Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Esaias Tegnér
Esaias Tegnér i Askersund
Esaias Tegnér i Askersund
Foto: Okänd. Från Anders Engdahls samling
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1851
  Varv Motala Warf, Norrköping
  Varvsnummer 32
  Registernr 1608, senare 4539
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JDFL, senare JPSB
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 29,26 meter 38,09 meter
  Största bredd 6,25 meter 6,54 meter
  Djupgående - 3,50 meter
  Brt/Nrt 134/84 317/208
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt 240 hk, 176 kW -
  Toppfart 9 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1851-05-19 Levererad av Motala Warf, Norrköping som Esaias Tegnér till Jönköpings Nya Ångbåtsbolag, Jönköping. Hemort Jönköping.
  1851-05-24 Insatt i trafik på traden Jönköping - Hjo - Vadstena - Stockholm.
  1851-06-06 Överförd till Jönköpings Förenade Ångfartygsbolag, Jönköping.
  1859-04-24 Kör ca. kl. 22.00 emot ett ankrat segelfartyg i sjön Roxen vid färd från Jönköping mot Stockholm. Esaias Tegnér får stora skador på styrbordssidan men kan fortsätta färden till Stockholm.
  1869-06 Ombyggd vid Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm. Ny ångmaskin installeras. Vid provturen den 1 juni gör fartyget 8,5 knop.
  1872-06-12 Kolliderar med lastångaren Orwar Odd vid Ljung i Göta kanal vid färd från Jönköping mot Stockholm. Esaias Tegnér får skador på fören och går till Bergsunds Mekaniska Verkstads AB för reparation efter ankomsten till Stockholm.
  1875-02 Ny ångpanna installeras vid Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm.
  1882-11-14 Såld till kapten B.P. Sjödin, Linköping för 22.000 SEK. Ny hemort Linköping.
  1882-12 Såld till Linköpings Rederi AB, Linköping. Trafik på traden Stockholm - Söderköping - Linköping.
  1883-04-17 Ommätt. Mått 29,26 x 6,25 meter. Tonnage 134/84
  1888-05 Insatt i trafik på traden Stockholm - Söderköping - Motala - Medevi - Askersund.
  1890-04-15 Får maskinhaveri söder om Oxelösund och börjar driva vid årets första färd från Stockholm mot Askersund. Ångfartyget Södermanland, som passerar platsen, tar fartyget på släp men lämnar i höjd med Uttervik över bogseringen till bogserångaren Thor, som bogserar in Esaias Tegnér till mekaniska verkstaden Vulcan, Norrköping för reparation. Fortsätter färden mot Askersund den 20 april.
  1895-01-18 Såld till Otto Setterberg, Askersund för 15.000 SEK. Ny hemort Askersund. Ombyggd för 5.000 SEK vid Ekensbergs Varf, Stockholm.
  1895-02-15 Otto Setterberg bildar Ångfartygs AB Norra Wettern, Askersund som övertar fartyget. Fortsatt trafik på traden Stockholm - Söderköping - Motala - Medevi - Askersund.
  1897-03-01 Såld till kapten Karl William Leonard Michal, Linköping. Ny hemort Linköping.
  1897-03-21 Såld till Ångfartygs AB Esaias Tegnér, Linköping för 18.000 SEK.
  1897-04-22 Insatt i trafik på traden Stockholm - Söderköping - Linköping.
  1897-05-17 När man ska lägga till bredvid ångfartyget Nordstjernan för att lasta över gods råkar man köra in med stäven i babordssidan på Nordstjernan som får en större buckla. Esaias Tegnér får skador på fören och går till Bergsunds Mekaniska Verkstads AB för reparation.
  1898-05-26 Grundstöter ca. kl. 00.30 vid Bokö utanför Trosa vid färd från Stockholm mot Linköping med ca. 50 passagerare ombord. Fartyget tar in vatten och man kör upp mot land för att inte sjunka. Då vattnet som kommit in i maskinrummet släcker elden i pannan stannar maskinen tappar man fart och kommer inte så långt upp på land. Efter ett tag är fartyget helt vattenfyllt och får slagsida mot styrbord. Passagerare och besättning evakueras till land. Ångfartygen Södermanland och Wisingsö, som passerar platsen, tar med sig passagerare och gods. Orsak till incidenten är att en prick har kommit ur läge, vilket det visade sig att befälhavaren av bogserångaren "Södertelje Kanal" vilkens släp hade fastnat i pricken någon dag tidigare, inte hade rapporterat.
  1898-06-01 Tätas, länspumpas och bärgas av Bärgnings och Dykeri AB Neptuns bärgningsångare Arne. Vid bärgningen skadas en av dykarna då han slår magen i det förlista fartygets propeller då han firas ner för fort. Bogseras sedan till Stockholm för undersökning.
  1898-06-05 Anländer till Stockholm där fartyget tas in i lilla Djurgårdsdockan för besiktning. Man beslutar att fartyget ska kondemneras då skadorna efter förlisningen är för stora för reparation. Tätas provisoriskt och läggs upp vid Valdemarsudde inför försäljning.
  1898-06-18 Såld på börsauktion till Stockholms Transport och Bogserings AB, Stockholm för 2.500 SEK och omdöpt till TB 214 Esaias. Hemort Stockholm. Ombyggd till pråm vid Ekensbergs varv, Stockholm. Nytt registreringsnummer 4539. Ny signal JPSB.
  1899-06-06 Ommätt. Mått 38,09 x 6,54 x 3,50 meter. Tonnage 217/208.
  191? Omdöpt till TB 355.
  1924-10-31 Skrotad vid Ekensbergs varv, Stockholm.
Tillbaka till Jönköpings Förenade Ångfartygsbolag
Tillbaka till Jönköpings Förenade Ångfartygs AB
Tillbaka till Linköpings Rederi AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Norra Wettern
Tillbaka till Ångfartygs AB Esaias Tegnér
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1687 fartyg, 957 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.