|
Cerapid verkstads AB Marimatic AB Marinteknik verkstads AB
|
 |
Verkstadsföretaget Cerapid verkstads AB bildas den 25 september 1959 som ett dotterbolag till Ingenjörsfirman Cerapid AB som startats av ingenjörerna Evert Borrfors och Ruben Skolin den 2 augusti 1954. Man börjar sin verksamhet i en äldre byggnad i Liljeholmen men flyttar i mars 1960 till en nybyggd lokal på Dalhemsvägen 42 i Huddinge. Styrelseledamoten Evert Borrfors får snart idé att man ska bygga passagerarbåtar i lättmetall och 1962 leverarar man sin första båt, taxibåten Niord. Man lockar efter en tid över några kunniga personer från Gustafssons & Anderssons varvs AB på Lidingö, bland annat Hans Walter Rupert. För att sjösätta sina båtar så krävs transport via landsväg och passage över den besvärliga Fittjabron innan man når farbara vatten.
Man köper 1966 Hudiksvallsbolaget AB Feru, byter namn på detta till Marimatic AB och flyttar till en varvstomt i Östhammar. Nu har man betydligt bättre lokaler för byggnation av båtar och verksamheten blomstrar. Den 29 november 1968 går bolaget i konkurs efter att bolagsledningen levt över sina tillgångar. För att fortsätta verksamheten köper man bolaget Tierps Fastighets AB och byter namn på detta till Marinteknik Verkstads AB med Hans Rupert som VD.
1973 var det dags att lämna de otidsenliga lokalerna i Östhammar och man förvärvade det gamla varvet vid Rörhamn, Öregrund och flyttar verksamheten dit. Man går under 1990-talet i konkurs och verksamheten upphör. |
|
|
 |
|
 |
Anm. |
Verksamheten upphört, inga kontaktuppgifter. |
|
 |
|
 |
Fartyg |
Varvsnr |
Byggår |
Fartygstyp |
|
|
 |
|
 |
Tillbaka till Varv |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
Vi erbjuder dig nu 1678 fartyg, 934 rederier och 116 nybyggnadsvarv.
Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
|
|
 |
|
|  |
|
|
|  |
|
m/s Stockholms Ström 2 Rederi Stockholms Ström
 Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.
|
|
 |
|
|  |
|