Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Gustafsberg VI
Gustavsberg VI vid Gustaf III:s staty, Stockholm 1933-07-03
Gustavsberg VI vid Gustaf III:s staty, Stockholm 1933-07-03
Foto: Carl Gösta Jackson. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1895
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm
  Varvsnummer 221
  Registernr 2713
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JGBS, senare SEPD
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 23,85 meter 26,27 meter
  Största bredd 5,03 meter 4,95 meter
  Djupgående 2,00 meter 2,44 meter
  Brt/Nrt 96/61 102/46
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin 1 x Bergsund ångmaskin
  Effekt 160 hk, 118 kW 187 hk, 137 kW
  Toppfart 11,5 knop 10,5 knop
  Kapacitet 202 passagerare -
  Historik
  1894-09-19 Beställd av AB Gustafsbergs Fabriks Intressenter. Kontrakterad byggnadskostnad 45.000 SEK.
  1895-04-26 Provtur. Man uppmäter en fart av 11,56 knop.
  1895-05 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstads AB som Gustafsberg VI till AB Gustafsbergs Fabriks Intressenter, Gustavsberg. Hemort Gustavsberg.
  1895-05-07 Insatt i trafik på traden Stockholm - Skurusundet - Gustavsberg.
  1899-07-17 En matarpump till ångpannan går på förmiddagen sönder vid färd från Gustavsberg mot Stockholm. Man tvingas lägga till vid Mariehälls brygga i Skurusundet och passagerarna få gå av och avvakta nästa båt. Bogseras senare samma dag till Finnboda Varf AB, Nacka för reparation. Ersätts under reparationstiden av bogserångaren Oden från Stockholms Transport- och Bogserings AB. Åter i trafik på eftermiddagen dagen efter.
  1901-09-15 Kolliderar ca. kl. 20.15 med ångfartyget Tenö utanför Valdemarsudde vid färd från Stockholm mot Gustavsberg med ca. 75 passagerare ombord. I diset och duggregnet ser kaptenerna sent att de är på kollisionskurs och när Tenö gör en undanmanöver kör de in i babordsbogen på Gustafsberg VI. Efter kollisionen kör de jämsides in mot land vid Henriksdal där Gustafsberg VI sjunker till ca. 25 meters djup på grund av skadorna på skrovet. Passagerarna evakueras över till Tenö som kan fortsätta in till Stockholm. Ingen person skadas allvarligt vid incidenten. Kaptenen på Gustafsberg VI, Alfred Pettersson, utses som skyldig till olyckan av rådhusrätten och får böta 300 SEK.
  1901-09-25 Fartyget lyfts upp av Bergnings- och Dykeri AB Neptuns bärgningsfartyg Poseidon och förs till grundare vatten i Ryssviken vid Valdemarsudde.
  1901-09-30 Lyfts upp över vattenytan och länspumpas av bärgningsångarna Poseidon och Belos. Bogseras sedan av Poseidon till Finnboda varf AB, Nacka för reparation.
  1902 När fartyget lägger till vid Boo brygga råder dimma och kapten Alfred Pettersson inte vill gå över Baggensfjärden. Istället väljer han att gå iland och dansa vid bryggan då lördagsdansen är i full gång. Några passagerare anmäler honom till brukspatron Odelberg eftersom han först efter mycket tjat går med på att fortsätta resan. Med kollisionen året innan i färskt minne beslutar Odelberg att säga upp kaptenen.
  1905-06-06 Grundstöter lätt strax efter kl. 09.00 vid Sveriges holme vid färd från Gustavsberg mot Stockholm. Gustafsberg VI kommer, tillsammans med ångfartygen Gustafsberg IV och Södertörn, ut ur Skurusundet och i den trånga farleden mellan Sveriges holme och fastlandet kommer de för nära varandra och på grund av Södertörns starka sugvatten får Gustafsberg VI svårt att hålla kursen och kommer då för nära stranden där kölen slår i botten. Ingen passagerare skadas men flera får panik och några svimmar. Fartyget får en mindre skada på bottenplåtarna och går efter ankomst till Stockholm till William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB för reparation.
  1914 Upplagd.
  1916 Åter i trafik.
  1917 Ombyggd.
  1919 Upplagd.
  1921 Åter i trafik.
  1922-07-04 Ommätt. Mått 23,85 x 5,03 meter. Tonnage 95/54.
  1925 ca. Omdöpt till Gustavsberg VI.
  1934 Upplagd.
  1935-05-03 Såld till sjökapten Johan Wiktor Rickander, Stockholm för 15.000 SEK och omdöpt till Drottningholm. Ny hemort Stockholm. Trafik på traden Stockholm - Kungshättan - Zetterberget (Kungshatt) - Drottningholm.
  1943-02-22 Såld till kapten Lars Swerker Eijre, Ångbåtstrafiken Stockholm-Drottningholm, Stockholm för 15.000 SEK. Fortsatt trafik på traden Stockholm - Drottningholm.
  1945-12-10 Såld till kapten Erik Herman Ericsson, Stockholm för 25.000 SEK.
  1945-12-14 Såld till konsul Gustav Adolf Fredrik Algård, Stockholm för 25.000 SEK och omdöpt till Muskö. Ny hemort Muskö. Trafik på traden Årsta Havsbad - Muskö.
  1947-05-05 Såld till kapten Karl T. Päiviö, Helsingfors, Finland för 45.000 SEK och omdöpt till Rigel. Ny hemort Helsingfors.
  1947-06-01 Insatt i trafik på traden Helsingfors (Norra hamnen) - Lilla Bastö - Södra Mölandet - Kamsholmen - Röysö - Norrkulla - Sweden - Djupsund - Starsvik - Kärras - Nyman - Spjutsund.
  1953 Såld till Borgå för skrotning.
Tillbaka till AB Gustavsbergs Fabriks Intressenter
Tillbaka till Johan Wiktor Rickander
Tillbaka till Swerker Eijre
Tillbaka till Gustav Algård
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 986 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marinteknik verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm - Vaxholm - Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.