Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Dalpilen
Frey utanför Gävle
Frey utanför Gävle
Foto: Okänd. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1873
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 189
  Registernr 2521
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JFPL
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 18,26 meter 18,26 meter
  Största bredd 4,87 meter 4,87 meter
  Djupgående 1,74 meter -
  Brt/Nrt - 77/53
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x ångmaskin
  Effekt 80 hk, 59 kW 100 hk, 73 kW
  Toppfart 8 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1873-10-10 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Dalpilen till Dalpilens Ångfartygsbolag (F.W. Åman), Smedjebacken. Hemort Smedjebacken. Trafik på traden Smedjebacken - Stockholm.
  1873-10-14 Insatt i trafik på traden Stockholm (Riddarholmen) - Västerås - Strömsholm - Engelsberg - Smedjebacken.
  1876-09-20 Flyttas till traden Stockholm (Riddarholmen) - Horn - Räfsnäs - Näsby - Mariefred.
  1877-06-02 Åter i trafik på traden Stockholm - Smedjebacken.
  1883-02 Såld till L.G. Engvall, Smedjebacken. Fortsatt trafik på traden Stockholm - Smedjebacken.
  1883-06-15 Flyttas till traden Stockholm - Kungsör - Gravudden - Notholmen - Fiskeboda - Läppe.
  1884-03-06 Såld till Örebro Nya Rederi AB, Örebro för 12.000 SEK. Ny hemort Örebro. Trafik på traden Stockholm (Riddarholmen) - Kungsör - Gravudden - Notholmen - Fiskeboda - Läppe - Örebro.
  1887-08-01 Grundstöter lätt i Hjälmaren vid färd från Örebro mot Stockholm. Man får skador på propellern men kan fortsätta till Stockholm där man går till Långholmsvarvfet för montering av en ny propeller.
  1888 Flyttas till traden Stockholm - Kungsör - Fiskeboda - Läppe - Segersjö - Odensbacken - Örebro.
  1889-06-24 Grundstöter i Hyndevadån i närheten av Ryningsberg vid en lustresa från Odensbacken till Skogstorp på midsommardagen. Fartyget tar in vatten och körs upp mot land där man blir stående med aktersalongen fylld med vatten. Passagerarna evakueras av ångfartyget Brage och förs till Odensbacken.
  1889-06-26 Bärgas av bogserångaren Nerike tillsammans pråmen Slussgångaren. Efter provisorisk tätning och länspumpning går fartyget till Stockholm för egen maskin för reparation på Långholmsvarfvet. Åter i trafik den 3 juli.
  1893 Upplagd till salu.
  1893-07 Såld till Henrik Wilhelm Söderman, Uppsala för 7.000 SEK och omdöpt till Örsundsbro. Ny hemort Uppsala.
  1893-10-02 Insatt i trafik på traden Uppsala - Varpsund - Örsundsbro.
  1893-10-30 Såld till Upsala Ångqvarns AB (Henrik Wilhelm Söderman), Uppsala.
  1894-04-23 Ommätt. Mått 18,26 x 4,87 meter. Tonnage 77/53.
  1894-10-16 När ångfartyget Sigtuna anländer till Örsundsbro från Stockholm råkar man köra in med stäven i aktern på Örsundsbro som ligger vid kajen. Örsundsbro får mindre skador på två plåtar och går senare till Uppsala för besiktning av skadorna.
  1895-05-26 Uthyrd till Ångslups AB Ekoln, Uppsala. Trafik på traden Uppsala - Sko - Sigtuna som ersättning för deras sålda ångslup "Ekoln II".
  1895-09-06 Åter till ägaren.
  1895-06-18 Ombyggd. Ny ångmaskin, 100 hk, 73 kW, och ångpanna installeras. Åter i trafik på traden Uppsala - Örsundsbro.
  1896-06-08 Omdöpt till Upsala. Flyttas till traden Stockholm - Uppsala.
  1898-05-02 Såld till sjökapten Carl Teodor Wadin, Gävle för 13.500 SEK och omdöpt till Frey. Ny hemort Gävle.
  1898-05-14 Vid färden från Stockholm till Gävle börjar kapten Carl Teodor Wadin må dåligt och han avlider strax efter ankomst.
  1898-05-26 Såld till Axel Clemens Linderahl, Gävle. Trafik på traderna Gävle (Norra Skeppsbron) - Fagerviken - Ledskär (Karlholm) och Gävle - Iggön - Norrsundet.
  1898-08-13 Grundstöter ca. kl. 18.00 utanför Gårdskär vid färd från Gävle mot Fagerviken med ca. 40 passagerare ombord. Man tar in vatten och kör in mot land där fartyget sjunker till botten med endast däcket ovanför vattenytan. Passagerarna evakueras in till land med livbåten
  1898-08-15 Tätas provisoriskt, länspumpas och bogseras sedan till Gävle av bogserångaren Korsnäs för reparation.
  1902-08-11 Axel Clemens Linderahl avlider på kvällen efter en tids sjukdom. Överförd till hans fru Laura Maria Linderahl, Gävle. Fortsatt trafik på traden Gävle - Ledskär.
  1903-06 Såld till Ångfartygs AB Mälaren (Knut Oscar Ludvig Hauffman), Stockholm. Ny hemort Stockholm. Trafik på traden Stockholm (Kornhamnstorg) - Västerås - Tidö - Torshälla.
  1903-06-20 Grundstöter utanför Mälarbaden, norr om Torshälla vid färd från Västerås på midsommardagen. Dras loss av en bogserångare och går därefter till varv för reparation.
  1904 Upplagd.
  1905 Såld till tegelhandlare Vilhelm Hagberg, Stockholm Ombyggd till pråm. Maskinen uttagen för att användas vid ett tegelbruk.
  1911-06 Såld till greve Johan Sparre, Brogård.
Tillbaka till Örebro Nya Rederi AB
Tillbaka till Upsala Ångqvarns AB
Tillbaka till Ångslups AB Ekoln
Tillbaka till Ångfartygs AB Mälaren
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1687 fartyg, 956 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.