Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Djurgården 9
Djurgården 9 på Strömmen, Stockholm 2019-06-12
Djurgården 9 på Strömmen, Stockholm 2019-06-12
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1981
  Varv Skrov: Kalmar varv AB, Kalmar
Däckshus/utrustning: Boghammar Marin AB, Lidingö
  Varvsnummer Skrov: 461
Däckshus/utrustning: 1076
  Registernr 12883
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SJOH
  Systerfartyg Djurgården 10 Djurgården 11
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 27,00 meter 27,00 meter
  Största bredd 6,85 meter 6,85 meter
  Djupgående 2,22 meter 2,22 meter
  Brt/Nrt 83/36 116/67
  Maskineri 1 x Scania DSI 11 1 x Scania DI12 59M K
  Effekt 270 hk, 199 kW 300 hk, 220 kW
  Toppfart 9 knop 9 knop
  Kapacitet 300 passagerare 300 passagerare
  Historik
  1981-07 Levererad av Boghammar Marin AB som Djurgården 9 till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm.
  1981-09-08 Insatt i trafik i Stockholms hamn.
  1994 Drift och bemanning övergår till Stockholms Sjötrafik AB, Stockholm.
  2002 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta TAMD 103A, 270 hk, 199 kW, installeras.
  2003-06-27 När färjan ska lägga till vid Nybroplan får befälhavaren inte stopp på färjan utan ränner in i kajen. 8 av de 21 passagerarna skadas och 4 får föras till sjukhus med lättare skador. Inga tekniska fel hittas på färjan utan olyckan förklaras med att det vid olyckstillfället var mycket båttrafik i Nybroviken och därmed mycket luft i vattnet och att propellern kaviterade.
  2005 Ombyggd vid Oskarshamns varv. Ny större styrhytt och ny inredning.
  2005-04-21 Lämnar Oskarshamn kl. 16.30 under bogsering av bogserbåten Ted.
  2005-04-22 Ankommer till Stockholm och slussar själv igenom Hammarbyslussen kl. 10.10.
  2007-04-16 Drift och bemanning övergår till Blidösundsbolaget AB, Stockholm.
  2007-06-14 Kolliderar med bunkerbåten Oljex utanför Allmänna Gränd. Ingen person skadas och Djurgården 9 klarar sig med endast en intryckning mellan två fönster och fortsätter i trafik.
  2011 Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania DI12 59M K, 300 hk, 220 kW, installeras vid Rindö Marine AB. Ny drivlina, ombyggda stävar med ny avfendring. Ny nedgång till maskinrum, förbättrad belysning och övervakning samt nytt automatiskt livräddningssystem med evakueringsportar.
  2011-09-06 Vid anlöp av Slussen vid 15.10-tiden får man maskinstopp i samband med tillägget, varpå man med ett par knops fart, får en rejäl kajstuds. Av de 53 passagerarna ombord, faller ett flertal passagerare omkull. Nio passagerare skadas lindrigt och förs till sjukhus. Efter förhör och genomgång körs färjan för egen maskin till Nybrokajen. Waxholms-
bolaget begär en grundlig inspektion och genomgång från tillverkare och leverantörer av maskinutrustningen då detta varit ett återkommande problem.
  2011-12 Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania DI12 59M K, 300 hk, 220 kW, installeras vid Rindö Marine AB. Anledningen till maskinbytet är att man inte kunnat fastställa vad felet var som orsakat ett flertal stopp under den gångna säsongen.
  2014-04-17 Drift och bemanning övergår till Djurgårdens Färjetrafik AB, Stockholm.
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till Stockholms Sjötrafik AB
Tillbaka till Blidösundsbolaget AB
Tillbaka till Djurgårdens Färjetrafik AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1692 fartyg, 968 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.