Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Östanå II
Östanå II bogseras av Munin 1951-08-21
Östanå II bogseras av Munin 1951-08-21
Foto: Okänd. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1908
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm
  Varvsnummer 325
  Registernr 4879
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal JRCN, senare SHNE
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 33,53 meter 33,53 meter
  Största bredd 6,79 meter 6,79 meter
  Djupgående 2,10 meter 2,40 meter
  Brt/Nrt 232/140 280/177
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin 1 x Bergsund ångmaskin
  Effekt 353 hk, 259 kW 354 hk, 260 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1908-05-11 Sjösatt.
  1908-06-10 Första provturen genomförs.
  1908-06-20 Levererad från Bergsunds Mekaniska Verkstads AB som Östanå II till Ångfartygs AB Östanå, Roslags-Kulla. Hemort Östanå.
  1908-06-29 Insatt i trafik på traden Stockholm (Södra Blasieholmskajen) - Vaxholm - Ytterbystrand - Östanå - Bergshamra.
  1913-03-28 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm. Ny hemort Vaxholm. Fortsatt trafik på traden Stockholm (Karl XII:s torg) - Östanå - Bergshamra.
  1916-05-01 Ommätt. Mått 33,53 x 6,79 meter. Tonnage 271/172.
  1922-08-03 Kolliderar på morgonen med ångfartyget Norrleden I utanför Karlsudds brygga, söder om Vaxholm. Norrleden I ska köra om Östanå II och kommer då så nära att fartygen sugs in mot varandra. Ingen person skadas vid incidenten men nfyra fönster krossas i aktersalongen på Östanå II. Orsak till olyckan anges vara att de båda fartygen, som trafikerar samma trad, tävlar om att komma först in till Stockholm.
  1924-10-14 En brand uppstår ca. kl. 16.00 ombord på fartyget som ligger vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm för reparation. Branden släcks ungefär en timme senare av brandkåren. Orsak till branden är att svetsningsarbeten i aktern har gjort en plåt så varm att träinredningen i aktersalonen börjat brinna.
  1931-01-24 Ommätt. Mått 33,53 x 6,79 meter. Tonnage 271/164.
  1938-06-04 Grundstöter på kvällen vid Bammarboda i Furusundsleden vid färd från Bergshamra mot Stockholm. Fartyget glider över grundet och kan, efter kontroll, fortsätta färden. Inga personer skadas men panik uppstår ombord och glas och porslin i matsalen krossas.
  1940 Flyttas till traden Stockholm - Gräskö - Idö - Östersjö - Arholma - Simpnäs.
  1942 Upplagd som extrabåt.
  1943-08-04 Ommätt. Mått 33,53 x 6,79 meter. Tonnage 280/177.
  1946 Trafik på traden Stockholm - Blidös östra sida - Söderöra - Norröra - Svartlöga.
  1946-11-04 Kolliderar ca. kl. 09.00 i tät dimma med lastfartyget Vika I utanför Hasseludden, Nacka vid färd från Svartlöga mot Stockholm. Östanå II kör in i Vika I, som ligger ankrad i väntan på att dimman ska lätta. Östanå II får skador på skrovsidan men kan fortsätta färden in till Stockholm. Även Vika I får skador på aktern och ett par vintilglas krossas.
  1950-07-16 Får maskinhaveri på kvällen vid Vallersvik vid färd från östra Blidö mot Stockholm med ca. 150 passagerare ombord. Passagerarna evakueras till ångfartyget Norrskär som kommer strax efter.
  1950-08-24 Kolliderar ca. kl. 11.00 med en sjöbuss vid Nybroviken i Stockholm. Sjöbussen kör in i babordssidan på Östanå II men då kollisionen sker i låg hastighet skadas ingen passagerare och inte heller de båda fartygen får några större skador.
  1951-08-18 Grundstöter kraftigt kl. 07.45 i tät dimma och regn vid Käppgrundet utanför Långviks brygga, Blidö vid färd från Svartlöga mot Stockholm med ca 140 personer ombord. Fartyget springer läck i fören och tar sakta in vatten och ett tag senare har hon ca. 25 graders slagsida åt styrbord. Motor- och roddbåtar är snabbt framme vid olycksplatsen och passagerarna evakueras med dessa till Långviks brygga samtidigt som en motorbåt åker för att stoppa Express I som även hon är på intur mot Stockholm. Väl informerad hämtar hon upp passagerarna vid Långviks brygga ca. 30 minuter senare. Grundstötningen beror på att man hamnar ca. 40 meter ur kurs åt babord i den täta dimman. Kaptenen, en eldare och en servitris stannar kvar på fartyget tills Waxholms Nya Ångfartygs VD, Wilhelm Rosendahl kommer till platsen. De tre kvarvarande ombord har då redan tröttnat på den enda proviant som finns kvar, pilsener och mazariner.
  1951-08-20 Bärgas kl. 05.30 av bärgningsångarna Loke och Munin från Stockholms Transport & Bogserings AB med hjälp av fyra bärgningspråmar. Bogseras sedan till Hammarbyverken AB, Stockholm. Upplagd. Då Waxholms Nya Ångfartygs AB har beslutat att kraftigt skära ner sin trafik reprareras aldrig fartyget.
  1952-09-27 Såld till British Iron & Steel Corporation Ltd., London, England för 3.500 GBP (50.645 SEK) för skrotning.
  1952-10 Lämnar Stockholm tillsammans med Östanå II och Kanholmen under bogsering av bogserbåten Bülk av Kiel för färd via Kalmarsund och Kielkanalen till Newcastle, Storbritannien. På grund av hårt väder på Nordsjön lämnas Kanholmen tills vidare i Brunsbüttel vid Kielkanalens slut medan bogserbåten fortsätter mot Storbritannien med Östanå II och Nordan. Under överfarten mot Newcastle sliter sig både Östanå II och Nordan men båda bärgas. Kanholmen hämtas senare och förs till Newcastle. Överlämnas till C.W. Dorkin & Co. Ltd., Gateshead-on-Tyne för skrotning.
Tillbaka till Ångfartygs AB Östanå
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.