Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Delfin XI
Delfin XI vid Kastellet, Vaxholm 2022-06-25
Delfin XI vid Kastellet, Vaxholm 2022-06-25
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1971
  Varv Gustafsson & Anderssons varvs AB, Lidingö
  Varvsnummer 1050
  Registernr 11207
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer -
  Signal SERK
  Systerfartyg Delfin XII
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 27,34 meter 27,90 meter
  Största bredd 5,70 meter 5,70 meter
  Djupgående 1,40 meter 1,40 meter
  Brt/Nrt 51/33 87/44
  Maskineri 2 x Scania-Vabis DSI 11 R82 2 x Scania DI13 096M, Tier III
  Effekt 460 hk, 338 kW -
  Toppfart 18 knop 18 knop
  Kapacitet 206 passagerare 173 passagerare
  Historik
  1971-04-26 Levererad av Gustafsson & Anderssons varvs AB som Delfin XI till Tourist Sightseeing AB, Stockholm. Hemort Stockholm. Byggnadskostnad 520.000 SEK. Sightseeingtrafik i Stockholm.
  1976-06-26 Kör ca. kl. 18.00 upp på land på Byholmen, Södermöja när befälhavaren somnar under en tomtur mot Möja. Fartyget är vid olycktillfället inhyrd av Waxholmsbolaget som förstärkningsbåt i midsommartrafiken. Bärgas den 6 juli.
  1978 Såld till AB August Lindholm Eftr., Stockholm.
  1984-06-15 Kolliderar ca. kl. 16.00 med ångfartyget Drottningholm utanför Lilla Essingen vid färd från sundet mellan Lilla Essingen och Fredhäll mot Årstaviken med ca. 35 passagerare ombord. Drottningholm, som är på väg in till Klara Mälarstrand, kör in i styrbordssidan på Delfin XI, som får ett stort hål i sidan. Drottningholm kan efter incidenten fortsätta till Klara Mälarstrand medan Delfin XI av säkerhetsskäl sätter av passagerarna på Långholmen där de hämtas av en annan delfinbåt. Fortsätter sedan till varv för reparation.
  1991 Överförd till Börjessons Utflyktsbåtar AB, Göteborg. Ny hemort Göteborg.
  1991-04-09 Lämnar Stockholm kl. 14.38 för att, tillsammans med Carl Michael Bellman gå mot Göteborg.
  1991-04 Insatt i sightseeingtrafik i Göteborg under namnet "Göteborg Sightseeing". Trafikerar bland annat traden Göteborg - Vinga.
  1995-10 Överförd till Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm. Ny hemort Stockholm. Sightseeingtrafik i Stockholm samt trafik på traden Nybroviken - Fjäderholmarna.
  1996-03 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta TMD 102A, 450 hk, 330 kW, installeras.
  2008 Ombyggd vid Tenö Varv AB, Vaxholm. Akterdäcket inbyggt.
  2024-03 Ombyggd vid Tenö Varv AB, Vaxholm. Fören ombyggd med nytt landgångsarrangemang. Ny ramp mellan ingången och passagerarsalongen samt handikappsanpassad inredning. Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DI13 096M, Tier III, installeras.
  2024-04 Drift och bemanning övergår till Djurgårdens Färjetrafik AB, Stockholm.
  2024-04-15 Insatt i trafik på traden Stockholm (Strömkajen) - Slussen - Riset - Koviksudde - Norra Lagnö - Ålstäket (linje 84) för Storstockholms Lokaltrafik.
Tillbaka till Tourist Sightseeing AB
Tillbaka till AB August Lindholm Eftr
Tillbaka till Börjessons Utflyktsbåtar AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Strömma Kanal
Tillbaka till Djurgårdens Färjetrafik AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 986 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marinteknik verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm - Vaxholm - Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.