Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Aros
Aros vid Sickla kanal, Stockholm
Aros vid Sickla kanal, Stockholm
Foto: Thure Ehrnlund
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1872
  Varv Oskarshamns Mekaniska Verkstads AB, Oskarshamn
  Varvsnummer 112
  Registernr 2743
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JGCT, senare SDFG, senare SEMQ
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid avregistrering
  Längd öa 41,12 meter 41,12 meter
  Största bredd 6,41 meter 6,40 meter
  Djupgående 2,07 meter -
  Brt/Nrt 299/173 277/180
  Maskineri 1 x Oskarshamn ångmaskin Saknas
  Effekt 320 hk, 235 kW -
  Toppfart 11,5 knop -
  Kapacitet 300 passagerare -
  Historik
  1871-08 Beställd av Westerås Ångfartygs-Bolag för leverans 10 maj 1872. Kontrakterad byggnadskostnad 124.000 rdr.
  1872-07-20 Sjösatt.
  1872-10-23 Levererad av Oskarshamns Mekaniska Verkstads AB som Aros till Westerås Ångfartygs-Bolag, Västerås. Hemort Västerås. Trafik på traden Stockholm (Riddarholmen) - Strängnäs - Västerås.
  1873-05-29 Grundstöter ca. kl. 00.30 strax efter Bockholmssundet, Ekerö vid färd från Stockholm mot Västerås och får en läcka i maskinrummet. Runt en och en halv timme efter grundstötningen sjunker fartyget till botten med endast aktern ovanför vattenytan. Passagerare och besättning räddar sig iland med fartygets livbåtar och får senare återvända till Stockholm med ångfartyget Örebro, som passerar platsen. Orsak till grundstötningen är att man i mörkret kör för långt söderut i farleden.
  1873-06-10 Bärgningsångarna Neptun och Poseidon från Bergnings- och Dykeri AB Neptun, Stockholm, som arbetat med bärgningen sedan dagen efter grundstötningen, avbryter bärgningsarbetet på grund av att rederiet inte vill gå med på de ökade kostnaderna för bärgningen. Rederiet vänder sig istället till Stockholms Dykeri AB för att få fartyget bärgat.
  1873-07-09 Bärgas av Stockholms Dykeri AB och bogseras till Långholmsvarvet, Stockholm för reparation. Konstnad för bärgningen 12.000 rdr.
  1873-09-02 Reparationen klar och fartyget åter i trafik.
  1882-08-06 Kolliderar ca. kl. 9.00 med ångfartyget Hållsviken II utanför Riddarholmskajen, Stockholm. De båda ångarna törnar emot varandra när de avgår från kajen med lustresande till Trosa respektive Gripsholm. Aros kan utan problem fortsätta sin resa medan Hållsviken II får avbryta färden och återvända till kajen med en skada på ångpannan.
  1884-10-18 Såld till kapten Lambert Leonard Alexander Ekeberg, Västerås för 60.000 SEK.
  1885-02-05 Såld till Ångfartygs AB Aros, Västerås för 62.500 SEK. Ombyggd och renoverad vid Långholmsvarvet, Stockholm. Salongen delvis ombyggd. Fortsatt trafik på traden Stockholm - Strängnäs - Västerås.
  1886-09-15 Grundstöter lätt i Kolsundet, Stallarholmen vid färd från Stockholm mot Västerås.
  1891-04 Ombyggd och renoverad vid Långholmsvarvet, Stockholm. Ny ångpanna installeras och ångmaskinen renoveras. Hytter och salonger renoveras. Kostnad 21.400 SEK. Långholmsvarvet går i konkurs 11 april vilket medför vissa problem med ombyggnaden. Både maskinen och pannan underkäns vid den officiella besiktningen 26 april. Åter i trafik 15 maj.
  1892-05 Ombyggd vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm. Kompletteringar av förra vinterns ombyggnader som Långholmsvarvet inte hann klart.
  1894-08-09 Kolliderar ca. kl. 18.30 med ångslupen Ejdern i Essingesundet, Stockholm. Aros klarar sig utan skador medan Ejdern får hela taket förstört.
  1895-04-27 Ommätt. Mått 41,12 x 6,40 meter. Tonnage 276/209.
  1899-03-16 Såld till kapten Lambert Leonard Alexander Ekeberg, Västerås för 45.250 SEK.
  1899-06-26 Såld till Nya Ångfartygs AB Aros, Västerås. Fortsatt trafik på traden Stockholm - Strängnäs - Västerås.
  1902-05 En större renovering genomförs under vintern.
  1910-05-06 Ommätt. Mått 41,12 x 6,40 meter. Nytt tonnage 276/193.
  1910-10-31 Kolliderar ca. kl. 10.30 med järnvägsbron över Söderström, Stockholm vid färd från Slussen mot Riddarholmen. Aros går med sakta fart mot bron i väntan på att den ska öppnas. När man kommer nära beodrar kapten back i maskin men detta sker inte och ångaren kör mot bron. Järnvägsbron får några stöttor intryckta och Aros får en buckla på stäven.
  1919-03-08 Såld till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja, Stockholm för 130.000 SEK. Ny hemort Stockholm. Fortsatt trafik på traden Stockholm - Strängnäs - Västerås.
  1920-04 En större renovering genomförs vid Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm under vintern.
  1925-04-22 Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja byter namn till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren, Stockholm.
  1932-03-01 Såld till Westerås - Torshälla Ångbåts AB, Västerås för 50.000 SEK. Ny hemort Västerås. Fortsatt trafik på traden Stockholm - Strängnäs - Västerås.
  1938-06-07 Ommätt. Mått 41,12 x 6,40 meter. Nytt tonnage 277/181.
  1947-10-04 Kolliderar ca. kl. 19.30 med Albert Bonniers nybyggda segelbåt i Bockholmssundet, Ekerö. Bonniers båt träffas på styrbordssidan av Aros och ett stort hål uppstår. Flera av de sju personerna på segelbåten tas ombord på Aros medan båten förs till Vällinge där den lagas provisoriskt. Reparationen av segelbåten kostar ca. 25.000 SEK.
  1948-06-01 Såld till handlare Carl Albert Julius Albinsson, Göteborg för 14.000 SEK. Ny hemort Göteborg. Upplagd vid Ekensbergs varv, Stockholm.
  1950-11-14 Såld till AB Ekensbergs Varv, Stockholm för 12.500 SEK. Ny hemort Stockholm. Ombyggd till logementsfartyg. Maskinen tas ur. Fortsatt upplagd vid varvet.
  1972 Såld till Sven Oskar Georg Källman, Stockholm. Flyttas runt till olika kajer i Stockholm och sjunker till slut i Ryssviken vid Valdemarsudde i slutet av 1990-talet.
  1992-05 Avregistrerad från skeppsregistret. Ligger fortfarande sjunken i Ryssviken.
Tillbaka till Westerås Ångfartygs-Bolag
Tillbaka till Ångfartygs AB Aros
Tillbaka till Nya Ångfartygs AB Aros
Tillbaka till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja
Tillbaka till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren
Tillbaka till Westerås - Torshälla Ångbåts AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1687 fartyg, 956 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.