Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Vira
Vira
Vira
Foto: Vykort
  Fartygsfakta    
  Byggd 1894
  Varv Jönköpings Mekaniska Werkstads AB, Jönköping
  Varvsnummer 20
  Registernr 2525
  Fartygstyp Ångfartyg, senare motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JFPN, senare SHJD
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid förlisningen
  Längd öa 25,50 meter 25,22 meter
  Största bredd 5,41 meter 5,61 meter
  Djupgående 1,80 meter 2,28 meter
  Brt/Nrt 105/69 78/45
  Maskineri 1 x Jönköpings ångmaskin 1 x Avance
  Effekt 160 hk, 118 kW 70 hk, 51 kW
  Toppfart 11 knop -
  Kapacitet 275 passagerare -
  Historik
  1893-12 Beställd av Norra Skärgårdens Ångbåts AB, Öckerö för leverans under maj 1894.
  1894-05-17 Sjösatt kl. 17.00.
  1894-05-27 Provtur från Jönköping till Gränna. Färden tar 1 timme och 27 minuter, det snabbaste som någonsin uppmätts på sträckan.
  1894-05-31 Levererad av Jönköpings Mekaniska Werkstads AB som Vira till Norra Skärgårdens Ångbåts AB, Öckerö. Hemort Öckerö. Lämnar Jönköping kl. 22.00 för leveransresan till Göteborg.
  1894-06-10 Insatt i trafik i Göteborgs södra skärgård, traden Göteborg (Stenpiren) - Klippan - Köpstadsö - Styrsö Bravik - Styrsö Villabron - Styrsö Tången - Vargö - Stjernvik.
  1895-06 Nytt certifikat för 240 passagerare på kortare resor och 320 passagerare på trängre farvatten.
  1895-06-26 Flyttas till norra skärgården, traden Göteborg (Stenpiren) - Klippan - Hjuvik - Kalvsund - Björkö - Hälsö - Öckerö - Grötö - Hönö.
  1896-02-14 Såld på auktion till Göteborgs Nya Ångslups AB (disponent C.A. Höglund), Göteborg för 31.000 SEK. Ny hemort Göteborg. Trafik i Göteborgs norra skärgård.
  1896-03-14 Ommätt. Nya mått 25,40 x 5,58 meter. Nytt tonnage 102/65.
  1903-04-30 Ommätt. Mått 25,40 x 5,58 meter. Nytt tonnage 102/57.
  190 Det svarta skrovet målas vitt. Överbyggnaden målas ljusgul.
  1919-11-18 Grundstöter ca. kl. 07.00 vid ankomst till Hönö-Heden. I den täta dimman tar kaptenen fel på bryggan och ett par fiskebåtar som ligger förtöjda bredvid. Fartyget fastnar på grundet och kommer inte loss förens efter några timmar och då med hjälp av en bogserbåt. Man kan sedan, utan skador, fortsätta färden.
  1919-12-27 Kolliderar på eftermiddagen i Göteborgs hamn med Sannegårdsfärjan vid färd från Göteborg mot norra skärgården med ca. 30 passagerare ombord. Färjan, som kommer från Sannegårdsviken, kör in i styrbordssidan på Vira som får stora skador på överbyggnaden samt en stor buckla på skrovet. Passagerarna får fortsätta färden med ångaren Falken medan Vira går till varv för reparation.
  1921-05-30 Ommätt. Nya mått 25,16 x 5,58 meter. Nytt tonnage 99/50.
  1922-05 Såld till AB Styrsö Havsbad, Styrsö för 20.000 SEK.
  1922-05-06 Såld till direktör Gustaf Samuelsson, Styrsö (1/3), handlare Albert Olsson, Donsö (1/3) och skeppare Frithiof Friberg, Styrsö (1/3) för 20.000 SEK. Ny hemort Styrsö. Renoveras vid AB Lundby Mekaniska Verkstad, Göteborg.
  1922-05-21 Insatt i trafik på traden Göteborg - Långedrag - Köpstadsö - Styrsö Tången - Brännö - Donsö.
  1923-02-12 Såld till Styrsö Nya Trafik AB, Styrsö för 20.000 SEK.
  1924-03-14 Ommätt. Mått 25,16 x 5,58 meter. Nytt tonnage 99/59.
  1933-07-03 Ny signal SHJD.
  1934-05-18 Såld till AB Styrsö Havsbad, Styrsö från Styrsö Nya Trafik AB i likvidation. Ny hemort Styrsö. Trafik i Göteborgs södra skärgård.
  1935-09-07 Såld till AB Långedrag, Västra Frölunda för 6.650 SEK. Ny hemort Göteborg. Trafik i Göteborgs södra skärgård för Styrsö Trafik AB.
  1937-08-20 Upplagd vid Lindholmens Varv, Göteborg efter avslutad trafik.
  1938-01-29 Såld till AB Lödöse Varf, Lödöse för 3.800 SEK. Nedskrotning påbörjad. Ångmaskinen och ångpannan tas ur.
  1939-01-14 Såld till Anders Eric Andersson, Göteborg för 2.500 SEK och omdöpt till Wira. Motoriserad och ombyggd till lastfartyg vid AB Marstrands Mekaniska Verskstad, Marstrand för 10.400 SEK. Ny huvudmaskin, av fabrikat Avance, 50 hk, 37 kW, installeras. Maskinen är begagnad, tillverkad 1922.
  1940-06-22 Ommätt. Nya mått 25,22 x 5,58 meter. Nytt tonnage 66/42.
  1947-06-25 Såld till skeppare Sven Julius Andersson, Vänersborg för 16.000 SEK. Ny hemort Vänersborg.
  1949-02-09 Ny hemort Göteborg.
  1949-03-16 Såld till skeppare Paul Nilsson, Kärrholmen, Säffle för 22.500 SEK. Ny hemort Kila (Värmland).
  1953-01-09 Ommätt. Nya mått 25,22 x 5,61 meter. Nytt tonnage 78/45.
  1953-11-14 Tar in vatten kl. 23.00 ca. 4 sjömil väster om Kungens fyr utanför Tistlarna söder om Göteborg vid färd från Skoghall mot Köpenhamn med last av trä. Vid kl. 24.00 stannar motorn och ca. kl. 05.00 överger de två besättningsmännen fartyget och går i livbåten. Räddas av den norska lastångaren Bencas från Oslo och förs till Vinga. Orsak till vatteninträngningen är, enligt skepparen, oförklarligt.
Tillbaka till Norra Skärgårdens Ångbåts AB
Tillbaka till Göteborgs Nya Ångslups AB
Tillbaka till Styrsö Nya Trafik AB
Tillbaka till Styrsö Havsbad AB
Tillbaka till AB Långedrag
Tillbaka till Styrsö Trafik AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.