Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Blidösund
Blidösund på S:a Vaxholmsfjärden, Vaxholm 2017-06-12
Blidösund på S:a Vaxholmsfjärden, Vaxholm 2017-06-12
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1911
  Varv Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB, Göteborg
  Varvsnummer 153
  Registernr 5189
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 8424484
  Signal JSFL, numera SDKG
  Systerfartyg Sandhamns Express Tor I
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 35,28 meter 35,29 meter
  Största bredd 6,83 meter 6,91 meter
  Djupgående 2,89 meter 2,73 meter
  Brt/Nrt 235/145 218/102
  Maskineri 1 x Eriksberg ångmaskin 1 x Eriksberg ångmaskin
  Effekt 419 hk, 308 kW 400 hk, 294 kW
  Toppfart 13 knop 11 knop
  Kapacitet 397 passagerare 270 passagerare
  Historik
  1910-05-10 Kontrakt skrivs mellan Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB och Ångfartygs AB Stockholm - Blidösund, Blidö för leverans senast 1 april 1911. Kontrakterad byggnadskostnad 128.000 kr.
  1910-11 Sjösatt.
  1911-03-03 Sista provturen i Göteborg med varvets chef Erik Flobeck som befälhavare. Enligt varvet uppnås 13,52 knop med en kolåtgång av 0,8 kol per indikerad hästkraft och timme samt en maskinstyrka på 419 hästkrafter.
  1911-03-03 Levererad av Eriksbergs Mekaniska Verkstad som Blidösund till Ångfartygs AB Stockholm - Blidösund, Blidö. Byggnadskostnad 132.000 kr.
  1911-03-04 Fartyget lämnar Göteborg för att runt kusten komma till Stockholm. Nattuppehåll i Helsingborg och Simrishamn.
  1911-03-07 Fartyget anländer till Skeppsbron i Stockholm.
  1911-03-09 Fartyget går på PR-resa till Blidö med bland annat landshövdingen Mauritz Sahlin ombord.
  1911-03-10 Går på första ordinarie tur från Stockholm till Furusund via Blidösundet.
  1949-11-06 Grundstöter vid Lerviksudde med ca 100 passagerare ombord. Fartyget tar in vatten och befälhavare Österman ger order om full fart framåt mot Trälhavsgrunden för att inte sjunka. Passagerarna kan gå i land vid en holme via en livbåt och en landgång. Efter ca. 2 timmar kommer Waxholmsbolagets Tenö och Ran till undsättning. Orsaken till grundstötningen uppges vara slagregn och hård vind.
  1949-11-14 Fartyget bärgas av Neptunbolaget och bogseras till Djurgårdsvarvet för reparation.
  1955-08 Vid avgång från Glyxnäs brygga en mörk fredagskväll ramlar kapten Herbert Östermans son Bo i vattnet och drunknar efter att ha trampat snett när han skulle, via lejdaren på styrbords utsida, ta sig från fördäck upp till kommandöbryggan. Bo arbetade som tidningsbud och sålde tidningar från fördäck och antagligen var det den tunga tidningsväskan som gjorde att han inte kunde ta sig upp. Pojken hittas dagen efter drunknad. Efter denna incident lämnar Herbert Österman sin tjänst på s/s Blidösund.
  1961 Trafiken upphör efter att Ångfartygs AB Stockholm - Blidösund hamnat i ett svårt ekonomiskt läge. Fartyget läggs upp vid Djurgårdsvarvet.
  1965 Övertas av Stockholms Ångslups AB, Stockholm som äger Djurgårdsvarvet och omdöpt till Express II. Namnet målas dock aldrig på.
  1968 Såld till AB Roslagens Skeppslag (Eric Jägeborg), Stockholm för 35.000 kr för att rädda fartyget från skrotning. Döps åter till Blidösund.
  1969-07-19 Första turer till Blidösundet efter att ha upprustats. Går sedan en dag i veckan till Mariefred som utbytesbåt för s/s Mariefred och på helgerna till Blidö.
  1973 Ångbåtsmusiken startar. Kryssingar i skärgården med jazz, visor och folkmusik ombord.
  1982 Ny ångpanna installeras vid Finnboda varv, Nacka. Pannan är tillverad vid Götaverken.
  1988 Såld till KB Ångfartyget Blidösund, Blidö.
  1988-09-12 Körs till Örlogsvarvet på Muskö för omfattande skrovarbeten. Fartyget tas upp på "Risdalsslipen" i det underjordiska varvet. Innan man kör in i bergrummet lyfts skorstenen av. Stora delar av plåten i akterskeppet byts ut.
  1988-11-24 Sjösatt. Dagen efter monteras skorstenen på plats igen. Fartyget bogseras sedan av bogserbåten Tingfoss till Skeppsbron i Stockholm där renoveringsarbetet fortsätter.
  1992-09-19 Dockas i Beckholmsdockan för omfattande skrovarbeten, denna gång i förskeppet. Totalt ska ca. 90 kvadratmeter plåt bytas ut. Fartyget åter i trafik till julbordstrafiken.
  1995 Såld till Ångfartyget Blidösund AB, Norrtälje.
  2001-06-23 Kör rakt upp på land vid ankomst till Furusund. Orsaken är att maskinrummet inte uppfattar kaptenens order. Istället för att lägga i backen kör fartyget in i bryggan, stöter mot en segelbåt för att sedan ramma KBV 310 som skadas svårt. Till slut hamnar Blidösund flera meter upp på land. Hastigheten är då 8 knop. Blidösund är förstärkt i fören för att klara av hårda isvintrar och klarade olyckan utan några allvarliga skador. Fartyget har vid olyckstillfället runt 150 passagerare.
  2004 Deltar vid inspelningen av långfilmen Mysteriet på Kyrkogårdsön med Leif Andrée, Lotta Ramel och Torsten Wahlund i några av rollerna.
  2005-04 Blir K-märkt av Statens Maritima Museer.
  2006-09-26 Får nytt passagerarcertifikat för 264 passagerare.
  2007-12-15 Såld till Blidösundsbolaget AB, Stockholm. Hemort Norrtälje.
  2010-04-01 Såld till Ångfartygs AB Stockholm-Blidösund, Stockholm. Hemort Norrtälje.
Tillbaka till Ångfartygs AB Stockholm - Blidösund
Tillbaka till Stockholm Ångslups AB
Tillbaka till AB Roslagens Skeppslag
Tillbaka till Ångfartyget Blidösund AB
Tillbaka till Blidösundsbolaget AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.