Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Active
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Skärgårdsbåten 2/1973, S16
* Svensk Kustsjöfart 1840-1940, S213
* Svenska Postverkets Fartyg och Sjöpostförsendelser, 1933, S377-380
* Med ånga, gods och tidtabell, 2003, S305
* Ångbåtarna på Uppsala del 1, 1946, S132-133
* I älvbåtarnas kölvatten, 1995, S267
* Sveriges Inre Vattenvägar, del 2, 1978, S117
* Mälarångare, 1999, S28-29, 269
  Byggd 1840
  Varv Hammarstens varv, Norrköping
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Hjulångare
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 20,40 meter 20,40 meter
  Största bredd 4,20 meter 4,20 meter
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 2 x Nyköping Ångmaskin 2 x Nyköping Ångmaskin
  Effekt 64 hk, 47 kW 80 hk, 59 kW
  Toppfart 7 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1839-09-16 Kontrakt skrivs mellan Överpostdirektören och Per Vilhelm Hammarsten, Norrköping som åtar sig att bygga fartyget av ek och furu till ett pris av 8.500 rdr.
  1840-05-19 Fartyget förs från Hammarstens varv, Norrköping till Nyköping där maskinerna ska monteras.
  1840 Levererad av Hammarstens varv som Active till Kungliga Postverket, Stockholm. Kallas oftast bara för "Activ". Total byggnadskostnad 37.272 rdr.
  1841 Insatt i trafik på traden Västervik - Visby.
  1846 Repareras vid Motala Verkstad för 5.920 rdr. Maskinerna renoveras och gör nu 80 hk, 59 kW.
  1851-03-12 Såld till kofferdikapten J.G. Söderberg, Stockholm för 5.366,32 rdr och omdöpt till Activ.
  1851 Såld till Södertelje Ångbåts AB (J.G. Söderberg), Södertälje. Trafik på traden Södertälje - Stockholm.
  1853 Såld till Nya AB för Uppsala Sjöfart (J.G. Söderberg), Stockholm. Trafik på traden Stockholm - Uppsala.
  1853-09 Såld till disponent Albrecht Wallis, Sandö glasbruk, Sundsvall och omdöpt till Sophie. Trafik för Sollefteå Ångfartygs Bolag på traden Sundsvall - Härnösand - Nyland.
  1854-08 Trafik i Sundsvalls närområde, traderna Fjäl - Vifstavarv - Skönvik - Sundsvall och Svartvik - Sundsvall.
  1857 Såld till Mariefreds Ångfartygs Bolag, Mariefred.
  1857-05-05 Insatt i trafik på traden Stockholm - Mariefred.
  1857-08-27 Trafiken inställd på grund av maskinfel. Repareras under vintern.
  1858-11 Upplagd vid Läggesta gästgivargård efter säsongen.
  1861 Såld.
Tillbaka till Kungliga Postverket
Tillbaka till Sollefteå Ångfartygs Bolag
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1621 fartyg, 859 rederier och 106 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.