Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ekholmen
Barbro i Norrköping
Barbro i Norrköping
Foto: Vykort
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1864
  Varv Motala Werkstads Bolag, Motala
  Varvsnummer 110
  Registernr 2676
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JFVD, senare SEUD
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 28,69 meter 28,69 meter
  Största bredd 4,97 meter 4,97 meter
  Djupgående 1,80 meter 2,80 meter
  Brt/Nrt 47/44 102/65
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x Atlas ångmaskin
  Effekt 80 hk, 59 kW -
  Toppfart 10 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1864-06-28 Levererad av Motala Werkstads Bolag som Ekholmen till Bockholmssunds Ångfartygsbolag, Stockholm. Byggnadskostnad 33.000 rdr rmt. Trafik på traden Stockholm (Mälartorget) - Johannesdal - Slagsta - Hallunda - Norsborg - Sturehov - Vällinge - Bockholmssund - Björkö - Adelsö - Munsö - Ekholmen.
  1866-10-08 Tappar på morgonen propellern utanför Hallunda vid färd från Ekholmen mot Stockholm. Ångfartyget Smedjebacken Nr 2, som passerar platsen, tar Ekoholmen på släp in till Stockholm. Bogseras på eftermiddagen till Bergsunds Mekaniska Verkstads AB för reparation. Ersätts under dagen av ångfartyget Mälaren.
  1870-10-31 Propelleraxeln går av utanför Bockholmssund vid färd från Ekholmen mot Stockholm. Ångfartyget Engsö bogserar Ekholmen till Bergsunds Mekaniska Verkstads AB för reparation.
  1877 Upplagd.
  1878-04 Omdöpt till Örsundsbro. Trafik på traden Stockholm (Köttorget) - Sigtuna - Örsundsbro.
  1879-11 Såld till Södertelje Ångbåtsbolag, Södertälje för 12.000 SEK och omdöpt till Södertelge. Ny hemort Södertälje. Ombyggd med bland annat en överbyggnad.
  1880-04-24 Insatt i trafik på traden Stockholm (Munkbrohamnen) - Bockholmssund - Högtorp - Kiholm - Ragnhildsborg - LIna - Södertälje.
  1890-02 Ombyggd vid Långholmsvarfvet, Stockholm med bland annat nytt däck. Ny ångpanna samt ny ångmaskin från Atlas Mekaniska Verkstad, 120 hk, 88 kW, installeras. Ombyggnaden kostar ca. 30.000 SEK.
  1895-03 Såld till Ångfartygs AB Gamla Svartsjölandet, Stockholm för 27.500 SEK och omdöpt till Säbyholm. Ny hemort Stockholm. Trafik på traden Stockholm - Tappström - Löten - Norrby - Slut - Säbyholm.
  1895-04-10 Ommätt. Mått 28,69 x 4,97 meter. Tonnage 97/64.
  1896-04-16 Ommätt. Mått 28,69 x 4,97 meter. Tonnage 97/67.
  1897-08-08 Kolliderar kl. 09.00 med ångfärjan Trean vid utbackning från Munkbrohamnen. Ekholmen får en buckla i aktern och akterflaggstången ramlar i vattnet. Trean, som kommer från Mariahissen, får större skador och går till Smedsuddsvarvet för reparation. Säbyholm kan fortsätta färden utåt Mälaren.
  1899-12-09 En brand uppstår i fartygets skans och sprider sig till däck där 34 höbalar är upplagda. Man kör in till Tappström där besättningen tillsammans med flera passagerare bildar en kedja för lagning av vatten. De lyckas släcka elden och kan sedan fortsätta in mot Stockholm. Ingen person skadas vid incidenten men besättningens tillhörigheter i skansen är förstörda och en ko som stod på däck har fått brännskador.
  1903-03-07 Vid avgång från Blackeberg under färd från Stockholm mot Hillersjö backar man på ett större isflak. Roderstocken böjs och fartyget går inte längre att styra. Bogserångaren Engelsberg från Stockholms Transport & Bogserings AB går ut till platsen och bogserar Säbyholm till Ekensbergs Varf för reparation.
  1906 Trafikerar nu olika trader i Mälaren bland annat Stockholm - Kyrkhamn - Ilända, Stockholm - Tappström - Husby samt Stockholm - Nockeby - Svartsjö - Lullehov.
  1908-12-03 Grundstöter ca. kl. 18.00 vid Åsmansskären på Nämdöfjärden vid färd från Stockholm mot Nämdö med en passagerare ombord. Fartyget springer läck och maskinrummet och försalongen vattenfylls snabbt. De ombordvarande evakueras med livbåtarna samt med motorbåtar som kommer till platsen. Orsak till incidenten är att kaptenen kommit ur kurs på grund av snöfallet och det hårda vädret.
  1908-12-14 Dras loss på eftermiddagen av Bergnings- och Dykeri AB Neptuns bärgningsångare Herakles och bogseras in till en vik i närheten för att tätas. Under bärgningsarbetet sjunker vattenståndet vilket gör att bärgningen tar längre tid än beräknat. Bogseras dagen efter av Herakles till Finnboda Varv AB, Nacka för reparation.
  1916-04-10 Såld till Ångfartygs AB Söderfjärden, Husby, Vansö, Strängnäs för 23.500 SEK och omdöpt till Helgarö. Ny hemort Vansö.
  1916-04-26 Insatt i trafik på traden Stockholm (Mälartorget) - Strängnäs - Björsund - Helgarö. Även trafik på traden Helgarö - Björsund - Västerås.
  1916-04-27 Grundstöter i kraftig dimma på morgonen utanför Näsudden, ca. fem km öster om Björsund, vid färd från Helgarö mot Stockholm med en last av styckegods, kreatur och ca. 50 passagerare. Passagerarna evakueras av rederiets andra ångfartyg Vega. Dras loss dagen efter av Stockholms Transport & Bogserings AB:s bärgningsångare Engelsberg och kan sedan gå till Västerås för egen maskin. Orsak till incidenten är att kaptenen, i den kraftiga dimman, tror att de är vid Djurgårdsudd. Åter i trafik i början av maj.
  1918-05 Grundstöter vid Ridö vid färd in mot Västerås. Fartyget tar sig inte loss för egen maskin utan man tvingas begära assistans av ångfartyget Engsö som utan större problem drar loss fartyget. Inga skador uppkommer på skrovet.
  1918-10-28 Kantrar ca. kl. 05.00 vid Kingslöts brygga vid Söderfjärden, söder om Björsund vid färd mot Stockholm. Inga människor omkommer men tre kor drunknar och en tjur simmar in till land och springer iväg. Ett par timmar efter förlisningen exploderar en större, sluten karbidburk i maskinrummet och ett stort hål uppkommer i fartygssidan. Orsaken till själva olyckan är att fartyget lastats för hårt på däck och har för lite gods i lastrummet. Last på däck kommer i rörelse och hamnar på fartygets ena sida. Fartyget får då så stor slagsida att vatten kommer in.
  1918-11-04 Bärgas av bärgningsångaren Rosa från Stockholms Transport & Bogserings AB och bogseras till Ekensbergs Varv, Stockholm för besiktning och tillfällig reparation. Ersätts resten av säsongen av Tor II. Kostnad för bärgningen 17.000 SEK.
  1919-05 Reparerad och ombyggd vid Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm för 232.571,21 SEK. Fartyget får raka sidor med rektangulära fönster. Överbyggnaden byggs om och förlängs. Nya salonger och ny inredning.
  1919-08-07 Ommätt. Mått 28,69 x 4,97 meter. Tonnage 102/65.
  1922-02-28 Ångfartygs AB Söderfjärden försätts i konkurs. Kostnaden för reparationerna och ombyggnaden blev helt enkelt för stora för rederiet.
  1922-07 Såld på exekutiv auktion till J.A. Jonson, Helgarö, tidigare aktieägare i Ångfartygs AB Söderfjärden, för 45.200 SEK.
  1922-08-02 Såld till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja, Stockholm för 50.000 SEK. Ny hemort Stockholm.
  1925-04-22 Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja byter namn till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren, Stockholm.
  1933 Uthyrd under sommaren till kapten Jacob Fredrik Malm, Norrköping. Trafik på traden Norrköping - Sandviken - Kvarsebo - Nävekvarn.
  1934-12-31 Såld till Gunnar Torslund, Västerås för 2.000 SEK. Fortsatt uthyrd till Jacob Fredrik Malm, Norrköping.
  1935-10-08 Såld till Rederi AB Mälartrafik, Stockholm för 2.000 SEK. Fortsatt uthyrd till Jacob Fredrik Malm, Norrköping.
  1936-04-25 Omdöpt till Barbro. Man ansöker först att få döpa om fartyget till "Brage" med detta beviljas inte.
  1938-09-15 Såld till kapten Jacob Fredrik Malm, Norrköping för 5.000 SEK. Ny hemort Norrköping.
  1941-06-26 Grundstöter i tät dimma kl. 05.15 utanför Nävekvarns brygga vid färd in mot Norrköping. Fartyget får kraftig slagsida och ombordvarande evakueras in till Nävekvarn av tillskyndande fiskebåtar. Bärgas en månad senare och förs till Karlsro varv för reparation. Ersätts resten av säsongen av ångfartyget Gunhild.
  1948-03 Upplagd efter att Jacob Fredrik Malm avlidit.
  1949 Upplagd som annex till Getå pensionat med 14 övernattningsbäddar.
  1950-03-09 Såld till Holmens Bruks- och Fabriks AB, Norrköping för 10.000 SEK. Ny hemort Hallstavik. Upplagd som logementfartyg vid Holmens anläggning i Hallstavik. Maskinen delvis demonterad.
  1956-03 Skrotad vid Grisslehamns varv, Grisslehamn av O.S. Bloms Järnvaru AB, Stockholm.
Tillbaka till Bockholmssunds Ångfartygsbolag
Tillbaka till Södertelje Ångbåtsbolag
Tillbaka till Ångfartygs AB Gamla Svartsjölandet
Tillbaka till Ångfartygs AB Söderfjärden
Tillbaka till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja
Tillbaka till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren
Tillbaka till Rederi AB Mälartrafik
Tillbaka till Jacob Fredrik Malm
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.