Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Sirius
Roslagen
Roslagen
Foto: Vykort
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S210
* Sveriges Skeppslista 1951, S114
  Byggd 1884
  Varv Lindholmens Varv, Göteborg
  Varvsnummer 315
  Registernr 2754
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JGDN, senare SGJO
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 33,26 meter 33,26 meter
  Största bredd 6,56 meter 6,56 meter
  Djupgående 2,80 meter 2,80 meter
  Brt/Nrt 191/115 268/179
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x Motala ångmaskin
  Effekt 300 hk, 220 kW 508 hk, 373 kW
  Toppfart 12 knop 13 knop
  Kapacitet - -
  Historik
  1884 Levererad av Lindholmens varv som Sirius till Ångbåtsbolaget Nya Dalarö, Stockholm. Insatt på traden Stockholm - Dalarö - Nynäshamn.
  1891-08-22 Kolliderar kl. 15.30 med ångfartyget Wermdö på Strömmen, Stockholm vid avgång mot Värmdö. De båda ångfartyget backar ut samtidigt från sina respektive kajplatser och kolliderar akter mot akter. Wermdö får aktern tillbucklad och några av stolparna som håller taket uppe böjs innåt. Ingen person skadas vid incidenten och båda ångarna kan fortsätta sin resor utåt skärgården.
  1895-02 Såld till Södertelje Rederi AB, Södertälje för 60.000 kr. Trafik på traden Stockholm - Södertälje.
  1908 Ombyggd vid Oskarshamns Mekaniska Verkstad, Oskarshamn. Överbyggnaden på övre däck utvidgas med en damsalong förut och en röksalong akterut. Ny ångpanna installeras och ångmaskinen byggs om så att styrkan ökas från 300 till 508 hk.
  1917 Ombyggd vid Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm med isbrytarstäv.
  1927 Moderniseras vid Bergsunds mekaniska verkstad, Stockholm. Akterpartiet glasas in och det byggs eleganta salonger på både nedre och övre däck.
  1933-04-20 Såld på auktion i Vaxholm till Stockholm - Sandhamns Rederi AB, Sandhamn för 30.000 kr och omdöpt till Sandhamn II. Trafik som turistbåt på traden Stockholm - Vindö - Djurö - Runmarö - Sandhamn - Harö.
  1935 Främre delen av övre däck byggs in.
  1937-04-30 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm för 57.000 kr och omdöpt till Roslagen. Används som extrabåt.
  1944 Ombyggd vid Hammarbyverken, Stockholm. Styrhytten flyttas upp i en ny träbyggnad på taket. Salongen på övre däck byggs ut och förses med panoramafönser.
  1949-08-28 Grundstöter hårt vid Öran, Linanäs, Ljusterö. Orsaken är att kaptenen är ovan vid traden.
  1951 Insatt på traden Stockholm - Möja.
  1951-08-30 Grundstöter mellan Norra Stafsudda och Ytterö brygga strax före kl. 07.00 på morgonen. Går flott från grundet, men körs med full fart upp mot land och säkras med ett flertal vajrar. Tallarna som vajrarna är fästa i slits dock upp med rötter och allt och fartyget kantrar och sjunker. Passagerare och gods evakueras med livbåtar och fiskebåtar till Ytterö brygga där sjöbussen Sandö hämtar upp de 40 passagerarna vid 09.00 tiden. Godset får vänta på en annan båt då kapaciteten på sjöbussen inte räcker till. Orsaken till grundstötningen var extremt lågt vattenstånd och en outmärkt grynna. Blir efter olyckan den enda waxholmsbåt som är utmärkt på ett sjökort.
  1952-09-26 Det sjunkna vraket säljs för 5.700 kr till Carl Emil Eriksson, Lidingö (Ägare till Värtans Mekaniska Verkstad, Torsvik). Han har dock inte resurser att bärga fartyget själv utan låter det ligga kvar.
  1957-10 Bärgas av Ottar Harmstorfs bärgningsfirma från Hamburg och förs till Sickla, Nacka. Bogseras efter några dagar till Gåshaga, Lidingö för skrotning.
Tillbaka till Ångbåtsbolaget Nya Dalarö
Tillbaka till Södertelje Rederi AB
Tillbaka till Stockholm - Sandhamns Rederi AB
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.