Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Abisko
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Djurgårdsvarvet AB, WEB, 2007-01-30
* www.turbaad-praestoe-fjord.dk, WEB 2007-01-30
* Sveriges Inre Vattenvägar del 2, 1978, S311-312
* Sveriges Skeppslista 1981, S112
* Sveriges Skeppslista 1989, S128
* Sveriges Skeppslista 1992, S148
* Sveriges Skeppslista 1997, S144
* Sveriges Skeppslista 1998, S144
  Byggd 1961
  Varv Gustavsson & Anderssons varvs AB, Lidingö
  Varvsnummer 882
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer -
  Signal SFB 6615, numera dansk signal OY 8070
  Systerfartyg Sitasjaure II
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 8,55 meter 9,75 meter
  Största bredd 2,97 meter 3,03 meter
  Djupgående - 0,90 meter
  Brt/Nrt - 5/1
  Maskineri 2 x ? 1 x Volvo Penta AQD 40A
  Effekt - 135 hk, 99 kW
  Toppfart 12 knop -
  Kapacitet 24 passagerare 23 passagerare
  Historik
  1961-06-16 Levererad av Gustavsson & Anderssons varvs AB som Abisko till Svenska Turistföreningen, Abisko Turiststation, Abisko. Trafik på Torneträsk.
  1980 Ombyggd vid Bil och Traktor, Umeå. Förlängd. Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta AD40, 135 hk, 99 kW, installeras.
  198? Såld till Fred Nilsson, Abisko.
  199? Såld till Abisko Turisttrafik AB, Abisko.
  1999 Såld till Foreningen Nakskov Turbåd, Nakskov, Danmark och omdöpt till Fjordkaperen. Dansk signal OY 8070.
  2002 Såld till Fakse Kommune, Jobcenter Kilden, Præstø. Trafik på traden Feddet - Præstø.
Tillbaka till Svenska Turistföreningen
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1625 fartyg, 864 rederier och 106 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.