Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Tynnelsö
Björkfjärden som vågbrytare vid Bubbholmarna, Strängnäs
Björkfjärden som vågbrytare vid Bubbholmarna, Strängnäs
Foto: Okänd. Från Christer Samuelssons samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2017-06-04 PN
* Aftonbladet 1877-06-22
* Dagens Nyheter 1877-06-23
* Svenska Dagbladet 1907-06-21
* Svenska Dagbladet 1915-12-10


* Målarbåtarna, 1967, S45, 87, 90, 136
* Mälarångare, 1999, S56, 125
* Med ånga, gods och tidtabell, 2003, S39, 259-266, 268, 299
* Strängnäs - Ångbåtsstaden, 2008, S8-16
* Med ångbåt från land till stad, 2016, S4, 32-33, 97, 179
* Skärgårdsbåten 2/1979, S22-23
* Skärgårdsbåten 2/1998, S15-23
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S238
* Sveriges Skeppslista 1908, S110 335 hk
* Sveriges Skeppslista 1910, S110
* Sveriges Skeppslista 1911, S108
* Sveriges Skeppslista 1913, S114
* Sveriges Skeppslista 1921, S120
* Sveriges Skeppslista 1929, S50
* Sveriges Skeppslista 1933, S50
* Sveriges Skeppslista 1939, S54 198 hk
* Sveriges Skeppslista 1941, S50
* Sveriges Skeppslista 1943, S50 175 hk
* Sveriges Skeppslista 1945, S50
* Sveriges Skeppslista 1947, S54
* Sveriges Skeppslista 1949, S58
* Sveriges Skeppslista 1951, S50

Ny ångmaskin och panna 1892 enligt Sveriges Skeppslista.
Ritning från 1892 från Bergsunds MV på Digitaltmuseum.se (Sjöhistoriska).
Om maskin och panna installerades vid Bergsund vet jag inte med gissar det pga av ritningen. /P
  Byggd 1877
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 264
  Registernr 1971
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JDRS, senare SDJK
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid sänkningen
  Längd öa 33,96 meter 31,96 meter
  Största bredd 5,50 meter 5,64 meter
  Djupgående 2,80 meter -
  Brt/Nrt 177/129 -
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt 175 hk, 129 kW -
  Toppfart 10,5 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1877-05 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Tynnelsö till Ångrederibolaget Tynnelsö, Strängnäs. Byggnadskostnad 68.000 SEK. Vid leveransen är fartyget blåmålat.
  1877-06-02 Premiärtur på traden Stockholm (Munkbrohamnen) - Stallarholmen - Strängnäs - Tynnelsö.
  1878-08 Ångrederibolaget Tynnelsö går ihop Strengnäs Ångbåts AB med och bildar Strengnäs Rederi AB, Strängnäs som övertar fartyget.
  1881-06-01 Ommätt. Nya mått 32,28 x 5,50 meter. Nytt tonnage 181/144.
  1891 Såld till Strengnäs Nya Rederi AB, Strängnäs.
  1892 Ny ångmaskin, 335 hk, 246 kW och ny ångpanna installeras vid Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm.
  1895-06-28 Ommätt. Nya mått 31,96 x 5,64 meter. Nytt tonnage 177/129.
  1902-04-22 Ommätt. Nytt tonnage 177/128.
  1907-06-19 Blir kl. 16.00 påkörd i styrbordssidan av ångfärjan Trean på Riddarfjärden vid färd från Stockholm mot Strängnäs. Tynnelsö får en stor skada ovanför vattenlinjen och går tillbaka till Munkbron för att lämna av passagerarna och går sedan till Mälarvarvet för reparation. Ångfärjan Trean, som var på väg från Munkbron mot Mariahissen, får inga skador och ingen passagerare skadas vid incidenten.
  1911 Ombyggd.
  1911-04-08 Ommätt. Nytt tonnage 187/138.
  1913-04-05 Ommätt. Nytt tonnage 187/134.
  1915-12-08 Grundstöter i tätt snöfall och hård vind vid Pingstholmen i Södra Björkfjärden och springer läck i akterrummet. Dras loss 11 december av Transportbolagets båtar och bogseras till AB Ekensbergs Varv, Stockholm för reparation.
  1918-11-01 Såld till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja, Stockholm för 47.000 SEK.
  1924-04 Ombyggd och moderniserad med raka sidor på mellandäck och rektangulära fönster på överbyggnaden. Efter ombyggnaden omdöpt till Björkfjärden.
  1924-05-14 Ommätt. Nytt tonnage 186/132.
  1925 Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja byter namn till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren, Stockholm.
  1934-12-31 Såld till Kapten Gunnar Torslund, Stockholm för 25.000 SEK.
  1935-10-08 Såld till Rederi AB Mälartrafik, Stockholm för 25.000 SEK.
  1940-03-29 Såld till Strängnäs Rederi AB, Strängnäs för 25.000 SEK.
  1951-05-12 Såld till AB Bolinder-Munktell, Eskilstuna för 15.000 SEK. Ångmaskinen och pannan borttagna.
  1952-02-02 Såld till AB E.W. Nilsson, Eskilstuna för 11.000 SEK.
  1952 Överbyggnad, däck och inredning borttagna. Används som pråm tills köpare av skrovet hittas.
  1953-09 Skänkt till Segelsällskapet Svearna, Eskilstuna som sänker fartyget som vågbrytare utanför klubbhamnen vid Bubbholmarna utanför Strängnäs.
  2015 Det som är kvar av skrovet fylls med sten. I mitten läggs en sträng med mer sten för att fungera som vågbrytare.
Tillbaka till Ångrederibolaget Tynnelsö
Tillbaka till Strengnäs Rederi AB
Tillbaka till Strengnäs Nya Rederi AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja
Tillbaka till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren
Tillbaka till Gunnar Torslund
Tillbaka till Rederi AB Mälartrafik
Tillbaka till Strängnäs Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1691 fartyg, 961 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.