Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Sigrid
Tor VI vid Sandhamn 1930
Tor VI vid Sandhamn 1930
Foto: John Stjernström. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1877
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm
  Varvsnummer 141
  Registernr 5085
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg Bengt Finnboda I Finnboda II Finnboda III
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 16,09 meter 16,09 meter
  Största bredd 3,56 meter 3,61 meter
  Djupgående 1,20 meter 1,20 meter
  Brt/Nrt 28/20 28/20
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin 1 x Bergsund ångmaskin
  Effekt 24 hk, 18 kW 24 hk, 18 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 90 passagerare -
  Historik
  1877-08 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstads AB som Sigrid till Stockholms Ångslups AB, Stockholm. Hemort Stockholm. Trafik på traden Riddarholmen (Gymnasiegränd) - Lövholmen - Liljeholmen.
  1885-06-13 Kolliderar lätt med jakten "Noaks Dufva" i Karlbergskanalen vid passering av Karlbergs svängbro. De båda fartygen möts vid bron och Sigrid kör emot sidan på Noaks Dufva som trycks in mot bropelaren och får ett hål i skrovet så att vatten forsar in. Befälhavaren på Sigrid döms att böta 10 SEK samt ersätta skadorna på Noaks Dufva med 25 SEK.
  1891-06-23 Kolliderar ca. kl. 10.15 vid Skeppsholmsbron med ångslupen Ejdern vid färd från Gustaf III:s staty mot Grevbron. Ejdern, som är på väg från Djurgården mot Strömparterren, kör in i sidan på Sigrid som får ett stort hål i skrovet. Sigrids 10 passagerare, maskinist och polettförsäljare räddar sig över till Ejdern. Strax efter olyckan sjunker Sigrid till botten och Sigrids befälhavare Abraham Cedergren, som ska lämna fartyget sist, hindras av soltältet och följer med fartyget och drunknar. Orsaken till olyckan är felaktig navigering av Sigrids befälhavare.
  1891-06-26 Bärgas ca. kl. 17.00 av Stockholms Transport- och Bogserings AB och förs till Stockholms Ångslups AB:s varv för reparation.
  1896-10-17 Kolliderar med den finska ångaren Carl von Linné i Nybroviken. Sigrid kör in i aktern på Carl von Linné, som håller på att backa ut från sin kajplats i Nybroviken. Carl von Linné får endast en liten buckla medan Sigrid får så stora skador att hon får köras till Stockholms Ångslups AB:s varv för reparation.
  1901 Ombyggd vid Stockholms Ångslups AB:s varv, Stockholm.
  1901-06-13 Kolliderar ca. kl. 09.30 med ångslupen Torsvik utanför Grevbron i Nybroviken. Sigrid, som är på väg från Gustaf III:s staty mot Grevbron, kör in i babordssidan på Torsvik som är på väg från Djurgårdsbrunnskanalen mot Nybroplan. Torsvik får ett hål i sidan men kan fortsätta färden. Sigrid klarar sig i stort sett helt utan skador. Orsak till incidenten är att befälhavarna har svårt att navigera i området på grund av alla vedskutor och övriga fartyg.
  1902-05-21 Kolliderar utanför Grevbron i Nybroviken med en pråm som dras av bogserbåten Oskar. Sigrid får flera fönsterrutor krossade samt en soffa förstörd.
  1905 Ny ångpanna installeras.
  1909-04-06 Ommätt. Mått 16,09 x 3,61 meter. Tonnage 28/20.
  1920-04-13 Såld till Rederi AB Stockholm - Wermdö, Värmdö för 25.000 SEK och omdöpt till Tor V. Ny hemort Värmdö. Insatt i passbåtstrafik från bland annat Vikingshill.
  1920-09-30 Ommätt. Mått 16,09 x 3,61 meter. Tonnage 28/20.
  1924-09-30 Ommätt. Mått 16,09 x 3,61 meter. Tonnage 28/20.
  1925-04-23 Omdöpt till Tor VI.
  1930-05-28 Omdöpt till Tor VIII.
  1934-05-01 Såld till Lars-Erik Elffors, Färentuna för 3.500 SEK och omdöpt till Ettan. Ny hemort Färentuna. Ombyggd. Trafik på traden Berghamns brygga, Hässelby - Hillersjö, Svartsjölandet i samtrafik med Svenska Omnibussbolagets busstrafik mellan Norra Bantorget och Hässelby. Vissa dagar även trafik på traden Kungsbron, Stockholm - Hillersjö.
  1936-04-21 Såld till Ralph Gustav Uno Lindeberg, Stockholm för 1.200 SEK. Ny hemort Stockholm.
  1937-01-29 Såld på offentlig auktion till advokat Gunnar Söderlund, Stockholm för 475 SEK.
  1937-02-12 Såld till Wårby Hälsobrunn AB, Huddinge för 475 SEK. Ny hemort Vårby.
  1937 Såld till Löfholmsvarvet, Stockholm..
  1939 Såld till Bergshamra Varv, Bröderna Andersson, Bergshamra för skrotning.
  1939-11-18 Bergshamra Varv meddelar att fartyget har upphuggits
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
Tillbaka till Rederi AB Stockholm - Wermdö
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.