Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ungskär
Ungskär vid Ungskärs hamn, Ungskär 2018-06-25
Ungskär vid Ungskärs hamn, Ungskär 2018-06-25
Foto: Joel Hallström
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1964
  Varv Bröderna Larssons mekaniska verkstad, Kristinehamn
  Varvsnummer 409
  Registernr 10745
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SFZR, numera SFE 2511
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 12,97 meter 14,19 meter
  Största bredd 4,21 meter 4,21 meter
  Djupgående 1,65 meter 1,65 meter
  Brt/Nrt 23/9 21/6
  Maskineri 1 x Scania 1 x Volvo Penta D9-300
  Effekt 200 hk, 147 kW 300 hk, 220 kW
  Toppfart 9,5 knop 9 knop
  Kapacitet 68 passagerare 58 passagerare
  Historik
  1964-05-05 Levererad av Bröderna Larssons mekaniska verkstad som Ungskär till Skärgårdstrafik i Blekinge AB, Karlskrona. Hemort Karlskrona. Byggnadskostnad 267.000 SEK.
  1964-06-01 Premiärtur på traden Ungskär - Karlskrona (Fiskbron).
  1978-12-29 Grundstöter på kvällen vid färd in mot ön Ungskär med tre passagerare och två besättningsmän ombord. Kustbevakningen och öbor försöker evakuera passagerarna men misslyckas då det blåser omkring 20 m/s. Passagerarna evakureras efter några timmar med hjälp av en militär helikopter. Olyckan beror på stark vind och kraftiga strömmar som driver fartyger på grund. Ungskär dras loss dagen efter och går till varv för reparation.
  1979-05 Åter i trafik efter reparation. Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania DS11 01 MO1, 234 hk, 172 kW, installeras.
  1981 Såld till Karlskrona kommun, Affärsverken, Karlskrona för 90.000 SEK.
  1989 Ombyggd vid AB Hasslö Båtvarv. Bl.a. ny salong och styrhytt.
  1993-05 Såld till Affärsverken Karlskrona AB, Karlskrona.
  2012 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta D9-300, 300 hk, 220 kW, installeras.
  2017-08-28 Vid ankomst till ön Inlängan strax efter kl. 11.00 lyckas man inte stoppa upp fartyget, varpå man med tre knops fart kör in i kajen. Flera av de 12 passagerarna ombord ramlar omkull och två äldre kvinnor får skador på armar och revben. Olyckan beror på att ett reglage slutar fungera. Efter olyckan körs fartyget till Hasslö Båtvarv för reparation. Åter i trafik någon dag senare.
  2018-11-09 Överförd till båtregistret med signal SFE 2511.
Tillbaka till Skärgårdstrafik i Blekinge AB
Tillbaka till Karlskrona kommun
Tillbaka till Affärsverken Karlskrona AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.