Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Fyris 1
Regent vid Gullbergskajen, Göteborg 1980-04-20
Regent vid Gullbergskajen, Göteborg 1980-04-20
Foto: Lars-Olof Hansson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2017-11-19 PN

* Svensk Sjöfarts Tidning 34/1972, S32
* Båtologen 3/1979, S153
* Båtologen 5/1981, S275
* Båtologen 4/1982, S111
* Ångbåten 17, aug 1971, S256
* Ångbåten 41, dec 1977, S18
* Ångbåten 42, april 1978, S10
* Ångbåten 44, dec 1978, S14
* Länspumpen 4/1981, S10-13


* Aftonbladet 1888-10-30
* Aftonbladet 1889-02-14
* Dagens Nyheter 1889-04-15
* Aftonbladet 1889-04-16
* Upsala 1889-04-16
* Aftonbladet 1889-06-17
* Dagens Nyheter 1889-06-17
* Upsala 1889-06-18
* Aftonbladet 1889-07-11
* Nya Dagligt Allehanda 1890-09-25
* Aftonbladet 1890-09-26
* Svenska Dagbladet 1892-08-02
* Nya Dagligt Allehanda 1892-08-03
* Svenska Dagbladet 1908-07-12
* Svenska Dagbladet 1909-05-07
* Svenska Dagbladet 1926-01-17
* Svenska Dagbladet 1928-09-21
* Svenska Dagbladet 1928-09-22
* Upsala Nya Tidning 1928-09-22
* Svenska Dagbladet 1928-09-30
* Svenska Dagbladet 1936-09-04
* Svenska Dagbladet 1943-02-21
* Svenska Dagbladet 1954-08-08

* Sveriges Skeppslista 1905-06, S86
* Sveriges Skeppslista 1908, S60
* Sveriges Skeppslista 1910, S60
* Sveriges Skeppslista 1911, S58
* Sveriges Skeppslista 1913, S62
* Sveriges Skeppslista 1921, S62
* Sveriges Skeppslista 1929, S78
* Sveriges Skeppslista 1933, S80
* Sveriges Skeppslista 1939, S130
* Sveriges Skeppslista 1941, S124
* Sveriges Skeppslista 1943, S124
* Sveriges Skeppslista 1945, S124
* Sveriges Skeppslista 1947, S128
* Sveriges Skeppslista 1949, S138 
* Sveriges Skeppslista 1951, S112
* Sveriges Skeppslista 1953, S112
* Sveriges Skeppslista 1955, S114
* Sveriges Skeppslista 1957, S116
* Sveriges Skeppslista 1958, S120
* Sveriges Skeppslista 1959, S120 
* Sveriges Skeppslista 1960, S120
* Sveriges Skeppslista 1961, S122
* Sveriges Skeppslista 1962, S116
* Sveriges Skeppslista 1963, S112
* Sveriges Skeppslista 1964, S112
* Sveriges Skeppslista 1965, S112
* Sveriges Skeppslista 1966, S110
* Sveriges Skeppslista 1967, S100
* Sveriges Skeppslista 1968, S96
* Sveriges Skeppslista 1969, S98
* Sveriges Skeppslista 1970, S96
* Sveriges Skeppslista 1971, S94
* Sveriges Skeppslista 1972, Supplement till SSL 1972, kvartal I-II, S12
* Sveriges Skeppslista 1972, S92
* Sveriges Skeppslista 1973, S90
* Sveriges Skeppslista 1976, S68
* Sveriges Skeppslista 1977, S66
* Sveriges Skeppslista 1978, S62
* Sveriges Skeppslista 1979, S68
* Sveriges Skeppslista 1980, S66
* Sveriges Skeppslista 1981, S74
* Sveriges Skeppslista 1982, S74
  Byggd 1889
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm
  Varvsnummer 201
  Registernr 1616
  Fartygstyp Ångfartyg, senare motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JDGH, senare SEHK
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 32,54 meter 32,38 meter
  Största bredd 5,76 meter 6,02 meter
  Djupgående 3,00 meter 3,00 meter
  Brt/Nrt 213/163 236/151
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin 1 x Skandia 490C
  Effekt 320 hk, 235 kW 420 hk, 309 kW
  Toppfart 13,5 knop -
  Kapacitet 362 passagerare -
  Historik
  1889-04-15 Sjösatt kl. 15.00.
  1889-06-15 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstads AB som Fyris 1 till Ångfartygs AB Garibaldi, Uppsala. Byggnadskostnad 90.000 SEK. Premiärturen på traden Stockholm (Riddarholmen) - Sigtuna - Skokloster - Uppsala sker samma dag.
  1890-09-24 När man på färd från Uppsala mot Stockholm passerar svängbroarna vid Stäket möter man ångfartyget Upland. I den trånga passagen stöter Fyris 1 mot den fasta delen av landsvägsbron som flyttas något ur sitt läge. Fartyget får en mindre buckla på styrbords sida och stagen till köksskorstenen går sönder så att skorstenen ramlar över bord. Efter kollisionen är fartyget nära att köra in i järnvägsbrons svängande del men detta undviks då brokarlen snabbt flyttar bron till ett annat läge. Man fortsätter efter incidenten till Stockholm.
  1892-07-30 Kör på en roddbåt på Riddarfjärden när man, tillsammans med flera ångare, sent på kvällen avgår från Stockholm på en lustresa till folkmarknaden i Västerås. Man stannar fartyget och sjösätter en räddningsbåt men det är tyvärr för sent. De två personerna i roddbåten hittas drunknade. Roddbåten saknade vid olyckstillfället lanternor eller annat ljus.
  1903-12-08 Ommätt. Nya mått 32,54 x 6,02 meter. Nytt tonnage 213/155.
  1908-07 Vid Erikssund kommer fartyget ifatt bogserångaren Venus som har en skonert och tre pråmar på släp. Vid passering av dessa sugs en av pråmarna in mot Fyris 1 som får en del skador på fören. Orsak till olyckan anses vara att Fyris 1 har för hög fart vid passering av pråmarna i det trånga sundet.
  1909-05-05 Vid passering av Almarestäket på färd från Stockholm mot Uppsala, driver fartyget på grund i den starka strömmen. Propelleraxeln bryts av och propellern ramlar av. Besättningen lyckas få ut en tross till Skomakarebryggan för att fartyget inte ska komma på drift. En bogserångare kommer några timmar senare och bogserar fartyget till Stockholm där en ny propelleraxel och ny propeller installeras vid Bergsunds Mekaniska Verkstads AB.
  1916 Upplagd på grund av första världskriget.
  1918 Åter i trafik.
  1920-07-06 Ommätt. Nytt tonnage 213/145.
  1926-02-01 Såld till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren, Stockholm för 60.000 SEK. Ny hemort Stockholm. Fortsatt trafik på traden Stockholm - Uppsala.
  1928-09-20 Kolliderar ca. kl. 22.20 med lastfartyget Simson VI på Lövstafjärden mellan Svartsjölandet och Riddersvik vid färd från Uppsala mot Stockholm. Simson VI sjunker ca. 12 minuter senare och de fem besättningsmännen räddas över till Fyris 1. Orsak till olyckan är att båda fartygen från början gått på "fel" sida i farleden. När de närmar sig varandra bestämmer båda för att mötas på rätt sida men hinner inte över utan kolliderar mitt i farleden. Simson VI var vid olyckstillfället på väg mot Uppsala med en last av spannmål.
  1933-08-15 Såld på exekutiv auktion till Ångfartygs AB Södertälje-Trafik, Södertälje för 2.775 SEK och omdöpt till Sirius II. Hemort Stockholm. Trafik på traden Stockholm (Riddarholmen) - Södertälje.
  1934-04-12 Ommätt. Nytt tonnage 213/146.
  1936-04-02 Ångfartygs AB Södertälje-Trafik i likvidation. Omdöpt till Regent. Trafik för Rederi AB Duo, Stockholm. Lust- och sällskapsresor i Mälaren.
  1936-10-03 Såld till Trafik AB Öckerö Skärgård, Hälsö för 10.000 SEK. Ny hemort Hälsö. Trafik i Göteborgs norra skärgård. Ombyggd för att likna "en vanlig ordinär skärgårdsångare".
  1937-06-18 Ommätt. Nytt tonnage 212/137.
  1937-06 En brand uppstår ombord vid en resa mot Björkö med 400 passagerare. Branden släcks och ingen skadas.
  1943-02-20 Strax efter avfärd från Rörö kl. 06.20 uppstår kraftig rökutveckning ombord. Då maskinen inte går att manövrera beslutar sin befälhavaren för att köra mot land. Maskinisten lyckas ta sig in i maskinrummet och stänga av ångmaskinen. Efter ett tag upptäcker man att orsaken till röken ombord är att den fällbara skorstenen fällt sig och efter att man fällt upp den igen kan man fortsätta färden in till Göteborg.
  1951-09-08 Eldhärjas vid Träpiren, Göteborg kort innan färd till J.W. Bergs Mekaniska Verkstad, Hälsö för motorisering. Hela fartyget blir utbränt och maskinisten omkommer när han tar sig ner i maskinrummet för att starta brandpumpen.
  1952-06 Reparationen klar. Motoriserad med en 4-cyl Skandia 490C på 420 hk, 309 kW.
  1953-02-05 Ommätt. Nya mått 32,38 x 6,02 meter. Nytt tonnage 236/151.
  1954-08-07 Vid ankomst till Knippla kör man med full fart in mellan bryggan och en förtöjd skärgårdsbåt och fortsätter sedan upp på berghällen bredvid bryggan. Flera av de runt 75 passagerarna ombord ramlar omkull. Orsak till incidenten är att maskinisten är så berusad att han, när kapten beodrar full fart back, istället kör full fart framåt. Fartyget dras loss av en oljebåt och bogseras sedan till J.W. Bergs Mekaniska Verkstad, Hälsö för översyn och reparation.
  1969 Upplagd.
  1970-09 Såld till Tommy Roger Hultman, Sjövik för 75.000 SEK. Används för nöjesturer.
  1970-09-20 Kolliderar strax före kl. 20.00 vid Trubadurens fyr med danska lastfartyget Sumbawa. Sumbawa kör rakt in i badords sida på Regent som springer läck och får stopp i maskin. De ombordvarande räddas först över till Sumbawa men kan efter ett tag återvända till Regent. Assisteras till Göteborg av bogserbåten Einar. Upplagd vid Gullbergskajen, Göteborg.
  1971-11 Såld på exekutiv auktion till Olle Olsson, Dyrön för 2.100 SEK.
  1971-11-26 Såld till Karl Emilius Hilmerson, Göteborg för 2.100 SEK.
  1972-04-14 Såld till Stig-Göran Bertil Brunestål, Club Merry, Askim för 5.000 SEK. Ny hemort Billdal. Upplagd vid Killingsholmen, Billdal söder om Göteborg.
  1977-11 Flyttas till Bohus varv för att rustas upp och bottenmålas. Slipdragningen blir aldrig av.
  1978-02 Flyttas till Hamnens varv, Ringön. Gör mindre upprustningar som t ex. fönserbyten och skrovmålning.
  1978-10 Flyttas till Lilla Bommen. Upplagd vid museifartygen utanför den gamla skutan Ingo.
  1980 Flyttas till Gullbergskajen. Skrotning av överbyggnaden påbörjas.
  1981 Sjunker och vattenfylls till huvuddäck.
  1981-06-27 Lyfts upp av två pontonkranar och förs till Skrot & Avfall, Ringön där skrotning sker.
Tillbaka till Ångfartygs AB Garibaldi
Tillbaka till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren
Tillbaka till Ångfartygs AB Södertälje-Trafik
Tillbaka till Trafik AB Öckerö Skärgård
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.