Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Smedjebackens Valsverk
Smedjebacken II i Strömsholms kanal 1866
Smedjebacken II i Strömsholms kanal 1866
Foto: Okänd. Från Sjöhistoriska Museets samling
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Registreringshandlingarna från Kommerskollegium i Riksarkivet, Läst 2021-03-03 PN

* Inre vattenvägar i Sveland del 1, 1961, S75
* Mälarbåtarna, 1967, S131

* Båtologen 1/2012, S52
* Länspumpen 2/1997, Registersidorn
* Skärgårdsbåten 1/2017, S6-10

* Aftonbladet 1861-08-10
* Nya Dagligt Allehanda 1861-11-14
* Aftonbladet 1862-06-18
* Nya Dagligt Allehanda 1863-04-30
* Aftonbladet 1863-11-07
* Nya Dagligt Allehanda 1864-04-30
* Nya Dagligt Allehanda 1864-05-03
* Nya Dagligt Allehanda 1864-05-28
* Tidning för Falu Län och Stad 1866-06-20
* Nya Dagligt Allehanda 1868-08-28
* Aftonbladet 1872-06-05
* Nya Dagligt Allehanda 1875-07-14
* Nya Dagligt Allehanda 1877-07-16
* Aftonbladet 1881-03-19
* Aftonbladet 1882-04-20
* Köpings Tidning 1882-11-18
* Aftonbladet 1882-11-20
* Dagens Nyheter 1882-11-20
* Nya Dagligt Allehanda 1883-05-01
* Nya Dagligt Allehanda 1885-04-25
* Nya Dagligt Allehanda 1885-05-04
* Figaro 1885-06-02
* Aftonbladet 1885-10-09
* Nya Dagligt Allehanda 1886-05-10
* Aftonbladet 1887-05-07
* Aftonbladet 1887-06-14
* Ångaren 1888-06-09
* Ångaren 1890-06-19
* Svenska Dagbladet 1890-08-28
* Ångaren 1892-06-08
* Ångbåtstidningen 1894-07-04
* Aftonbladet 1895-05-04
* Dagens Nyheter 1895-05-04
* Nya Dagligt Allehanda 1895-05-04
* Svenska Dagbladet 1895-05-04
* Stockholms Dagblad 1895-05-05
* Nya Dagligt Allehanda 1895-05-06
* Svenska Dagbladet 1895-05-06
* Sveriges Sjöfartstidning 1895-05-06
* Ångaren 1896-06-26
* Stockholmstidningen 1896-12-15
* Svenska Dagbladet 1896-12-15
* Ångaren 1898-07-15
* Ångaren 1900-07-02
* Ångaren 1902-07-01
* Aftonbladet 1902-07-21
* Svenska Dagbladet 1904-07-02
* Svenska Dagbladet 1905-07-01
* Svenska Dagbladet 1906-09-05
* Svenska Dagbladet 1907-06-08

* Sveriges Skeppslista 1869, S71, Smedjebackan N:o 2, Bergsund, 1861, 10 hk, Bolag, Smedjebacken
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S214, 2681, JFVH, Smedjebacken N:o 2, ny maskin 1895, Sthlms Transp.- o Bogs.-A.-B., Stockholm
* Sveriges Skeppslista 1908, S100, Smedjebacken II, 60 hk, 69,44/42,97, 19,31 x 5,22 x 1,65 meter, fb 88, m 96, Stockholms Transport och Bogseringsab., Stockholm
* Sveriges Skeppslista 1910, S116, Viljan, O. Hultman, Österåker
* Sveriges Skeppslista 1911, S116, 69,27/32,91, p99
* Sveriges Skeppslista 1913, S120
* Sveriges Skeppslista 1915, S130, 69,27/30,91, pr/H. Ståhl, Lännäs (Örb)
* Sveriges Skeppslista 1917, S124
* Sveriges Skeppslista 1919, S124
* Sveriges Skeppslista 1921, S124
* Sveriges Skeppslista 1923, S126
* Sveriges Skeppslista 1925, S202, 62,28/34,13, Karl Nanberg, Nanberga (Öb)
* Sveriges Skeppslista 1927, S160, 70 hk
* Sveriges Skeppslista 1929, S166
* Sveriges Skeppslista 1931, S172
* Sveriges Skeppslista 1933, S170
* Sveriges Skeppslista 1935, S168
* Sveriges Skeppslista 1937, S164
* Sveriges Skeppslista 1939, S168
* Sveriges Skeppslista 1941, S162
  Byggd 1861
  Varv Skrov: Långholmsvarvet, Stockholm
Färdigställande: Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm
  Varvsnummer Skrov: -
Färdigställande: 33
  Registernr 2681
  Fartygstyp Ångfartyg, senare motorfartyg
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal JFVH, senare SHIM
  Systerfartyg Smedjebacken
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 20,78 meter 19,31 meter
  Största bredd 5,00 meter 5,22 meter
  Djupgående 1,50 meter 1,65 meter
  Brt/Nrt - 62/34
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin 1 x Skandia
  Effekt 40 hk, 29 kW 70 hk, 51 kW
  Toppfart 6 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1861-07 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstads AB som Smedjebackens Valsverk till Smedjebackens Valsverksbolag, Smedjebacken. Hemort Smedjebacken. Gods- och passagerartrafik på traden Stockholm - Strömsholm - Ängelsberg - Smedjebacken.
  1863-11-06 Vid ankomst till Kornhamnstorg, Stockholm vid kl. 18.30 kolliderar man med en skonare som ligger förtöjd på platsen. Då skonaren inte har sina signallanternor tända ser kaptenen på Smedjebackens Valsverk inte fartyget och kör in i skonarens bogspröt så att det slår sönder ventiler samt skorstenen på ångfartyget. Intgen person skadas vid incidenten och kaptenen på skonaren får böta 10 rdr för att inte ha haft signallanternorna tända.
  1864-05 Omdöpt till Smedjebacken II.
  1880 ca. Såld till Stockholms Transport- och Bogserings AB, Stockholm. Ny hemort Stockholm. Fortsatt trafik på traden Stockholm - Smedjebacken.
  1882-11-14 Kolliderar på natten med ett okänt fartyg på Prästfjärden mellan Stallarholmen och Adelsö och sjunker till botten på grunt vatten. Personerna ombord räddas. Fartyget bärgas senare och förs till varv för reparation.
  1888 Ombyggd vid Ekensbergs Varf, Stockholm.
  1888-05-29 Ommätt. Mått 19,48 x 4,94 meter. Tonnage 65/41.
  1895 Ny ångmaskin, 60 hk, 44 kW, installeras vid Ekensbergs Varf, Stockholm.
  1895-05-03 Grundstöter i Björkfjärden vid färd från Stockholm mot Strömsholm. Dras loss av bogserångaren Thor efter att ha fört över en del av lasten till pråmar som Thor haft med sig från Stockholm. Går därefter till Ekensbergs Varf, Stockholm för reparation av bottenskadorna.
  1896-08-05 Ommätt. Mått 19,31 x 5,22 meter. Tonnage 69/43.
  1899 Ny ångpanna installeras.
  1902-07-14 Får en maskinskada vid kl. 11.30 när man befinner sig utanför Stallarholmen. Ångfartyget Arboga II som passerar platsen på väg mot Arboga övertar de 10 passagerarna och för dem till Kvicksund. Ångbogseraren Frey bogserar Smedjebacken II till Ekensbergs Varf, Stockholm för reparation.
  1910-01-12 Såld till Olof Hultman, Attersta, Österåkers socken, Örebro och omdöpt till Viljan. Ny hemort Österåker. Motoriserad.
  1910-08-16 Ommätt. Mått 19,31 x 5,22 meter. Tonnage 67/31.
  1912-03 Olof Hultman säljer 3/4 av fartyget till Carl Erik Henning Ståhl, Arvid Anderas Andersson och Karl Erik Nanberg. De äger därmed en fjärdedel var. Ny hemort Lännäs.
  1915-07 Olof Hultman säljer sin andel. De övriga äger nu en tredjedel var.
  1925-04-05 Karl Erik Nanberg köper de övrigas andelar och blir därmed ensam ägare. Ny hemort Nanberga. Ombyggd vid Hjelmare Docka, Arboga. Däck och överbyggnad ombyggt. Motoriserad med en Skandia, 70 hk, 51 kW.
  1925-05-06 Ommätt. Mått 19,31 x 5,22 meter. Tonnage 62/34.
  1943-02-04 Meddelande om att fartyget är nedskrotat.
Tillbaka till Stockholms Transport och Bogserings AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1687 fartyg, 953 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.