|
Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB
|
 |
1853 grundas Ericsbergs metall och tackjerns-gjuteri av Christian Barchman. Det första fartyget levereras 1873 och 1876 ombildas företaget till Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB. Köps av Dan Broström 1915. 1970 köps konkurrenten Lindholmens varv. 1976 övertas företaget av staten och Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB blir nu ett dotterbolag till Götaverken. Under sin 100-åriga historia levererar varvet 625 fartyg. Slutar bygga nya fartyg 1978. |
|
|
 |
|
 |
Anm. |
Verksamheten upphört, inga kontaktuppgifter. |
|
 |
|
 |
Fartyg |
Varvsnr |
Byggår |
Fartygstyp |
|
|
 |
|
 |
Tillbaka till Varv |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
Vi erbjuder dig nu 1697 fartyg, 973 rederier och 121 nybyggnadsvarv.
Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
|
|
 |
|
|  |
|
|
|  |
|
m/s Seskarö Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
 Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.
|
|
 |
|
|  |
|