Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Cinderella
Cinderella I vid Södra Grinda, Vaxholm 2020-07-23
Cinderella I vid Södra Grinda, Vaxholm 2020-07-23
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Redaren 4/1990, S4-5
  Byggd 1990
  Varv Skrov: Finn Yard, Raumo, Finland
Utrustning: Marinteknik verkstads AB, Öregrund
  Varvsnummer Skrov: -
Utrustning: B78
  Registernr 14094
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer 8917065
  Signal SBLK
  Systerfartyg Cinderella Cinderella II Europa Jet, Iris, Diamant Express, Napoli Jet, Adler Express
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 41,76 meter 41,76 meter
  Största bredd 7,67 meter 7,67 meter
  Djupgående 1,10 meter 1,10 meter
  Brt/Nrt 323/139 325/139
  Maskineri 2 x MTU 12V 396 TB83 2 x MTU 12V 396 TB83
  Effekt 3.220 hk, 2.367 kW 3.220 hk, 2.367 kW
  Toppfart 30 knop 30 knop
  Kapacitet 450 passagerare 450 passagerare
  Historik
  1989-12 Beställd.
  1990-03-28 Sjösatt.
  1990-04-18 Döpt vid Marinteknik verkstads av Charlotte Lautmann, men först på tredje försöket då flaskan var av oväntat
bra kvalité. Efter dopet fick inbjudna gäster en tur på Öregrundsgrepen, upp förbi Djursten och Mårtenboda och sedan åter söderut till Öregrund för doplunch på Restaurang Hasselbacken.
  1990-04-19 Levererad av Marinteknik verkstads AB som Cinderella till City Jet Line AB, Vaxholm.
  1990-04-27 Insatt i trafik i Stockholms skärgård.
  1993 Såld till Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm.
  1994 Omdöpt till Cinderella I.
  1999-09-01 I samband med tillägg vid Klippuddens brygga, Lidingö vid 22-tiden så lossnar en hydraulslang till styrmaskin varvid fartyget tappar styrförmågan och glider längs bryggan och upp i stranden. Ingen av de 20-tal passagerarna ombord kommer till skada och kan evakueras till en mindre båt.
En taxibåt försöker dra loss fartyget men misslyckas. Systerfartyget Cinderella II drar loss och bogserar Cinderella I till varv vid 23-tiden.
  2002 Får nytt skorstensmärke i form av blå/gul grund och vitt C.
  2002-05-22 Får maskinproblem, kylvattnet och blir stillaliggande hela dagen. Ersätts av Askungen och Eskil.
  2003 Drift och bemanning övertas av Tema Shipping i Vaxholm AB, Vaxholm.
  2004 Ombyggd vid Anytech Marine AB, Öregrund. Skrovet breddas, sk sponsoner svetsas utmed sidorna.
Tillbaka till City Jet Line AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Strömma Kanal
Tillbaka till Tema Shipping i Vaxholm AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.