Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Silverfjord
Vesleø II i Skjærhalden, Norge 2013-07-08
Vesleø II i Skjærhalden, Norge 2013-07-08
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Redaren 1/1991, S17
* Skipet 3/1998, S38, 49
* Skipet 4/2001, S53
* Skipet 2/2003, S37
  Byggd 1980
  Varv Marinteknik verkstads AB, Öregrund
  Varvsnummer B43
  Registernr 12715
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer 7922867
  Signal SIKH, numera norsk signal LJCU
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 33,05 meter 33,50 meter
  Största bredd 6,71 meter 6,90 meter
  Djupgående 1,30 meter 1,30 meter
  Brt/Nrt 214/132 189/81
  Maskineri 2 x Scania DSI 14 2 x Volvo Penta D12 550
  Effekt 794 hk, 584 kW 900 hk, 662 kW
  Toppfart 19 knop 20 knop
  Kapacitet 343 passagerare 150 passagerare
  Historik
  1978-06-20 Beställd av Kent Krusell Fartygsservice AB, Stockholm.
  1979-09-17 Levererad av Marinteknik verkstads AB som Silverfjord till Kent Krusell Fartygsservice AB, Stockholm. Signal SIKH. Uthyrd för trafik i Öresund mellan Sverige och Danmark.
  1981 Uthyrd under sommaren till Bo-Line, Luleå. Trafik på traden Luleå - Kemi, Finland.
  1984 Uthyrd sommartid till AB Kostertrafik, Strömstad fram till 1988. Trafik på traden Strömstad - Kosteröarna.
  1989 Uthyrd till Skärgårdscruise i Strömstad AB, Strömstad. Trafik på traden Strömstad - Kosteröarna.
  1990-04-30 Uthyrd under sommaren till Rederi AB Havsvinden, Stockholm. Trafik på traden Stockholm - Trosa.
  1991-04-17 Uthyrd under sommaren till City Jet Line AB, Vaxholm, Stockholm. Trafik på traden Stockholm - Grinda - Sollenkroka - Möja - Sandhamn.
  1991-09-30 Åter till ägaren.
  1993 Trafik på traden Strömstad - Fredriksstad.
  1994 Såld till Insel och Hafenreederi, Ueckermunde, Tyskland för 5,768 milj SEK och omdöpt till Usdom Express.
  1996 Såld till Frank Rijf, Harlingen, Nederländerna och omdöpt till Noordster. Används till sälsafari.
  1998 Såld till A/S Hvaler Båt og Fergeselskap, Norge för 1,0 milj DEM och omdöpt till Vesleø II. Norsk signal LJCU. Ombyggd vid Engelsviken Snekkerverksted A/S. Trafik på traden Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad.
  2001-07 Såld till Vesleø A/S, Greåker. Hemort Fredrikstad.
  2003-02 Såld till Hvaler Fjordcruise A/S, Skjærhalden/Fredrikstad, Norge för 4,4 milj NOK. Trafik på traden Skjærhalden - Strömstad.
  2005-01 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta D12 550, 900 hk, 662 kW, installeras vid Smögenvarvet i Smögen AB, Smögen. Effekten reducerad med sammanlagt 200 hk, 147 kW, för att slippa krav på maskinist ombord.
  2006-03 Såld till BFTF Eindom AS (Hvaler Fjordcruise A/S), Skjærhalden/Fredrikstad, Norge. Fortsatt trafik på traden Skjærhalden - Strömstad.
  2011-01-01 Såld till Kust Event Strömstad AB, Strömstad. Fortsatt trafik på traden Skjærhalden - Strömstad samt charter.
Tillbaka till Kent Krusell Fartygsservice AB
Tillbaka till AB Kostertrafik
Tillbaka till Skärgårdscruise i Strömstad AB
Tillbaka till Rederi AB Havsvinden
Tillbaka till City Jet Line AB
Tillbaka till Kust Event Strömstad AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1687 fartyg, 953 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.