Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Södern
Södern i Södertälje kanal
Södern i Södertälje kanal
Foto: Vykort
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2017-05-25 PN
* Dagens Nyheter 1882-01-04
* Norrköpings Tidningar 1882-01-13
* Östgöta Correspondenten 1883-11-15
* Norrköpings Tidningar 1885-08-03
* Barometern 1885-08-15
* Svenska Dagbladet 1885-08-16
* Dagens Nyheter 1885-10-30
* Norrköpings Tidningar 1889-11-09
* Svenska Dagbladet 1889-11-11
* Svenska Dagbladet 1897-11-18
* Kalmar 1897-11-19
* Aftonbladet 1899-10-03
* Dagens Nyheter 1901-07-28
* Svenska Dagbladet 1901-07-28
* Svenska Dagbladet 1902-12-20
* Svenska Dagbladet 1903-07-27
* Svenska Dagbladet 1903-07-28
* Svenska Dagbladet 1903-07-30
* Svenska Dagbladet 1903-08-05
* Svenska Dagbladet 1910-03-18
* Svenska Dagbladet 1910-03-19
* Svenska Dagbladet 1910-03-23
* Svenska Dagbladet 1910-03-26
* Svenska Dagbladet 1910-03-29
* Svenska Dagbladet 1910-05-14
* Svenska Dagbladet 1912-11-18
* Skärgårdsbåten 3/2013, S18-19
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S226
* Sveriges Skeppslista 1908, S106
* Sveriges Skeppslista 1910, S106
* Sveriges Skeppslista 1911, S104
* Sveriges Skeppslista 1913, S108
* Sveriges Skeppslista 1921, S112
* Sveriges Skeppslista 1929, S152
* Sveriges Skeppslista 1933, S154
* Sveriges Skeppslista 1939, S150
* Sveriges Skeppslista 1941, S144
* Sveriges Skeppslista 1943, S142
* Sveriges Skeppslista 1945, S144
  Byggd 1882
  Varv Motala Warf, Norrköping
  Varvsnummer 310
  Registernr 1494
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal HRJQ, senare SGTU
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid förlisningen
  Längd öa 36,19 meter 36,41 meter
  Största bredd 6,72 meter 6,98 meter
  Djupgående 3,30 meter 3,30 meter
  Brt/Nrt 322/223 323/238
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x Motala ångmaskin
  Effekt 240 hk, 176 kW 240 hk, 176 kW
  Toppfart 11,5 knop -
  Kapacitet 412 passagerare -
  Historik
  1881-12-28 Sjösatt.
  1882-04-12 Levererad av Motala Warf, Norrköping som Södern till Ångbåtsbolaget Södern, Norrköping. Vid prov- och besiktningsturen på Bråviken kommer man upp i 11,5 knop.
  1882-04-15 Insatt i trafik på traden Stockholm (Riddarholmen) - Norrköping - Västervik - Oskarshamn - Borgholm - Kalmar.
  1883-11-14 Grundstöter vid Hamnö utanför Blankaholm vid färd mellan Oskarshamn och Västervik. Södern gick vid incidenten utanför sin vanliga rutt eftersom de hade kontrollerat ett skepp med nödflagg. Skeppet behövde bara ha bogsering men då Södern hade passagerare ombord ville inte besättningen ta uppdraget och fortsatte istället sin resa. Strax därefter gick man på ett grund och fastnade. Man kommer loss under natten efter att vattennivån höjts och delar av lasten har förts över till ett annat fartyg. Repareras under vintern vid Motala Warf, Norrköping.
  1885-08-01 Vid färd från Norrköping mot Stockholm passerar man ångfartyget Per Brahe som grundstött på det sk. Widdgrundet vid Arkö utanför Norrköping. Södern drar Per Brahe av grundet innan man fortsätter sin färd norrut.
  1888-08-12 Grundstöter under natten lätt vid färd mellan Västervik och Oskarshamn. Kaptenen A.G. Carlsund, som var illamående, hade vid tillfället lämnat över befälet till styrman som på grund av vädret gick en annan, mer inomskärs, kurs. Två av propellerbladen slås av vid grundstötningen men fartyget kan för egen maskin ta sig till Oskarshamn för reparation.
  1888-10-29 Grundstöter lätt på morgonen när man går genom Linasundet, Södertälje med hjälp av en bogserångare. Bogserångaren går för nära stranden vilket gör att Södern, som är tungt lastad, fastnar på ett grund. Fartyget kan, oskadd, fortsätta sin färd mot Stockholm sex timmar senare efter att en del av lasten förts över till annat fartyg.
  1889-11-06 Grundstöter under natten lätt i Rågsundet, väster om Nyköping vid färd mot Stockholm. Fartyget får ett litet hål i skrovet och efter en provisorisk reparation fortsätter man till Stockholm där fartyget tas upp på Långholmsslipen för kontroll och reparation av skadan.
  1894-05 Ångbåtsbolaget Södern ombildas till aktiebolag med namnet Nya Ångbåts AB Södern, Norrköping.
  1895 Ny ångpanna installeras.
  1897-11-14 Grundstöter när man vid färd söderut från Oskarshamn ska gå in till Påskallavik för att lossa maskindelar för Emsfors pappersfabriks räkning. Eftersom fartyget normalt inte går in till Påskallavik har man med sig en kronolots ombord. Lotsen visar dock fel kurs och fartyget kör upp på ett grund men fortsätter över och kan sedan köra in till Påskallavik och lossa. Därefter går man tillbaka till Oskarshamn där dykare från bärgningsångaren Argo kontrollerar skrovet som klarat sig utan skador.
  1898 Ombyggd på Oskarshamns Mekaniska Verkstad, Oskarshamn. Nytt däckshus och nytt tak över akterdäck.
  1899-09-30 Grundstöter lätt före ankomst till Västervik. Vid undersökning dagen efter i Oskarshamn av bärgningsångaren Helios dykare hittas en mindre skada på skrovet.
  1901-07-27 Grundstöter ca. kl. 02.30 vid Alön mellan Arkö och Oxelösund och springer läck. De 65 passagerarna sätts iland vid Ale fyr och hämtas ca. sex timmare senare av kanonbåten Alfhild, som befann sid i Arkösund. Alfhild tar ombord passagerarna för vidare färd till Västervik. Södern dras loss två dagar senare av bärningsångarna Ditja och Argos från Neptunbolaget och förs till Vulcans skeppsdocka i Norrköping för reparation. Åter i trafik några dagar senare.
  1902-12-16 Vid färd från Stockholm mot Norrköping med fyra passagerare ombord möter man en kraftig storm i Stockholms södra skärgård. Man lägger fartyget mot vågorna men under natten är de så höga att de slår in på fördäck och förstör förluckan. Vatten forsar in i lastrummet och länspumparna måste sättas igång. Luckan lagas provisorisk och man söker sedan nödhamn i Nynäshamn för reparation och påfyllning av kol. Fartyget fortsätter färden två dagar senare.
  1903-02 Såld till Blekinge Ångbåts AB, Karlshamn för 75.000 SEK. Trafik på traden Åhus - Karlshamn - Karlskrona - Kalmar - Stockholm.
  1903-07-27 Grundstöter ca. kl. 05.00 vid Penningskärsbåden, mellan Oxelösund och Arkösund vid färd från Stockholm mot Karlshamn med 30-40 passagerare ombord. Man tar sig inte loss för egen maskin utan får vänta på bogserångaren Isbjörn och ångfartyget Prins Bernadotte kommer till platsen. Även dessa ångare misslyckas och passagerarna evakureras till Isbjörn för färd till Oxelösund. På kvällen lyckas bärgningsångaren Helios få Södern av grundet och fartyget går på morgonen efter in till varv i Norrköping för undersökning. Skadorna på fartyget är begränsade till två plåtar som byts ut. Åter i trafik i början av augusti.
  1905-03-07 Ommätt. Nya mått 36,25 x 6,98 meter. Nytt tonnage 319/234.
  1910-03-17 Grundstöter ca. kl. 05.00 i storm och hög sjö på Hagbygrundet söder om Kalmar vid årets första färd från Karlshamn mot Stockholm. Fartyget, som vid olyckstillfället inte har några passagerare men full last med styckegods, till ett värde av 500.000 SEK, framför allt sprit från Reymersholmsbolaget, får svår slagsida och börjar läcka och de stora vågorna sköljer över fartyget. Bärgningsångerna Ajax och Oden kommer till platsen man kan på grund av vädret inte göra något.
  1910-03-24 Bärgas av bärgningsångarna Ajax, Argo och Posiedon och förs in till Kalmar.
  1910-03-28 Bogseras av två bärgningsångare till Oskarshamns Mekaniska Verkstad, Oskarshamn för reparation.
  1910-05-19 Åter i trafik efter reparationen.
  1912-11-16 Kör rakt över galeasen Henriette från Öland i Kalmarsund vid färd från Kalmar mot Karlshamn. Galeasen, som är lastad med sten, saknar lanternor vilket gör att den inte syns i mörkret. Av de tre besättningsmännen på Henriette lyckas en ta sig ombord på Södern medan de andra två omkommer.
  1919-06-14 Ommätt. Nya mått 36,41 x 6,98 meter. Nytt tonnage 323/238.
  1921-04-06 Grundstöter ca. kl. 02.00 vid Hökö mellan Nyköping och Trosa med 11 passagerare ombord. Fartyget tar in vatten i förskeppet och passagerarna evakureras med roddbåt till ett skär i närheten och hämtas efter några timmar av en lotsbåt och körs till Nyköping. Bärgningsångaren Herakles drar loss fartyget.
  1927 Ny ångpanna installeras.
  1932 Kolliderar med Kalmarsund II utanför Borgholms hamn. Båda fartygen får mindre skador.
  1945-10-05 Såld till Evanghellos Pertou Nomikos, Pireus, Grekland för USD 25.000 och omdöpt till Thira.
  1946-01-06 Förliser utanför Portland Bill i Engelska kanalen på väg från Sverige till de nya ägarna i Grekland. Besättningen räddas.
Tillbaka till Ångbåtsbolaget Södern
Tillbaka till Nya Ångbåts AB Södern
Tillbaka till Blekinge Ångbåts AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1687 fartyg, 956 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.