Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Frithiof
Frithiof vid Strandvägen, Stockholm 2016-08-19
Frithiof vid Strandvägen, Stockholm 2016-08-19
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1897
  Varv William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm
  Varvsnummer 225
  Registernr 4056
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal SEGR
  Systerfartyg Ingeborg Tärnan
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 19,89 meter 19,88 meter
  Största bredd 4,75 meter 4,78 meter
  Djupgående - 1,70 meter
  Brt/Nrt 62/47 47/14
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin 1 x W. Lindberg ångmaskin
  Effekt 55 hk, 40 kW 55 hk, 40 kW
  Toppfart - 7,5 knop
  Kapacitet - 62 passagerare
  Historik
  1897 Levererad av William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Frithiof till Stockholms Ångslups AB. Byggkostnad 19.300 kr.
  1900 Ombyggd på Bergsunds Mekaniska Verkstad. Bland annat inglasning av akterdäcket.
  1903 Ombyggd på Ekensbergs Varv. Får isbrytarstäv.
  1950 Upplagd.
  1968 Såld till Ulf Andersson.
  1977-06-21 Under upprustningsarbetena på Ekensbergs Varv antänder en svetsloppa slupen som bränns ur helt.
  1984 Såld till Svecox International AB, Västerås för 5.000 SEK.
  1988 Skänkt till Föreningen Stiftelsen Skärgårdsbåten, Stockholm.
  1998-11-18 Såld till Knut Göran Knutsson, Stockholm.
  1999-03-17 Såld till Ångfartygs AB Stockholms Omgifningar, Stockholm.
  2012-10-16 Såld till Ångfartyg Stockholms Omgifningar AB, Sollentuna. Hemort Stockholm.
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Stockholms Omgifningar
Tillbaka till Ångfartyg Stockholms Omgifningar AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1698 fartyg, 976 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.