Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Norrtelje
Norrtelje i Norrtälje 2007-06-08
Norrtelje i Norrtälje 2007-06-08
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1900
  Varv William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm
  Varvsnummer 234
  Registernr 3702
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JLNP, numera SFUD
  Systerfartyg Express
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 44,20 meter 44,20 meter
  Största bredd 8,02 meter 8,02 meter
  Djupgående 3,40 meter 3,40 meter
  Brt/Nrt 359/213 -
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin 1 x W. Lindberg ångmaskin
  Effekt 800 hk, 588 kW 800 hk, 588 kW
  Toppfart 15 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1898-11-10 Beställd av Norrtelje Ångfartygs AB. Kontrakterad byggnadskostnad 225.000 kr.
  1900 Levererad av William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Norrtelje till Norrtelje Ångfartygs AB.
  1900-05-18 Provtur till Vaxholm.
  1900-06-12 Första ordinarie tur på traden Stockholm - Norrtälje.
  1911-04 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm för 210.000 kr. Fortsätter på traden Stockholm - Norrtälje.
  1938 Trafikerar traden Stockholm - Norrtälje på helgerna och traden Stockholm - Furusund - Marum - Backa på vardagarna.
  1939-09-04 Ankommer till Hammarbyverken för att förvandlas till "Hjälpkanonbåt 17". Ombyggd för att kunna härbärgera totalt 78 personer varav 2 officerare, 5 underofficerare och 26 manskap. Målas även krigsgrå. Placeras i Stavsnäs. Visar sig dock vara för kall innomhus och byggs därför om en gång till. Efter ombyggnaden flyttas fartyget till Gräddö och Öregrund.
  1941-11-23 Återgår till Waxholms Nya Ångfartygs AB efter att ha återställts till ursprungligt skick. Fartyget ansågs vara allt för olämpligt för försvarsändamål. Återgår till sin gamla trad.
  1950 Traden ändras till att gå genom Blidösundet istället för Furusundsleden.
  1951 Flyttas till traden Norrtälje - Mariehamn, Åland.
  1952 Traden ändras till Stockholm - Furusund - Mariehamn, Åland.
  1953-08-16 Tullen gör ett nattligt tillslag ombord på fartyget i Norrtälje hamn och sju personer, därav två kvinnor grips. Beslaget blir 10.340 amerikanska cigaretter, 450 cigarrer och 82 flaskor sprit av utländska märken.
  1962-05 Omdöpt till Express. Trafik på traden Stockholm - Sandhamn. Läggs upp efter avslutad sommartrafik.
  1965-03-11 Såld till AB Nyman & Schultz, Stockholm för 65.000 kr och åter döpt till Norrtelje. Upprustas på Finnboda varv för 912.000 kr.
  1965-07-17 Invigs som Nyman & Schultz nya flytande informationskontor och restaurang nedanför Slottet i Stockholm. Fungerar även som terminal för Nyman & Schultz rundtursbåtar.
  1967-10-01 Restaurangen ombord stänger.
  1968-05-13 Såld till Stiftelsen s/s Norrtelje för 100.000 kr. Bogseras av m/s Ramsö till Vaxholm där upprustningsarbeten görs. Bogseras senare till Gräddö för den sista finputsningen.
  1968-07-27 Bogseras från Gräddö in till Norrtälje hamn. Flytande restaurang och museum.
  2000-06-12 100-årsfirande i Norrtälje. Den 12 juni 1900 var första gången fartyget anlöpte Norrtälje. Gratulerade fartyg är bla. Blidösund, Saltsjön, Ejdern, Stockholm och Västan.
  2000-09-10 Bogseras av bogserbåten Ted från Norrtälje till Tenö varv, Vaxholm. Byte av plåtar m.m.
  2000-10-15 Bogseras åter till Norrtälje.
  2002-09-08 Bogseras från Norrtälje kl 09:15 till Tenö varv, Vaxholm (ankomst kl 16:00). Byte av plåtar, bottenstockar och spant.
  2002-10-12 Bogseras från Tenö varv kl 08:05 till Norrtälje. Är framme kl 16:30.
  2004-09 Ny smalare skorsten i samma storlek som den ursprungliga.
  2005-09 Nytt däck läggs på hela övre däck samt kobryggan.
  2007-04 Nytt golv i köket.
  2008-07-26 Man firar 40-årsjubileum med anledning av fartygets ankomst till Norrtälje 1968.
Tillbaka till Norrtelje Ångfartygs AB
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
Tillbaka till AB Nyman & Schultz
Tillbaka till Stiftelsen s/s Norrtelje
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.