Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Mysing
Wittus vid Sanda, Sturkö 2021-07-14
Wittus vid Sanda, Sturkö 2021-07-14
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Båtologen 4/1993, S154

* Blekinge Läns Tidning 2019-06-16
* Sydöstran 2019-06-16
  Byggd 1974
  Varv Marinteknik verkstads AB, Öregrund
  Varvsnummer B23
  Registernr 11398
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer -
  Signal SDXV
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 19,23 meter 21,39 meter
  Största bredd 5,03 meter 5,03 meter
  Djupgående 1,22 meter 1,22 meter
  Brt/Nrt 49/34 49/34
  Maskineri 2 x Scania DSI 11 2 x Volvo Penta D13-MP/MH/LG
  Effekt 460 hk, 338 kW 900 hk, 662 kW
  Toppfart 19 knop 22 knop
  Kapacitet 98 passagerare 119 passagerare
  Historik
  1974-05 Levererad av Marinteknik verkstads AB som Mysing till Utö Sjötaxi AB, Utö. Trafik på traden Årsta havsbad - Utö.
  1975 Ombyggd vid Marinteknik verkstads AB, Öregrund. Försedd med skorstenar, backslagen monterade på gummidämpande kanonlager. Får dessutom ljuddämare monterat.
  1979-12 Såld till Karlskrona kommun, Karlskrona för 700.000 SEK och omdöpt till Wittus. Trafik i Karlskrona östra skärgård.
  1989 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DSI 11, 650 hk, 478 kW, installeras. Därtill nya backslag, av fabrikat Twin Disc 514, installeras.
  1993-05 Såld till Affärsverken Karlskrona AB, Karlskrona.
  1994 Ombyggd vid Hasslö Båtvarv AB, Karlskrona. Fartyget får nya isolerglas samt helt ny inredning, typ flygplansfåtöljer.
  1997 Ombyggd av Aspö Båtservice, Karlskrona. Fartyget får soldäck och de två skorstenarna ersätts av en ny och högre för att göra plats för en trappa till soldäcket.
  2003 Nya backslag, av fabrikat Twindisk Disc 5114, installeras.
  2008-05 Ombyggd vid Hasslö Båtvarv AB, Karlskrona. Förlängd med 2,16 meter i aktern. Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta D12, 900 hk, 662 kW, installeras. Fartyget förses med nya skorstenar.
  2019-06-15 Fastnar ca. kl. 18.15 med propellern i vajern till linfärjan vid Yttre Park på väg från Stenshamn, Utlängan mot Karlskrona med 15 passagerare ombord. Passagerarna evakueras efter ca. 30 minuter med hjälp av färjeledens reservbåt Ellen. Runt kl. 22.00 lyckas dykare få loss vajern från propellern och Wittus kan ta sig för egen maskin in till Karlskrona. Orsak till incidenten är att skepparen på linfärjan trodde att Wittus skulle lägga till vid Yttre Parks brygga och börjar därför köra över sundet varvid vajern spänns.
  2020-08-08 Grundstöter kl. 14.22 mellan Inlängan och Öppenskär vid färd från Stenshamn mot Karlskrona med 55 passagerare ombord. Man tar sig loss för egen maskin men då fartyget saknar manöverförmåga ankrar man på platsen och tillkallar hjälp. Passagerarna evakureras ca. kl. 15.10 med hjälp av skärgårdsbåten Ungskär till Yttre Park och får fortsätta färden till Karlskrona med buss. Wittus bogseras senare av Rescue Michano från SSRS Hasslö till Hasslö Varv AB, Hasslö, dit man anländer kl. 20.00. Ingen passagerare skadas vid incidenten. Bildreportage
  2023-04 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta D13-MP/MH/LG, 900 hk, 662 kW, installeras vid Hasslö Båtvarv AB, Karlskrona.
Tillbaka till Utö Sjötaxi AB
Tillbaka till Karlskrona kommun
Tillbaka till Affärsverken Karlskrona AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.