia råoljemotor -
  Effekt 100 hk, 73 kW 182 hk, 134 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 100 passagerare -
   6 personbilar -
  Historik
  1951 Levererad av Nya AB Falkenbergs Varv som Bolm till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Vägförvaltningen i Jönköpings län, Stockholm. Hemort Sunnaryd. Trafik på leden Sunnanryd - Bolmsö, Bolmen, Småland.
  1956 Omdöpt till Färja 61/167. Av misstag registreras även färjan som "Färja 63/167" med registreringsnummer 10945.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1970-09-21 Såld till Kurt Algot Schultz, Bergshamra för 17.999,82 SEK (16.200 SEK + moms 11,11 %) och omdöpt till Bolm.
  1985 Såld till Mälaröarnas Båtvarv AB, Stenhamra, Ekerö för 75.000 SEK.
  2011-09-02 Såld till Pampas Marina AB, Solna.
  2017-06-15 Såld till Pampas Marinentreprenad AT AB, Solna.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1657 fartyg, 895 rederier och 112 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.