|
Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB
|
 |
1853 grundas Ericsbergs metall och tackjerns-gjuteri av Christian Barchman. Det första fartyget levereras 1873 och 1876 ombildas företaget till Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB. Köps av Dan Broström 1915. 1970 köps konkurrenten Lindholmens varv. 1976 övertas företaget av staten och Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB blir nu ett dotterbolag till Götaverken. Under sin 100-åriga historia levererar varvet 625 fartyg. Slutar bygga nya fartyg 1978. |
|
|
 |
|
 |
Anm. |
Verksamheten upphört, inga kontaktuppgifter. |
|
 |
|
 |
Fartyg |
Varvsnr |
Byggår |
Fartygstyp |
|
|
 |
|
 |
Tillbaka till Varv |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
Vi erbjuder dig nu 1736 fartyg, 1004 rederier och 124 nybyggnadsvarv.
Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
|
|
 |
|
|  |
|
|
|  |
|
m/s Sunnan Blidösundsbolaget AB
 Fartyget byggdes vid Marimatic AB i Östhammar 1968 för Waxholms Ångfartygs AB där hon sätts i trafik i Stockholms skärgård. Säljs 1993 till Motena AB och döps om till Saltarö. 2017 säljs fartyget till Blidösundsbolaget AB. Sedan 2018 gör hon god tjänst på traden Klara Mälarstrand – Tappström för SL under vår och höst. Sommartid trafikeras Nordsydlinjen. 2024 genomgick hon en ombyggnad av övre däck för att möjliggöra ordentliga besättningshytter.
|
|
 |
|
|  |
|