Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Kalmarsund VII
Solö i Byxelkroks hamn
Solö i Byxelkroks hamn
Foto: Vykort från Anders Blomgrens samling
  Fartygsfakta    
  Byggd 1902
  Varv William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm
  Varvsnummer 245
  Registernr 4015
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal JMRD, senare SFCM
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotningen
  Längd öa 33,20 meter 32,29 meter
  Största bredd 6,58 meter 6,58 meter
  Djupgående - 3,00 meter
  Brt/Nrt 222/147 232/101
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin 1 x W. Lindberg ångmaskin
  Effekt 260 hk, 191 kW 260 hk, 191 kW
  Toppfart 11 knop -
  Kapacitet - 290 passagerare
  Historik
  1902-03-20 Sjösatt ca. kl. 14.00.
  1902-05-28 Levererad av William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Kalmarsund VII till Ångbåts AB Kalmarsund, Kalmar. Hemort Kalmar. Byggkostnad ca. 100 000 SEK.
  1902-06-02 Insatt i trafik på traden Kalmar - Borgholm - Mönsterås.
  1906-12-11 Grundstöter ca. kl. 17.30 i hård nordlig vind och tätt snöfall vid Borgholms fyr vid färd in mot Borgholm med 18 passagerare ombord. Fartyget fastnar på grundet och tar in vatten genom ett hål i skovet varvid för- och aktersalongerna vattenfylls. En lotsbåt går ut från Borgholm för att assistera men i den hårda vinden kantrar den och de två ombord hamnar i vattnet. Båda kan själva ta sig i land. Dras loss dagen efter av bärgningsångarna Hero och Argo från Bergnings- och Dykeri AB Neptun och förs in till Borgholm där länspumpning och tillfällig tätning av skrovet sker. Bogseras sedan till Oskarshamns Mekaniska Verkstad för reparation. Åter i trafik 8 februari 1907.
  1915-12-28 Grundstöter i tät dimma på eftermiddagen vid Tärnö, söder om Revsudden, vid färd från Borgholm mot Kalmar. Orsak till incidenten tros vara att drivande is fått fartyget att komma ur kurs. Dras loss av en bärgningsångare.
  1917-03-22 Ommätt. Mått 33,20 x 6,58 meter. Tonnage 223/140.
  1931-05-08 Ommätt. Mått 33,20 x 6,58 meter. Tonnage 224/140.
  1945-04-20 Ommätt. Mått 33,20 x 6,58 meter. Tonnage 224/140.
  1951-05-05 Såld till Oskarshamns Ångfartygs AB, Oskarshamn för 33.000 SEK och omdöpt till Solö. Ny hemort Oskarshamn. Trafik på traden Oskarshamn - Mönsterås - Timmernabben - Byxelkrok - Sandvik - Borgholm.
  1952 Ombyggd. Får ett soldäck akterut.
  1958-03-06 Såld till Stig Nyström, Malmö för 60.000 SEK och omdöpt till Hanne Kruse. Ny hemort Malmö. Ombyggd vid A/S Burmeister & Wain's Maskin- og Skibsbyggeri, Köpenhamn. Trafik för Trafik AB Malmö-Kastrup på traden Malmö (Skeppsbron) - Kastrup.
  1958-08-06 Grundstöter sent på kvällen i segelrännan utanför Kastrup med 120 passagerare ombord. Passagerarna evakueras med mindre båtar och förs in till Kastrup. Dras loss ca. kl. 07.00 dagen efter av bogserångaren Bien från A/S Em. Z. Svitzer's Bjergnings-Entreprise, Helsingør. Varken passagerarna eller fartyget får några skador vid incidenten som inträffar på grund av att ett annan fartyg skymmer ett av två ljus som vägleder fartygen in till Kastrups hamn. Åter i trafik senare samma dag.
  1959-04-17 Kolliderar med motorskonerten Nancy av Ven utanför Kastrup vid färd mot Malmö med 11 passagerare ombord. Fartygen möts vid segelrännans början och Hanne Kruses kapten bedömmer att det är bäst att mötas på styrbordssidan. När han ska avge babordssignal fungerar inte ångvisslan så Nancys kapten uppfattar aldrig Hanne Kruses kaptens avsikt och kör därför in framför Hanne Kruse för att kunna passera på rätt sida. Fartygen kolliderar då bog mot bog. Inga större skador uppstår på fartygen som efter incidenten kan fortsätta sina respektive färder.
  1959-09-28 Tas ur trafik och läggs upp i Limhamn.
  1960-12-02 Såld till skeppsmäklare Fredrik Waldemar Iepsen, Stockholm för 45.000 DKK (33.750 SEK). Upplagd i Halmstad.
  1961-06-28 Såld till L.R. Schmith & Co. A/S, Köpenhamn, Danmark för 18.000 SEK.
  1961 Skrotad vid Alnwick Harmstorf & Co. GmbH, Lübeck, Tyskland.
Tillbaka till Ångbåts AB Kalmarsund
Tillbaka till Oskarshamns Ångfartygs AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.