Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Kongelf
Sjöfröken under norskrotning vid Norr Mälarstrand, Stockholm 1937
Sjöfröken under norskrotning vid Norr Mälarstrand, Stockholm 1937
Foto: Erik Holmberg. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Registerdokumenten från Kommerskollegium i Riksarkivet, Läst 2020-05-10 PN
* Kontrakt från EMV

* Mälarbåtarna, 1967, S122
* Skärgårdstrafiken i Bohuslän under 100 år, 1968, S172
* Alla våra Ångslupar, 1994, S88
* Strängnäs - Ångbåtsstaden, 2008, S12
* Eriksberg - Ett storvarv och dess fartyg, 2019, S91

* Länspumpen 1/1984, S13
* Länspumpen 3/2009, S6-7
* Skärgårdsbåten 2/1981, S20
* Skärgårdsbåten 3/1989, S15-16
* Skärgårdsbåten 4/2011, S13-14
* Skärgårdsbåten 4/2017, S17
* Ångbåten 123, 2/2006, S21
* Ångbåten 128, 4/2007, S16
* Ångbåten 166, 3/2017, S13
* Ångbåten 167, 4/2017, S19-20
* Ångbåten 168, 1/2018, S19-20
* Ångbåten 169, 2/2018, S22, 25
* Ångbåten 174, 3/2019, S24


* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1875-05-24
* Aftonbladet 1875-05-25
* Göteborgsposten 1875-05-25
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1875-06-05
* Göteborgsposten 1875-08-21
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1877-08-14
* Göteborgsposten 1881-07-02
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1885-07-18
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1888-08-04
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1889-05-09
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-TIdning 1889-05-23
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1892-07-22
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1894-10-27
* Göteborgs Aftonblad 1894-10-29
* Göteborgs Aftonblad 1895-07-06
* Göteborgs Aftonblad 1898-07-09
* Göteborgs Aftonblad 1899-02-17
* Göteborgs Aftonblad 1901-08-22
* Göteborgs Aftonblad 1901-09-06
* Göteborgs Aftonblad 1903-07-10
* Göteborgs Aftonblad 1904-05-06
* Göteborgs Aftonblad 1904-05-21
* Göteborgs Aftonblad 1904-07-15
* Göteborgs Aftonblad 1904-07-22
* Göteborgs Aftonblad 1905-03-21
* Göteborgs Aftonblad 1905-03-31
* Göteborgsposten 1905-05-27
* Göteborgs Aftonblad 1905-06-05
* Göteborgs Aftonblad 1905-07-07
* Göteborgs Aftonblad 1905-09-02
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1905-11-14
* Göteborgs Aftonblad 1906-06-01
* Göteborgs Aftonblad 1906-08-18
* Göteborgs Aftonblad 1907-06-15
* Göteborgs Aftonblad 1907-08-31
* Göteborgs Aftonblad 1908-06-06
* Dagens Nyheter 1909-07-29
* Aftonbladet 1910-12-22
* Aftonbladet 1911-03-11
* Aftonbladet 1911-05-19
* Svenska Dagbladet 1911-05-22
* Svenska Dagbladet 1913-06-19
* Svenska Dagbladet 1914-07-02
* Aftonbladet 1922-10-02

* Sveriges Skeppslista 1905-06, S144
* Sveriges Skeppslista 1908, S76
* Sveriges Skeppslista 1910, S76  rp10
* Sveriges Skeppslista 1911, S100  50 hk, rp11
* Sveriges Skeppslista 1913, S106
* Sveriges Skeppslista 1915, S112  50hk, fb15, pm
* Sveriges Skeppslista 1917, S110
* Sveriges Skeppslista 1919, S110
* Sveriges Skeppslista 1921, S110
* Sveriges Skeppslista 1923, S110
* Sveriges Skeppslista 1925, S112
* Sveriges Skeppslista 1927, S140
* Sveriges Skeppslista 1929, S146
* Sveriges Skeppslista 1931, S150
* Sveriges Skeppslista 1933, S148
* Sveriges Skeppslista 1935, S146
* Sveriges Skeppslista 1937, S138
* Sveriges Skeppslista 1939, Ej med
  Byggd 1875
  Varv Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB, Göteborg
  Varvsnummer 10
  Registernr 2149
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 23,20 meter 23,62 meter
  Största bredd 4,27 meter 4,43 meter
  Djupgående 1,60 meter 1,60 meter
  Brt/Nrt 43/31 66/37
  Maskineri 1 x Eriksberg ångmaskin 1 x Wennbergs ångmaskin
  Effekt 60 hk, 44 kW 90 hk, 66 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1874-10-29 Kontrakt skrivs mellan Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB och Kongelfs Ångbåts AB, Kungälv för leverans före 15 april 1875. Kontrakterad byggnadskostnad 30.000 SEK.
  1875-05-22 Sjösatt.
  1875-06-02 Levererad av Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB som Kongelf till Kongelfs Ångbåts AB, Kungälv. Hemort Kungälv. Trafik på Göta älv, traden Göteborg (Lilla Bommen) - Kungälv.
  1882-08-15 Ommätt. Mått 23,20 x 4,27. Tonnage 43/31.
  1889-03 Kongelfs Ångslups AB ombildas till Kongelfs Nya Ångbåts AB, Kungälv. Fortsatt trafik på traden Göteborg (Lilla Bommen) - Kungälv.
  1894-10-25 En mindre brand uppstar när man ligger vid kajen i Kungälv. Branden släcks snabbt.
  1898 Ombyggd med en styrhytt på övre däck. Traden förlängs till Kornhall.
  1905-07-01 Uthyrd till Arendals Ångbåts AB, Göteborg. Trafik på traden Göteborg - Arendal.
  1908-07-13 Såld på auktion till skeppsredare Johan August Johansson, Vätö, Norrtälje och omdöpt till Kung. Ny hemort Vätö. Trafik på traden Norrtälje - Trästa - Östhammar. En gång i veckan även på traden Stockholm (Strandvägen) - Furusund - Björkö.
  1910-11-03 Ommätt. Nya mått 23,20 x 4,40 meter. Nytt tonnage 59/37.
  1911-04 Såld till Strengnäs Nya Rederi AB, Strängnäs och omdöpt till Strängnäs Trafik. Ny hemort Strängnäs. Trafik på traderna Strängnäs - Stallarholmen - Tynnelsö - Botholm och Strängnäs - Selaön - Aspön - Fogdön.
  1915-05 Kraftigt ombyggd vid Wennbergs Mekaniska Verkstad, Karlstad på grund av konkurrens från ett mindre bolag. Ny ångpanna och ny ångmaskin från Wennbergs MV, 90 hk, 66 kW, installeras. Ombyggnaden koster drygt 30.000 SEK.
  1915-05-18 Ommätt. Nya mått 23,62 x 4,43 meter. Nytt tonnage 66/37.
  1918-11-01 Såld till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja, Stockholm för 38.000 SEK. Ny hemort Stockholm.
  1922-10 Trafik under senhösten på traden Stockholm (Munkbrohamnen) - Nockeby - Ilända.
  1925-04-22 Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja byter namn till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren, Stockholm.
  1934-12-31 Såld till Gunnar Thorslund, Stockholm för 1.000 SEK och omdöpt till Sjöfröken. Namnet målas dock aldrig på. Upplagd vid Ekensbergs Varf, Stockholm.
  1935-10-08 Såld till Rederi AB Mälartrafik, Stockholm för 1.000 SEK.
  1937-05 Såld till skeppsredare Simon Carlsson, Stockholm.
  1937-07-12 Såld till Sixten Pettersson, Vätö för 500 SEK för skrotning.
  1937-10-16 Sixten Pettersson anmäler att fartyget nu skrotats. Ångmaskinen och ångpannan installeras senare in i s/s Kuriren i Fagersta.
Tillbaka till Kongelfs Ångbåts AB
Tillbaka till Kongelfs Nya Ångbåts AB
Tillbaka till Arendals Ångbåts AB
Tillbaka till Strengnäs Nya Rederi AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja
Tillbaka till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren
Tillbaka till Rederi AB Mälartrafik
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.