Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Rygervakt
Ellösfjord i Ellös, Orust 2006-07-06
Ellösfjord i Ellös, Orust 2006-07-06
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Krister Bång, EMA, 2007-05-11 PN
* Arne Timmerling, EMA, 2007-05-13 PN
* Redaren 3/1994, S27
* Skeppsregistret, Klubb Maritim.com, PDF 2007-08-04
  Byggd 1978
  Varv Brødrene Aa A/S, Hyen, Norge
  Varvsnummer 145
  Registernr 15858
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Plast
  IMO nummer -
  Signal LHET, svensk SGRF, numera isländsk signal TFGW
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 15,21 meter 15,75 meter
  Största bredd 4,28 meter 4,38 meter
  Djupgående 2,07 meter 2,07 meter
  Brt/Nrt 34/16 32/9
  Maskineri 2 x Detroit Diesel 8V 92TI 2 x Detroit Diesel 8V 92TI
  Effekt 1.100 hk, 809 kW 1.100 hk, 809 kW
  Toppfart 29,7 knop 29 knop
  Kapacitet 50 passagerare 50 passagerare
  Historik
  1978 Levererad av Brødrene Aa A/S som Rygervakt till Rødne Trafikk AS, Stavanger. Trafik som läkarbåt samt chartertrafik i Stavanger.
  1994-08-14 Grundstöter kraftigt kl. 02.30 vid Børaunen ca 1,5 nautiska mil sydväst om Tungenes utanför Stavanger. Man avgick vid midnatt från Haugesund med 21 passagerare ombord, alla Statoilanställda som varit på Sildajazz i Haugesund. Vid Fjøløy skulle man gått in i Byfjorden mellan Tungenes och Bru, men kom helt fel och fick på fel sida om Tungenes. Ägaren skickar tre andra fartyg till platsen för att evakuera besättning och passagerare men i den hårda vinden, upp till 40 knop, kan ingen båt komma i närheten. Huvudräddningscentralen skickar ut en helikopter från 330:e skvadronen som lyfter iland samtliga som kan värma sig hos bonden Bjarne Johan Bø som bor i närheten. På morgonen kan man konstatera att hon inte fått några allvarligare skador och kl. 15.40 så dras hon loss av bogserbåten Haabas och bogseras till Brødrene Bjørneviks Slipp i Hundvåg för reparation.
  1996 Insatt i reguljärtrafik på traden Stavanger - Byøyene på dagtid och Stavanger - Uskekalven/Hommersåk på kvällar och helger.
  2004 Insatt som läkarbåt samt chartertrafik i Austevoll i väntan på leverans av nybygget Rygerstril.
  2004-06-01 I samband med leverans av Rygerstril, reserv som läkarbåt samt chartertrafik i Austevoll.
  2005-02-18 Såld till Moliar AB, Ellös, Orust och omdöpt till Ellösfjord. Tonnaget ändras till svenska siffror 28 brt, 8 nrt. Chartertrafik och båtutflykter i Bohuslän.
  2007-05-11 Såld till Gunnar Leifur Stefansson, Veitingarskipið ehf., Island och omdöpt till Andrea.
  2009-12 Omdöpt till Andrea I.
  ? Såld till Sæferoir ehf., Stykkishólmur, Island och omdöpt till Brimrún.
Tillbaka till Moliar AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.