Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Loke
Per Jonsson i Dalarö 2006-07-10
Per Jonsson i Dalarö 2006-07-10
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Redaren 4/1996, S23
  Byggd 1945
  Varv Sölvesborgs Varvs & Rederi AB, Sölvesborg
  Varvsnummer 26
  Registernr 14544
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SEWK
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 26,80 meter 28,15 meter
  Största bredd 8,00 meter 8,12 meter
  Djupgående - 1,70 meter
  Brt/Nrt 143/- 115/43
  Maskineri - 2 x Volvo Penta TMD 120
  Effekt - 520 hk, 382 kW
  Toppfart 12,2 knop 12 knop
  Kapacitet 216 passagerare 50 passagerare
   75 ton 60 ton
  Historik
  1944-06-12 Kölsträckt.
  1944-07-11 Sjösatt.
  1945-09-19 Levererad av Sölvesborgs Varvs & Rederi AB som Loke till Kungliga Kustartilleriet, Karlskrona. Transportfärja.
  1992 Såld till NCC Bygg AB, Stockholm för 123.000 SEK och omdöpt till Per Jonsson. Arbetsplattform under bygget av Ekolsundsbron, Håbo. Får sitt namn efter en av byggcheferna som heter Per Jonsson.
  1996-11-15 Såld till Wistedt Fiskeri- & Fartygsservice AB, Ornö för 100.000 SEK. Godsfärja för Waxholms Ångfartygs AB i Stockholms södra skärgård.
  2004-12-02 Utbjuds till försäljning hos Djurgårdsvarvet.
  2005 Avtalet med Waxholms Ångfartygs AB avslutat. Transport av bunkerbilar till sjömackarna i Stockholms södra skärgård.
  2006-02-23 Såld till Ö-Transporter AB, Dalarö för 1,3 milj SEK.
  2017-03-21 Såld till Oscar Wulff, firma Ornö sjöentreprenad, Ornö.
  2021-03-17 Såld till GH Sjötransporter AB, Ljusterö.
Tillbaka till Wistedt Fiskeri- & Fartygsservice AB
Tillbaka till Ö-Transporter AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.