Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Viking
Viking vid Sollenkroka, Värmdö 1934-08-19
Viking vid Sollenkroka, Värmdö 1934-08-19
Foto: Carl Gösta Jackson. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2017-02-05 PN

* Skärgårdsbåten 2/1994, S19-21
* Länspumpen 3/1998, S6-7
* Båtologen 2/2018, S76-77

* Sveriges Skeppslista 1905-06, S250
* Sveriges Skeppslista 1908, S116
* Sveriges Skeppslista 1910, S116
* Sveriges Skeppslista 1911, S114
* Sveriges Skeppslista 1913, S120
* Sveriges Skeppslista 1921, S124
* Sveriges Skeppslista 1929, S166
* Sveriges Skeppslista 1941, S168
* Sveriges Skeppslista 1945, S168
* Sveriges Skeppslista 1947, S172
* Sveriges Skeppslista 1949, S186
* Sveriges Skeppslista 1951, S146
* Sveriges Skeppslista 1955, S148
* Sveriges Skeppslista 1957, S150
* Sveriges Skeppslista 1958, S156
* Sveriges Skeppslista 1959, S156
* Sveriges Skeppslista 1960, S156
* Sveriges Skeppslista 1961, S158
* Sveriges Skeppslista 1962, S150
* Sveriges Skeppslista 1963, S144
* Sveriges Skeppslista 1964, S144
* Sveriges Skeppslista 1965, S142
* Sveriges Skeppslista 1966, S140
* Sveriges Skeppslista 1967, S146
* Sveriges Skeppslista 1968, S144
  Byggd 1891
  Varv Oskarshamns Mekaniska Verkstad, Oskarshamn
  Varvsnummer 202
  Registernr 968
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal HVRN, senare SHGU
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid förlisningen
  Längd öa 29,96 meter 30,09 meter
  Största bredd 6,58 meter 6,72 meter
  Djupgående 2,33 meter 2,80 meter
  Brt/Nrt 192/136 201/74
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x Sulzer
  Effekt 280 hk, 206 kW 600 hk, 441 kW
  Toppfart 10 knop -
  Kapacitet 352 passagerare -
  Historik
  1891-10-14 Levererad av Oskarshamns Mekaniska Verkstad som Viking till Oskarshamns Ångfartygs AB, Oskarshamn. Byggnadskostnad 80.000 SEK. Trafik på traden Oskarshamn - Mösterås - Alvidsjöbodar - Byxelkrok - Sandvik (Öland).
  1894-10-09 Ommätt. Nya mått 29,96 x 6,68 meter. Nytt tonnage 192/134.
  1901 Ombyggd.
  1903-07-28 Ommätt. Nya mått 29,87 x 6,68 meter. Nytt tonnage 200/142.
  1934-04-30 Såld till Riddarfjärdens Ångbåts AB, Stockholm för 10.000 SEK. Trafik på traden Stockholm - Uppsala samt turisttrafik på Mälaren. Kallas "Viking I" i annonserna för att inte förväxlas med Rederi AB Mälarstrafiks "Viking".
  1934-10-03 Riddarfjärdens Ångbåts AB går i konkurs och fartyget läggs upp.
  1934-12-04 Såld på exekutiv auktion till Amuth Allfield Gustafsson, Fellingsbro för 11.034,78 SEK. Hemort Stockholm.
  1938-02-25 Såld på exekutiv auktion till Ernst Häggner, Stockholm för 7.550 SEK.
  1938-02-25 Såld till Rederi AB Östfart, Stockholm för 7.550 SEK och omdöpt till Östersjön. Trafik på traden Stockholm - Furusund - Köpmanholmen.
  1938-05-31 Ommätt. Nya mått 29,87 x 6,72 meter. Nytt tonnage 230/148.
  1942-12-01 Såld till Per Clas Hållander, Bodum, Järved för 40.000 SEK. Ny hemort Örnsköldsvik. Ombyggd till bogserbåt.
  1943-05-11 Ommätt. Nytt tonnage 198/109.
  1950 Motoriserad med en begagnad Gebrüder Sulzer, 600 hk, 441 kW. Maskinen är tillverkad 1944.
  1953-06-02 Såld till Gustav Folke Hållander, Örnsköldsvik för 125.000 SEK.
  1966-12-15 Såld till Ann-Kristin Olsson, Stockholm och de två polska medborgarna Janusz Lipski och Tadeusz Slovinski för 85.000 SEK. Ny hemort Stockholm.
  1967-02-04 Kör mot en bärghäll och skadar roder och skädda vid bärgningen av den ryska trålaren Gogland. Bogseras av motorbåten Pilen till Fårösund. Upplagd i Fårösund med nyttjandeförbud eftersom fartyget inte genomgått föreskriven sjövärdighetsbesiktning.
  1968-01-12 Grundstöter kl 12.02 utanför Utö, Finland och springer läck i maskinrummet vid resa mellan Norrtälje och Borgå med ett timmersläp på 5.961 kubikmeter. Samtliga sex besättningsmän räddas av den tillskyndande lotskuttern från finska Utö. Vid olyckstillfället uppmättes hårda vindar och en temperatur på -23 C.
  1968-01-14 Spolas av grundet och sjunker.
Tillbaka till Oskarshamns Ångfartygs AB
Tillbaka till Riddarfjärdens Ångbåts AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1687 fartyg, 956 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.