Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Carl XI
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1888
  Varv Ljunggrens Verkstad, Kristianstad
  Varvsnummer 882
  Registernr -
  Fartygstyp Bogserångare
  Material -
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 16,47 meter -
  Största bredd 3,73 meter -
  Djupgående 1,80 meter -
  Brt/Nrt 29/11 -
  Maskineri 1 x Ljunggrens ångmaskin -
  Effekt 70 hk, 51 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1888 Levererad av Ljunggrens Verkstad som Carl XI till Kristianstads hamndirektion, Kristianstad. Bogserbåt i Åhus hamn. Används även för lustturer.
  1897 Såld till Oskarshamn.
  1898-03 Såld till Ångslups AB Öregrundsgrepen, Öregrund för 16.000 kr. Bogser- och lustbåt. Bogserar bl a pråmarna GTB 4 och GTB 5.
  1898-05-09 Anländer för första gången till Öregrund.
  1903-04-06 Bogserar Östhammar I från Östhammar till Ekensbergs Varv, Stockholm där fartyget ska få en ny ångpanna installerad.
  1907 Såld.
Tillbaka till Ångslups AB Öregrundsgrepen
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1695 fartyg, 972 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.