Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Octava
Dux i Nynäshamn 2023-06-28
Dux i Nynäshamn 2023-06-28
Foto: Krister Bång
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 2015
  Varv Kewatec Aluboat Oy AB, Karleby, Finland
  Varvsnummer 276
  Registernr 17376
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer -
  Signal SGLN
  Systerfartyg Lux
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 24,73 meter 25,44 meter
  Största bredd 6,50 meter 6,50 meter
  Djupgående 1,14 meter 1,14 meter
  Brt/Nrt 109/32 113/33
  Maskineri 2 x Scania DI16 2 x Scania DW
  Effekt 1.500 hk, 1.102 kW 1.200 hk, 882 kW
  Toppfart 20 knop 20 knop
  Kapacitet 200 passagerare 200 passagerare
  Historik
  2014-12-12 Beställd.
  2015-04-23 Kölsträckt.
  2015-11-11 Sjösatt.
  2015-12-09 Levererad av Kewatec Aluboat Oy AB som Octava till Ornö Sjötaxis Rederi AB, Ornö. Hemort Ornö. Trafik i Stockholms södra skärgård.
  2017-06 Trafik under sommaren på Waxholmsbolagets Nordsyd-linje, traden Nynäshamn - Utö - Ornö - Dalarö - Nämdö - Sandhamn.
  2023-03-01 Såld till Blidösundsbolaget AB, Stockholm och omdöpt till Dux. Ny hemort Stockholm.
  2023-05 Ombyggd vid Rindövarvet AB, Vaxholm. Nya besättningstoaletter byggs på övre däck. Relingen nedskuren på fördäck. Förlängd 0,71 meter i aktern Förlängningen är byggd av Kewatec Aluboat Oy AB, Karleby, Finland. Nya mått 25,44 x 6,50 meter. Nytt tonnage 113/33
  2024-06 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DW, 1.200 hk, 882 kW, installeras vid Kummelnäs Varv AB, Nacka. Testbänk åt Scania.
Tillbaka till Ornö Sjötaxis Rederi AB
Tillbaka till Blidösundsbolaget AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.