Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Kalmarsund N:o 3
Freja af Fryken i Fryksta, Kil 2011-08-06
Freja af Fryken i Fryksta, Kil 2011-08-06
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Redaren 3/1994, 32-36
  Byggd 1868
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 132
  Registernr 14690
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal SHIJ
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 20,19 meter 20,26 meter
  Största bredd 4,07 meter 4,15 meter
  Djupgående 1,34 meter 1,50 meter
  Brt/Nrt - 36/11
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x Motala ångmaskin
  Effekt 30 hk, 22 kW 30 hk, 22 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - 55 passagerare
  Historik
  1868 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Kalmarsund N:o 3 till Ångfartygs-bolaget Kalmar Sund. Trafik mellan Kalmar och Öland.
  1882 Ångpannan renoveras vid Motala Mekaniska Werkstads AB.
  1888 Såld till Nils Persson, Råby, Värmland och omdöpt till Freja. Trafik i Fryken på traden Torsby - Fryksta.
  1889-12-13 Nils Persson bildar Ångbåts AB Freja tillsammans med svågern Olof Svensson och kapten Johan Emil Löfgren.
  1896-07-23 Kantrar och sjunker utanför Bössvikens brygga i Östra Ämtervik. 11 personer omkommer varav 6 var passagerare. 6 personer lyckas rädda sig genom att simma in till land. Bland dem finns fartygets kapten Leopold Wilhelm Widhson. Olyckan orsakas av en kastvind som gör att fartyget kränger över åt styrbord och den osurrade däckslasten förskjuts. Fartyget slår runt på några sekunder.
  1976-08-15 Dykarna Bengt Eklund och Ingemar Hellman från Karlstads dykarklubb lyckas efter mycket letande hitta fartyget på 52 meters djup.
  1993-08-16 Ångbåtföreningen Freja bildas för att försöka genomföra en bärgning av fartyget.
  1994-07-18 Bärgningen av fartyget påbörjas.
  1994-07-23 Fartyget bryter vattenlinjen klockan 12:00. På klockslaget exakt 98 år efter förlisningen. Senare på eftermiddagen flyttas fartyget in till Fryksta. Där lyfts hom upp på en trailer som senare kör henne till Brårundsvarvet i Sunne. Fartyget döpt till Freja af Fryken.
  1996-07-02 Fartyget som nästan är färdigrenoverat, börjar kl. 05.00 brinna. Allt av trä brinner upp och när elden slocknat återstår bara ett svårt bränt plåtskrov med skadat maskineri.
  1997-06-13 Renoveringen är nu klar och fartyget flyttas med lastbil till Fryksta där hon sjösätts.
  1997-06-23 Klockan 10:45 påbörjas premiärturen från Fryksta till Sunne. Nästa dag forstätter man upp på Övre Fryken.
  2015-06-04 Blir K-märkt av Statens Maritima Museer.
Tillbaka till Ångfartygs-bolaget Kalmar Sund
Tillbaka till Ångbåtföreningen Freja
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1698 fartyg, 976 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.