Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Sedna
Sedna utanför Hampetorp 2011-08-09
Sedna utanför Hampetorp 2011-08-09
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* De gula färjorna, 2010, S106
  Byggd 2005
  Varv Skrov: Riga Shipyard, Riga, Lettland
Utrustning: Djupviks varv AB, Tjörn
  Varvsnummer Skrov: 1078
Utrustning: 417
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SKHP
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 44,30 meter 44,30 meter
  Största bredd 7,20 meter 7,20 meter
  Djupgående 2,50 meter 2,50 meter
  Brt/Nrt 151/53 151/53
  Maskineri 2 x Volvo Penta D12-450 2 x Volvo Penta D12-450
  Effekt 900 hk, 662 kW 900 hk, 662 kW
  Toppfart 10 knop 10 knop
  Kapacitet 123 passagerare 123 passagerare
   14 personbilar 14 personbilar
  Historik
  2004-07-26 Beställd av Vägverket Färjerederiet för leden Hampetorp - Vinön, Hjälmaren.
  2005-04 Skrovet bogseras från Riga Shipyard, Riga till Djupviks varv AB, Tjörn.
  2005-09-30 Lämnar varvet på Tjörn för leveranstur mot Hampetorp i Hjälmaren. Ankommer till Varberg på kvällen.
  2005-10-02 Ankommer till Kalmar.
  2005-10-06 Ramper och pikar monteras av i Köping med hjälp av hamnkranarna och läggs på däck. Detta för att kunna slussa genom Hjälmare kanal.
  2005-10-07 Avgår från Köping för att, via Hjälmare kanal, gå till Hampetorp. Dagen därpå monteras ramper och pikar med hjälp av mobilkran.
  2005-10-10 Levererad av Djupviks varv AB som Sedna till Vägverket Färjerederiet, Vaxholm. Övertagen i Hampetorp. Får Vägverkets inventarienummer 343.
  2005-10-26 Döpt vid en cermoni vid Vinöns färjeläge kl. 12.00 av Vägverkets ekonomidirektör och ställföreträdande generaldirektör Lena Erixon, Borlänge. Flaskan krossas dock inte förrän på andra försöket. Vid färjans ankomst till fäjeläget fungerar inte det förliga propelleraggregatet varpå färjan gör två mindre kajstudsar.
  2005-11 Insatt i trafik på leden Hampetorp - Vinön, Hjälmaren.
  2010-04-01 Överförd till Trafikverket Färjerederiet när Vägverket slås ihop med Banverket och SIKA och tillsammans bildar Trafikverket.
  2012-03-23 Vid anlöp av Hampetorps färjeläge kl. 18.00 kör man med klaffen in i och upp på ett betongfundament där man sedan fastnar. Ingen skadas och besättningen får ta sig iland per båt. Ersätts av Vinösund tills vidare.
Tillbaka till Vägverket Färjerederiet
Tillbaka till Trafikverket Färjerederiet
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.