Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Kalmarin
Vindhem vid Blockhusudden 2004-06-18
Vindhem vid Blockhusudden 2004-06-18
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Registerdokumenten från Sjöfartsverket i Riksarkivet, Läst 2020-05-16 PN

* Lloyds Register of Ships 1974-75, A-L, S1854. (Kalmarin, LTVF, Samiet Ruston, O.M. Olsen & Co A/S, Fredrikstad, 240/137, 2 x 420 hk, Union Friedrichhafen)
* Lloyds Register of Ships 1983-84, P-Z, S468. (Romo, OWVC, Dansk Romo Rue I/S, Havneby, 240/137, 2 x 420 hk, Union Friedrichhafen)
* Lloyds Register of Ships 1987-88, P-Z, S1487. (Vindhem af Sunsvall, Pyramus AB, Sundsvall, 240/137, 2 x 420 hk, Union Friedrichhafen)

* Båtologen 6/1971, S215
* Båtologen 6/1979, S335-336
* Båtologen 2/1983, S65
* Båtologen 2/1984, S67, 74
* Båtologen 4/1984, S163
* Båtologen 6/1988, S270
* Båtologen 3/1989, S126
* Båtologen 2/1990, S80
* Båtologen 6/1991, S276
* Båtologen 6/2018, S364-365
* Båtologen 2/2019, S84
* Lubrikatorn 2/1987, S10
* Lubrikatorn 2/2002, S
* PassagerarRedaren 1/2005, S26
* Redaren 5/1990, S15-17
* Redaren 1/1991, S15
* Skärgårdsredaren 3/2017, S8-9
* Svensk Sjöfarts Tidning 38/1971, S28
* Svensk Sjöfarts Tidning 13/1972, S3

* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1971-03-26
* Dagens Nyheter 1971-06-25
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1971-07-12
* Göteborgsposten 1972-03-29
* Moss Avis 1972-04-04
* Rogalands Avis 1972-04-05
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1972-04-06
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1972-05-24
* Moss Avis 1973-07-10
* Göteborgsposten 1975-12-02
* Göteborgsposten 1976-03-02
* Moss Avis 1977-09-15
* Göteborgsposten 1978-04-14
* Sandefjords Blad 1979-07-27

* Danmarks Skibsliste 1980, S202 Rømø, Rømø Kurbad K/S, Havneby, Hemort Havneby, 662 kW, 240/137, 29 x 7 meter
* Danmarks Skibsliste 1981, S205 Dansk Rømø Rute I/S, Skærbæk, Hemort Havneby
* Danmarks Skibsliste 1982, S208
* Danmarks Skibsliste 1983, S216
* Danmarks Skibsliste 1984, S231 Sundet, L.B. Grau, Sælvig, Tranebjerg, Hemort Ballen

* Sveriges Skeppslista 1971, S76
* Sveriges Skeppslista 1985, S108 618 kW, 226/139, 30,20 x 8,51 meter
* Sveriges Skeppslista 1986, S106
* Sveriges Skeppslista 1987, S106
* Sveriges Skeppslista 1988, S108
* Sveriges Skeppslista 1989, S112 Nordstrans Rederi AB, Sthlm
* Sveriges Skeppslista 1990, S120 369/151, 39,20 x 8,52 meter
* Sveriges Skeppslista 1991, S128 AB Grundstenen 51912, Sthlm
* Sveriges Skeppslista 1992, S132 Ponena Rederi AB, Sthlm
* Sveriges Skeppslista 1993, S130
* Sveriges Skeppslista 1994, S128
* Sveriges Skeppslista 1995, S126
* Sveriges Skeppslista 1996, S126
* Sveriges Skeppslista 1997, S126
* Sveriges Skeppslista 1998, S126
* Sveriges Skeppslista 1999, S128
* Sveriges Skeppslista 2000
* Sveriges Skeppslista 2001, S136
* Sveriges Skeppslista 2002, S138
* Sveriges Skeppslista 2003, S140
* Sveriges Skeppslista 2004, S144
* Sveriges Skeppslista 2005, S146
* Sveriges Skeppslista 2006, S150
* Sveriges Skeppslista 2007, S158
* Sveriges Skeppslista 2008, S162
* Sveriges Skeppslista 2009, S170
* Sveriges Skeppslista 2010, S169
* Sveriges Skeppslista 2011, S174
* Sveriges Skeppslista 2012, S197
* Sveriges Skeppslista 2013, S178
* Sveriges Skeppslista 2014, S181
* Sveriges Skeppslista 2015, S180
* Sveriges Skeppslista 2016, S180
* Sveriges Skeppslista 2017, S182
  Byggd 1971
  Varv Kalmar varv AB, Kalmar
  Varvsnummer 431
  Registernr 11215
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 7204344
  Signal SDNU, Norsk LTVF, Dansk OWVC, numera SKYV
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 28,70 meter 39,20 meter
  Största bredd 8,51 meter 8,52 meter
  Djupgående 1,80 meter 1,80 meter
  Brt/Nrt 226/139 369/151
  Maskineri 2 x Maybach Mercedes 2 x MTU 6R493TY60
  Effekt 840 hk, 618 kW 840 hk, 618 kW
  Toppfart 13 knop 13 knop
  Kapacitet 250 passagerare 375 passagerare
  Historik
  1971-06-15 Levererad av Kalmar varv AB som Kalmarin till Ångbåts AB Kalmarsund, Kalmar. Hemort Kalmar.
  1971-06 Uthyrd under sommaren till Nya Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm och inofficiellt omdöpt till "Skärgården". Trafik i Mälaren, mestadels på traden Södertälje - Mariefred.
  1971-09 Åter till ägaren Ångbåts AB Kalmarsund, Kalmar.
  1972-03-25 Såld till Sameiet Ruston c/o O.M. Olsen & Co A/S, Fredrikstad, Norge för 1,4 milj SEK. Ny hemort Fredrikstad. Norsk signal LTVF. Nytt tonnage 240/137. Trafik på traden Sarpsborg - Fredrikstad - Strömstad.
  1977 Såld till K/S A/S Kalmarin & Co (Per Einar Johansen), Fredrikstad.
  1978 Såld till Skips A/S Arntzen, Fredrikstad.
  1979-07 Såld till Rømø Kurbad K/S, Havneby, Danmark och omdöpt till Rømø. Ny hemort Havneby. Dansk signal OWVC. Trafik på traden Rømø - Sild.
  1980-02 Såld till Dansk Rømø Rute I/S, Skærbæk.
  1982-01 Såld till Dansk Rømø Rute K/S, Havneby.
  1983-03 Såld på exekutiv auktion till Provinsbanken, Ribe för 220.000 DKR.
  1983-06 Såld till skeppsredare Louis Bjerremand Grau, Sælvig, Tranebjerg och omdöpt till Sundet. Ny hemort Ballen.
  1984-01-06 Såld till Pyramus AB, Sundsvall för 1,27 milj SEK och omdöpt till Vindhem af Sundsvall. Ny hemort Sundsvall. Svensk signal SKYV. Nytt tonnage 226/139.
  1984-05-20 Insatt i trafik i Sundsvalls skärgård.
  1987 Uthyrd till Rederi AB Havsvinden, Stockholm. Trafik på traden Stockholm (Slussen) - Vaxholm - Grinda samt räkkryssningar kvällstid.
  1988-04 Såld till Nordtrans Rederi AB, Stockholm för 1,9 milj SEK och omdöpt till Vindhem. Ny hemort Stockholm. Räkkryssningar i Stockholms skärgård.
  1989-03 Ombyggd vid Oskarshamns varv AB, Oskarshamn. Förlängd med 9,00 meter. Nya mått 39,20 x 8,52 meter. Nytt tonnage 369/151.
  1990-01 Såld till Polena Rederi AB, Stockholm för 7,5 milj SEK. Räkkryssningar i Stockholms skärgård.
  2004 Nya huvudmaskiner, av fabrikat MTU, 840 hk, 618 kW, installeras av SwedMotor AB vid kajen vid Slussen, Stockholm.
  2007-07-26 Två passagerare faller överbord i höjd med Kvarnen Tre Kronor vid 23-tiden under en kvällstur. KBV samt sjöräddningsbåtarna Rescue Ekerö och Rescue Nacka assisterar och får upp en av passagerare medans en fritidsbåt får upp den andra passageraren. Båda förs iland för vidare transport till sjukhus i ambulans.
  2013-04-20 En passagerare hoppar vid 23-tiden överbord i höjd med Vikingterminalen efter ett bråk ombord. Fartyget som befinner sig cirka hundra meter från land utmed Stadsgården, underlåter att eftersöka personen, utan fortsätter istället in till sin ordinarie kajplats vid Slussen. Efter att Sweden Rescue efterfrågat sjöräddningsenheter svarar bl a Delfin II, men personen har då redan oskadd tagit sig upp på land. Befälhavaren på Vindhem sägs upp sex dagar efter incidenten.
Tillbaka till Ångbåts AB Kalmarsund
Tillbaka till Nya Ångfartygs AB Strömma Kanal
Tillbaka till Rederi AB Havsvinden
Tillbaka till Nordtrans Rederi AB
Tillbaka till Polena Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.