Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Waxholm
Waxholm vid Strömkajen, Stockholm 1955
Waxholm vid Strömkajen, Stockholm 1955
Foto: Vykort
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1881
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm
  Varvsnummer 160
  Registernr 2723
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JGCD, senare SHDG
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 32,65 meter 32,65 meter
  Största bredd 6,08 meter 6,28 meter
  Djupgående 2,90 meter 2,70 meter
  Brt/Nrt 147/100 198/124
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin 1 x Bergsund ångmaskin
  Effekt 280 hk, 206 kW 280 hk, 206 kW
  Toppfart 13 knop -
  Kapacitet 385 passagerare -
  Historik
  1881-02 Kontrakt skrivs mellan Bergsunds Mekaniska Verkstads AB och Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm för leverans 1 juni 1881. Kontrakterad byggnadskostnad 88.500 SEK.
  1881-05-16 Sjösatt.
  1881-07-29 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstads AB som Waxholm till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm. Hemort Stockholm.
  1881-08-01 Insatt i trafik på traden Stockholm (Logårdstrappan) - Vaxholm - Oskar-Fredriksborg.
  1888-05 Ombyggd vid J. & C.G. Bolinders Mekaniska Verkstads AB, Stockholm. En del av mellandäcket byggs om till damsalong. På flera väggar målas vyer från Vaxholm av målaren Sundin och innanför salongen inreds ett toalettrum.
  1895 Vissa dagar förlängs traden till Marum och Djurö.
  1897-05-06 Grundstöter ca. kl. 13.00 utanför Skäggaudd i Lindalssundet. Tar sig loss efter en stund och fortsätter färden mot Vaxholm och Stockholm ca. 1 timme och 20 minuter försenad. Efter ankomst till Stockholm går man till varv för undersökning. Ersätts under varvsbesöket av ångfartyget Ljusterö.
  1897-08-19 Grundstöter lätt ca. kl. 12.00 utanför Tenö, söder om Vaxholm, vid färd från Stockholm mot Vaxholm. Rodret skadas och ångaren blir liggandes ute på fjärden tills några ångslupar anländer och bogserar fartyget in till Vaxholm. Bogseras på eftermiddagen till Ekensbergs Varf i Stockholm för reparation. Ersätts under varvsbesöket av ångfartyget William Lindberg. Åter i trafik 28 augusti.
  1900-07-03 Kolliderar ca. kl. 21.30 med ångfartyget Victoria utanför Hasseludden, Nacka. Waxholm, som är på ingående mot Stockholm, blir påkörd av Victoria, som precis lämnat Hasseluddens brygga för att fortsätta mot Vaxholm. Vid kollisionen kör Victoria in i babords sida på Waxholm som får ett stort hål in i matsalongen. Det uppstår panik bland passagerarna och porslin och alla lösa inventarier ramlar i golvet. Waxholm kan, trots skadorna, fortsätta färden till Stockholm utan hjälp för att sedan gå till William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB för reparation. Victoria får endast små skador på fören och kan efter inspektion åter sättas i trafik. Ingen person skadas vid incidenten.
  1901 Ny ångpanna installeras.
  1901-03-16 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm. Ny hemort Vaxholm. Trafik på traden Stockholm (Logårdstrappan) - Vaxholm - Stegesund - Skarpöborg - Rindöbrunn - Ramsösund - Lindalssundet - Ljusterö.
  1901-07-18 Grundstöter på morgonen på Strömmen, Stockholm strax före ankomst till kajplatsen vid Logårdstrappan. Man tar sig loss för egen maskin men vevaxeln går av så efter att passagerarna gått av går man till William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB för reparation.
  1907-11-09 Vid färd på kvällen från Stockholm mot Nyvarp, Värmdö knuffas en besättningsman överbord av en passagerare. Passageraren som är mycket berusad har under färden flera gånger försökt gå av fartyget utan att betala och har då hållts kvar ombord av besättningen. Strax före ankomst till Nyvarp försöker han ta sig in i styrhytten men hindras av en besättningsman och under efterföljande bråk knuffas besättningsmannen över bord. Fartyget stoppas direkt och en livbåt sätts ut men man lyckas inte hitta besättningsmannen i mörkret. Han antas nästan direkt ha drunknat. Den berusade mannen överlämnas till länsman och förs till militärhäktet på Oskar-Fredriksborg.
  1911-04 Ombyggd och moderniserad vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm. Nya dam- och herrhytter inreds på övre däck samt en samlingssalong med elektrisk belysning.
  1911-04-08 Ommätt. Mått 32,65 x 6,28 meter. Tonnage 200/145.
  1923-10-25 Propelleraxeln går av utanför Karlsudd ca. kl. 12.00 vid färd från Stockholm mot Vaxholm. Bogseras in till Vaxholm av ångfartyget Express II och senare på dagen av ångfartyget Östanå I från Vaxholm till varv i Stockholm för reparation.
  1929-06-14 Kolliderar ca. kl. 10.00 med ångfartyget Sunnan utanför Södra Blasieholmskajen, Stockholm. Waxholm, som backar ut från kajen, stöter emot Sunnan, som just ska lägga till. Ett parti med järnstänger som lastats tvärs över Waxholms fördäck krossar flera fönster på Sunnans akterdäck innan de ramlar ner i vattnet. Waxholm kan efter incidenten fortsätta färden mot Vaxholm.
  1931-01-12 Ommätt. Mått 32,65 x 6,28 meter. Tonnage 198/124.
  1936-04-25 Grundstöter på lördagskvällen i kraftig dimma i Tenösund vid färd från Stockholm mot Vaxholm. Ångslupen Valkyrian kommer efter ett tag till platsen och hämtar passagerarna för att ta dem till Vaxholm. Valkyrian försöker sedan dra loss Waxholm men utan resultat.
  1936-04-26 Dras loss på morgonen av Transportbolagets bogserångare Hugin. Då inga skador uppkommit på fartyget kan det omedelbart återinsättas i trafik.
  1936-08-18 En brand utbryter på fartyget när det ligger vid Hammarbyverken, Stockholm för pannrengöring. Elden släcks efter ungefär en timme och hinner under tiden förstöra pentryt och dess inredning.
  1936-10-04 Grundstöter ca. kl. 21.30 vid Strömparterren, Stockholm vid utbackning från Södra Blasieholmshamnen för färd mot Vaxholm. Dras loss ungefär en timme senare av ångfartyget Saltsjön och kan efter en snabb undersökning påbörja färden mot Vaxholm. Grundstötningen beror på hård vind och uppström.
  1941-07-12 Vid Granholmens brygga under färd från Stockholm mot Vaxholm uppstår ett fel i oljepumpen till roderledningen vilket gör att fartyget inte går att styra. Efter ca. 30 minuter kommer ångfartyget William LIndberg till platsen och kan ta över passagerarna för fortsatt färd mot Vaxholm.
  1944-07-13 Kolliderar ca. kl. 19.15 med en fiskebåt strax efter att ha lämnat kajen i Vaxholm. Fiskebåten vattenfylls och de två personerna ombord hamnar i vattnet. De räddas av tillskyndande båtar som även bogserar in fiskebåten till kajen innan den hinner sjunka.
  1949-05 Flyttar till traden Stockholm (Strömkajen) - Tegelön - Koviks udde - Ljungbergsgården - Tynningö - Hästholmen - Norrnäs (Tortraden).
  1949-10 Återgår till sin gamla trad, Stockholm - Vaxholm - Stenslätten.
  1949-10-30 Grundstöter vid 17-tiden vid Stora Höggarn under en tomtur från Stockholm mot Vaxholm i kraftig dimma. Man misslyckas med att ta sig loss för egen maskin och även försöken av ångfartygen Västan och Roslagen misslyckas så besättningen övernattar ombord i väntan på att bli lossdragna dagen efter.
  1949-10-31 Dras loss vid 10-tiden av Transportbolagets ångbogserare Munin. Bärgningen kostar 350 SEK.
  1952-05-06 Vid avgång från Strömkajen, Stockholm missbedömmer befälhavaren fartygets svängradie och kör in i sidan på Svenska Turistföreningens vandrarhemsfartyg, af Chapman, som ligger förtöjt vid Skeppsholmen. Waxholm får skador på fören och af Chapman får ett stort hål i sidan. Skadorna på Waxholm är dock inte så stora utan man fortsätter genast sin färd mot Vaxholm.
  1953-07-27 Kolliderar ca. kl. 10.45 med skärgårdsbussen Husarö på Södra Vaxholmsfjärden under en lustresa. Husarö, som kommer från Stockholm med 28 personer ombord, sjunker ca. 4 minuter efter kollisionen. Alla 28 personerna räddas ombord på Waxholm eller av tillskyndande båtar. Ingen person blev allvarligt skadad men nio personer från skärgårdsbussen förs til sjukhus med lättare skador.
  1956 Används endast som reservbåt, framför allt på traden Stockholm - Vaxholm.
  1956-11-12 Såld till Eisen & Metall K.G. Lehr & Co., Zweigniederlassung, Hamburg, Tyskland för 43.137 SEK (35.000 DEM) för skrotning.
  1956-11-15 Anländer till Hamburg i släp efter en tysk bogserbåt.
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.