Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Kalmarsund I
Kirsten Piil vid Havnegade, Köpenhamn
Kirsten Piil vid Havnegade, Köpenhamn
Foto: Vykort
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1923
  Varv Oskarshamns Mekaniska Verkstads AB, Oskarshamn
  Varvsnummer 273
  Registernr 7034
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal KFHM, senare SFCI
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 33,75 meter 33,11 meter
  Största bredd 8,37 meter 8,37 meter
  Djupgående 3,10 meter 3,10 meter
  Brt/Nrt 320/183 366/126
  Maskineri 1 x Oskarshamn ångmaskin 1 x Oskarshamn ångmaskin
  Effekt 750 hk, 551 kW 700 hk, 514 kW
  Toppfart 12,5 knop -
  Kapacitet 400 passagerare 333 passagerare
  Historik
  1922 Beställd av Ångbåts AB Kalmarsund, Kalmar. Kontrakterad byggnadskostnad 255.000 SEK.
  1923-07-18 Sjösatt.
  1923-09-08 Levererad av Oskarshamns Mekaniska Verkstads och Skeppsdockas AB som Kalmarsund I till Ångbåts AB Kalmarsund, Kalmar. Hemort Kalmar. Trafik i Kalmarsund, traden Kalmar - Färjestaden.
  1924-01-17 Blir påkörd i aktern av ångfartyget Signe under isbrytning och assistans av ångfartygen Signe, Presto och Skandia som fastnat i den metertjocka packisen i Kalmarsund. Kalmarsund I får en buckla i aktern men är i övrigt oskadad.
  1931-01-14 Ommätt. Mått 33,75 x 8,37 meter. Tonnage 320/145.
  1956-03-07 Såld till AB Sundfart, Helsingborg för 100.000 SEK och omdöpt till Kirsten Piil. Ny hemort Helsingborg.
  1956-06-03 Insatt i trafik i Öresund, traden Helsingborg (Gamla tullhuset) - Köpenhamn (Havnegade).
  1956-07-22 Vid ankomst till Helsingborg ca. kl. 01.30 med 329 passagerare ombord kör man med några knops fart in i kajen. Många av passagerarna i det nästan fullsatta fartyget ramlar omkull och tio av dem skadas lindrigt och förs till sjukhus. Trots att kajen är av cement får fartyget inga skador i fören men en stor mängd glas och porslin i restaurangen krossas och flera backar med ölflaskor ramlar omkull och innehållet flyter omkring på golvet. Orsak till incidenten är att det inte går att slå back i maskin då en omslagsventil i maskinrummet inte är påkopplad.
  1957-04 Oljeeldning installeras.
  1957-05 Flyttas till traden Malmö (Skeppsbron) - Köpenhamn (Havnegade).
  1961-03 Ny hemort Malmö.
  1963 Upplagd.
  1964-12-04 Såld till Persöner AB, Ystad för 42.275 SEK för skrotning.
  1965-04-27 Persöner AB, Ystad meddelar att fartyget nu är skrotat.
Tillbaka till Ångbåts AB Kalmarsund
Tillbaka till AB Sundfart
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1719 fartyg, 992 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marinteknik verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm - Vaxholm - Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.