Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Nanna
Götapetter vid Gullbergskajen, Göteborg 2010-01-26
Götapetter vid Gullbergskajen, Göteborg 2010-01-26
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1932
  Varv Frederikshavn Værft og Flydedok A/S, Danmark
  Varvsnummer 197
  Registernr 8022
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal Dansk NJWQ, OUYF, svensk SKWD
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 30,84 meter 30,71 meter
  Största bredd 7,63 meter 7,93 meter
  Djupgående 2,18 meter 1,16 meter
  Brt/Nrt 97/33 180/57
  Maskineri 1 x A/S Holeby 1 x Grenaa Motorfabrik 6F24
  Effekt 195 hk, 143 kW 330 hk, 243 kW
  Toppfart 7 knop 9 knop
  Kapacitet 150 passagerare 0 passagerare
   20 personbilar 60 ton
  Historik
  1932-02-10 Sjösatt. Döpt av fröken Nanna Schmidh vid sjösättningen.
  1932-03 Levererad av Frederikshavn Værft & Flydedok A/S som Nanna till A/S Middelfart Dampskibsselskab, Middelfart. Hemort Middelfart. Dansk signal NJWQ. Byggnadskostnad 150.000 DKR. Trafik över Lilla Bält, traden Middelfart - Snoghöj.
  1933 Ny signal OUYF.
  1935-05-23 Såld till Ångbåts AB Kalmarsund, Kalmar för 135.000 DKR och omdöpt till Kalmarsund III. Ny hemort Kalmar. Svensk signal SKWD. Repareras på Kalmar varv.
  1935-06-18 Ommätt. Mått 30,10 x 7,63 meter. Tonnage 103/45.
  1935-07-20 Insatt i trafik på leden Kalmar - Färjestaden.
  1936 Skrovet målas om från svart till vitt.
  1964-09-19 Såld till AB Långedrag, Göteborg för 100.000 SEK och omdöpt till Göta. Ny hemort Göteborg. Ombyggd till passagerarfärja vid Falkenbergs Varv. Kapacitet 479 passagerare. Ökas senare till 640 passagerare sedan utrymmena under däck fyllts med cellplast. Trafik för Styrsö Trafik AB på traden Rosenlund - Götaverken.
  1964-11-18 Ommätt. Mått 30,84 x 7,63 meter. Tonnage 96/22.
  1969 Trafik för AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik, Göteborg.
  1975 Maskinhaveri. Eftersom det inte går att få tag på reservdelar till Holebymotorn läggs fartyget upp.
  1976-03 Såld till AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik, Göteborg för 35.000 SEK. Godstrafik i Göteborgs södra skärgård.
  1978 Ombyggd vid Limfjordsvarvet, Aalborg, Danmark från kombinerad bil- och passagerarfärja till enbart bilfärja med nytt lastdäck. Ny huvudmaskin, av fabrikat Grenaa Motorfabrik 6F24, 330 hk, 243 kW, installeras.
  2006 Övergår till att vara reservfärja i samband med köpet av Göta II.
  2007-06 Såld till Fornes ApS, Grenaa, Danmark som skrot.
  2007-06-26 Lämnar Donsö under kvällen och ankommer Grenaa ca 10 timmar senare. Upplagd vid varvet i väntan på skrotning.
  2008-07 Såld till M/S Götapetter KB, Göteborg och inofficiellt omdöpt till "Götapetter".
  2008-07-19 Anländer till Göteborg under bogsering av den danska bogserbåten Norsund. Upplagd vid Gullbergskajen, invid Göta Älvbron. En ombyggnad till caféfartyg påbörjas. Fartygets klaff tas bort, däckshuset förlängs och maskinen tas ur.
Tillbaka till Ångbåts AB Kalmarsund
Tillbaka till AB Långedrag
Tillbaka till Styrsö Trafik AB
Tillbaka till AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1697 fartyg, 973 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.