Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Lärkan
Lärkan utanför Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm vid leveransen 1894
Lärkan utanför Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm vid leveransen 1894
Foto: Okänd. Från Sjöhistoriska museets samling
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Minnesskrift vid SÅAs 50 års jubileum, 1913, S42, 58

* Båtologen 4/1981, S192
* Skärgårdsbåten 2/1982, S10
* Skärgårdsbåten 4/1982, S30-31
* Skärgårdsbåten 1/1991, S23
* Skärgårdsbåten 3/1994, S10
* Skärgårdsbåten 4/2013, S16

* Aftonbladet 1895-05-17
* Dagens Nyheter 1985-05-18
* Nya Dagligt Allehanda 1895-10-17
* Norrlandsposten 1900-04-12
* Dagens Nyheter 1900-04-30
* Aftonbladet 1900-05-22
* Aftonbladet 1901-09-16
* Stockholmstidningen 1901-09-16
* Dagens Nyheter 1901-09-17
* Socialdemokraten 1901-09-17
* Stockholmstidningen 1901-09-17
* Stockholmstidningen 1903-05-22
* Aftonbladet 1908-12-05
* Dagens Nyheter 1908-12-23
* Dagens Nyheter 1909-01-20
* Svenska Dagbladet 1909-01-20
* Stockholmstidningen 1909-04-29
* Aftonbladet 1909-05-28
* Aftonbladet 1910-09-10
* Aftonbladet 1912-07-22
* Dagens Nyheter 1912-07-22
* Stockholmstidningen 1912-07-22
* Stockholmstidningen 1912-07-23
* Svenska Dagbladet 1912-07-23
* Stockholmstidningen 1912-11-11
* Aftonbladet 1913-06-18
* Dagens Nyheter 1913-06-19
* Dagens Nyheter 1937-08-08
* Dagens Nyheter 1946-07-15
* Svenska Dagbladet 1946-07-15

* Sveriges Skeppslista 1905-06, S156
* Sveriges Skeppslista 1908, S80
* Sveriges Skeppslista 1910, S80
* Sveriges Skeppslista 1911, S78
* Sveriges Skeppslista 1913, S82
* Sveriges Skeppslista 1915, S88
* Sveriges Skeppslista 1919, S86
* Sveriges Skeppslista 1921, S86
* Sveriges Skeppslista 1929, S110
* Sveriges Skeppslista 1933, S112
* Sveriges Skeppslista 1937, S106
* Sveriges Skeppslista 1939, S108
* Sveriges Skeppslista 1941, S104
* Sveriges Skeppslista 1943, S102
* Sveriges Skeppslista 1945, S104
* Sveriges Skeppslista 1947, S106
* Sveriges Skeppslista 1949, S114
* Sveriges Skeppslista 1951, S94
* Sveriges Skeppslista 1953, S94
* Sveriges Skeppslista 1955, S96
  Byggd 1894
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm
  Varvsnummer 231
  Registernr 2396
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 22,22 meter 22,22 meter
  Största bredd 4,90 meter 4,90 meter
  Djupgående 1,50 meter 1,50 meter
  Brt/Nrt 51/39 51/39
  Maskineri 1 x Bersund ångmaskin 1 x Bersund ångmaskin
  Effekt 80 hk, 59 kW 80 hk, 59 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 175 passagerare -
  Historik
  1895-05 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstads AB som Lärkan till Stockholms Ångslups AB, Stockholm. Trafik på traden Stockholm (Bomslupstrappan) - Valdemarsudde - Manilla - Blockhusudden - Lidingöbro värdshus - Gångsätra - Mölna - Käppala.
  1900-04 Såld till Lidingö Ångslups AB, Stockholm för 32.000 SEK. I köpekontraktet förbinder sig Stockholms Ångslups AB att köpa tillbaka fartyget för samma belopp om de åter börjar trafikera bryggorna på södra Lidingö. Trafik på traden Stockholm (Bomslupstrappan) - Gångsätra - Nysätra - Skärsätra - Mölna.
  1901-09-15 Grundstöter ca. kl. 21.00 utanför Mölna, Lidingö med endast några få passagerare ombord. Passagerarna förs in till Mölna med hjälp av livbåtarna. Dras loss ungefär en timme senare av två bogserångare som sänts från Stockholm och förs in till huvudstaden dit hon anländer ca. kl. 23.30. Åter i trafik dagen efter.
  1903-05-21 Kolliderar ca. kl. 21.00 med ångslupen Delfin utanför Beckholmen vid färd från Lidingö mot Stockholm. Lärkan kör in i styrbordssidan på Delfin, som just lämnat Tegelviken för färd mot Beckholmen. Flera rutor krossas på Delfin som också får en stor buckla samt ett hål i skrovet akterut. Man tar in vatten och kör snabbt in till land för att lämna av passagerarna. Ingen person skadas vid incidenten som berodde på att de många lastångarna som låg förtöjda i området skymde sikten för de båda kaptenerna.
  1909-04 Såld till Stockholms Ångslups AB, Stockholm för 32.000 SEK. Försäljningen kommer efter att Lidingö Ångslups AB stämt Stockholms Ångslups AB då de inte vill köpa tillbaka fartyget trots att de börjat trafikera bryggorna på södra Lidingö. Målet avgörs av Rådhusrätten till Lidingö Ångslups AB:s fördel. Trafik på traden Stockholm (Bomslupstrappan) - Fjäderholmen - Skärsätra - Centralbryggan - Gångsätra - Mölna.
  1910 Flyttas till traden Stockholm (Räntmästartrappan) - Ellensvik - Nyckelviken - Ekensdal - Kungshamn - Mariedal - Danmarks holme - Hasseludden - Kummelnäs.
  1912-07-21 Kolliderar ca. kl. 23.00 med en motorbåt utanför Fjäderholmens restaurang vid färd ut från Stockholm. Motorbåten får ett stort hål i sidan och börjar sjunka. De fem personerna på motorbåten räddas ombord på Lärkan som också tar motorbåten på släp in till Fjäderholmen. Orsaken till olyckan var att kaptenen på Lärkan inte såg motorbåten då den saknade lanternor.
  1912-11-09 Grundstöter ca. kl. 19.00 på en lerbank strax före ankomst till Bosön, Lidingö. Fartyget dras loss på morgonen dagen efter av ångslupen Ingeborg och kan sedan ta sig för egen maskin till ångslupsbolagets varv för undersökning.
  1913-06-18 Kolliderar på morgonen med ångslupen Ragnar strax utanför Räntmästartrappan vid färd ut från Stockholm. Då inga skador uppstår kan de båda fartygen fortsätta sina färder.
  1915 Trafik på traden (Nybroplan) - Ropsten - Tranholmen - nordvästra Lidingö - Storholmen - Rydboholm - Stensvreten.
  1937-08-07 Kör upp på land vid Ådalens brygga på Bogesundslandet. Orsak till incidenten är att man kommer ur kurs på grund av krafitg dimma. Ersätts av ångslupen Frithiof.
  1946-07-14 Vid ankomst till Ropsten vid 22.45-tiden kör fartyget med full fart rakt in i bryggan. Flera av de runt 150 passagerarna ramlar omkull och fyra kvinnor skadas så svårt att de förs till Sabbatsbergs sjukhus. Orsak till olyckan var missförstånd mellan kaptenen och maskinisten.
  1951 Upplagd efter avslutad trafik.
  1955 Skrotad vid Djurgårdsvarvet, Stockholm.
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
Tillbaka till Lidingö Ångslups AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.