Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ångfartygs-Bolaget Kalmar Sund
Ångbåts AB Kalmarsund
Ångfartygs-Bolaget Kalmar Sund startas i Kalmar den 29 september 1865 av bland annat Konsul P.E. Kreuger, kaptenslöjtnant J. C. Liwijn, handlaren Johan Jeansson, possesionaterna Wistrand och Kindberg, kantor Fahlberg samt handlaren Rosell. Man beslutar att bolaget ska beställa två ångfartyg för trafik mellan fastlandet och Öland. Man beställer den 17 februari 1866 det första från Nyköpings Mekaniska Verkstads AB men de meddelar den 15 juni att de inte kan fullfölja det påbörjade bygget på grund av ekonomiska problem. Man beslutar istället vid en bolagsstämma den 8 augusti att beställa ångfartyget från Motala Mekaniska Werkstads AB.

På en extra bolagsstämma 5 november 1894 beslutar man att ombilda rederiet till aktiebolag med namnet Ångbåts AB Kalmarsund, Kalmar. Bolagsordningen fastställs av Kungl. Maj:ts i början av januari 1895.

Köps den 1 juli 1969 av Kihlbergs Rederi AB, Göteborg. 1972 avvecklas färjetrafiken när ölandsbron öppnas. 1980 försvinner namnet Ångbåts AB Kalmarsund när rederiet helt går upp i Kihlinvest.

  Kontaktuppgifter  
  Anm. Verksamheten upphört, inga kontaktuppgifter.
  Fartyg
  Kalmarsund N:o 1 1867-1888
  Kalmarsund N:o 2 1868-1913
  Kalmarsund N:o 3 1868-1888
  Kalmarsund N:o 4 1876-1904
  Kalmarsund N:o 5 1877-1904
  Kalmarsund N:o 6 1888-1927
  Kalmarsund VII 1902-1950
  Kalmarsund VIII 1905-1933
  Kalmarsund I 1923-1956
  Kalmarsund II 1927-1956
  Kalmarsund III 1935-1964
  Kalmarsund IV 1948-1969
  Kalmarsund VI 1951-1972
  Öland 1952-1958
  Kalmarsund VII 1955-1972
  Kalmarsund V 1959-1972
  Kalmarsund VIII 1963-1972
  Kalmarsund IX 1965-1972
  Kalmarin 1971-1972
Tillbaka till Rederier
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.