Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Gripsholm
Norra Skärgården i Göteborgs skärgård
Norra Skärgården i Göteborgs skärgård
Foto: Okänd. Från Torsten Hagnéus samling
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1873
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm
  Varvsnummer 112
  Registernr -
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal Norsk signal MJVL
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 29,06 meter -
  Största bredd 4,87 meter -
  Djupgående 2,40 meter -
  Brt/Nrt 82/- 61/21
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin 1 x Bergsund ångmaskin
  Effekt 120 hk, 88 kW 120 hk, 88 kW
  Toppfart 10 knop -
  Kapacitet 176 passagerare -
  Historik
  1872-01 Beställd för leverans före 1 augusti 1872.
  1872-12 Sjösatt.
  1873-04 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstads AB som Gripsholm till Gripsholms Ångfartygs AB, Stockholm. Byggnadskostnad 37.500 rdr rmt.
  1873-04-23 Insatt i trafik på traden Stockholm (Nedre Munkbron) - Horn - Herrestad - Mariefred - Taxinge - Sundsör.
  1877-12-23 Lämnar Mariefred för sista gången.
  1877-12 Såld till William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm som dellikvid för rederiets nya ångfartyg.
  1879-05 Uthyrd till Alfred Österling, Norrköping och omdöpt till Gryt. Trafik på traden Norrköping - Mauritzberg - Broxvik - Jonsberg - Gränsö - Lagnö - Hulvik - Gryt - Fågelvik - Valdemarsvik.
  1879-05-07 Lämnar kl. 17.00 Kornhamnstorg, Stockholm för färd till Valdemarsvik.
  1880-02 Såld till Sigtuna - Örsundsbro Nya Ångfartygs AB, Sigtuna för 28.000 SEK och omdöpt till Nya Örsundsbro.
  1880-04-22 Insatt i trafik på traden Stockholm (Mälartorget) - Görväln - Kalhäll - Sigtuna - Skokloster - Örsundsbro.
  1884-10-07 Kapten Richard Johansson döms i Polisdomstolen att betala 50 SEK i böter för att ha kört igenom den öppningsbara järnvägsbron över Söderström i Stockholm trots att bron höll på att stängas. Fartyget kör in i bron och ett stag på bron går sönder. Johansson får även betala 10 SEK för reparationen av staget.
  1888-06-30 Uthyrd till Westerås - Torshälla Ångbåts AB, Västerås. Trafik på traden Stockholm - Strängnäs - Västerås - Torshälla till och med 13 juli när ångfartyget Vesterås levererats.
  1888-12 Såld till Ångfartygs AB Valkyrian, Göteborg för 17.000 SEK och omdöpt till Valkyrian I.
  1888-12-04 Lämnar på kvällen Riddarholmen, Stockholm för färd till Göteborg via Göta Kanal. Går till Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB, Göteborg för renovering före trafikstarten.
  1889-01-14 Insatt i trafik på traden Göteborg (Stenpiren) - Djupvik - Höviksnäs - Skåpesund - Svanviksnäs - Rörestrand - Halsbäck
  1889-01-31 Grundstöter i Albrektssunds kanal, Marstrand vid färd från Göteborg mot Tjörn. Dras loss av en ångslup efter en timme och kan därefter fortsätta färden för egen maskin.
  1889-02-06 Grundstöter i vid Varholmen, Torslanda vid färd från Göteborg mot Tjörn. Dras loss efter 1,5 timmar av två andra ångare och kan sedan fortsätta färden mot Tjörn.
  1889-04-15 Traden förlängs till Hälleviksstrand.
  1889-07-07 Trafik söndagar även på traden Göteborg (Stenpiren) - Klippan - Långedrag - Styrsö Bratten i konkurrens med Göteborgs Nya Ångslups AB:s fartyg.
  1890-04-15 Utbjuds på auktion. Inget godtagbart bud kommer in.
  1890-05 Såld till Norra Skärgårdens Ångbåts AB, Öckerö och omdöpt till Norra Skärgården.
  1890-05-25 Insatt i trafik på traden Göteborg (Stenpiren) - Marstrand - Hjuvik - Kalvsund - Grötö - Hönö - Öckerö - Hälsö - Björkö.
  1890-07-09 Vid utbackning från Grötö brygga på morgonturen mot Göteborg stannar maskinen och fartyget börjar driva. Man får hjälp tillbaka in till bryggan av Göteborgs Nya Ångslups AB:s fartyg Ärlan som befinner sig i närheten. Ärlan övertar också passagerarna för fortsatt färd in till Göteborg. Efter att ha hittat och åtgärdad felet kör fartyget in till Göteborg för egen maskin och kan utföra nästa tur enligt tidtabellen.
  1891-07 Ny ångpanna installeras.
  1893-03 Såld till A/S Næsoddens Dampskibsselskab, Christiania, Norge för 24.500 SEK och omdöpt till Drøbak. Trafik på traden Christiania (Oslo) - Næsodlandet - Oscarsborg - Drøbak - Hallangspollen - Hurum.
  1893-10-06 En brand uppstår i maskinrummet ca. kl. 03.00 när man ligger förtöjd vid Hallangspollen. Besättningen ombord försöker förgäves att släcka elden men måste till slut ge upp och rädda sig i land där de kan se hur elden sprider sig till hela fartyget. Ingen person skadas vid incidenten.
  1893-12-20 Såld på auktion till grosshandlare Riegel, Christiania och omdöpt till Fønix. Återuppbyggd vid Akers Mekaniske Verksted, Christiania.
  1894-05-22 Grosshandlare Riegel bildar A/S Dampskibsselskabet Fønix, som övertar fartyget.
  1894-06 Insatt i trafik på traden Christiania - Svartskog - Haslumtangen - Garderstrand - Brevik - Strandengen - Næsset.
  1894-06-28 Grundstöter lätt nära Bækkelaget.
  1904 Såld till Nils J. Myklebost, Ålesund. Ombyggd till fiskefartyg. Nytt tonnage 64/13.
  1907 Såld till Rikard Eidsvik, Ålesund.
  1908 Såld till Johan Marius Olsen Valderhaug, Ålesund.
  1909 Såld till Kristian Qvale, Brønnøysund. Hemort Ålesund.
  1910 Såld till Stavanger Skipsophugnings Co, Stavanger för skrotning. Ombyggd. Nytt tonnage 61/21.
  1911 Såld till partrederi Andreas Hansen-Baasnes, Kopervik.
  1912 Såld till Skibs A/S Fønix (Andreas Hansen-Baasnes), Kopervik.
  1916 Såld till Fiske- & Fangstselskapet Fønix (Andreas Hansen-Baasnes), Kopervik.
  1918 Såld till Andreas Hansen-Baasnes, Kopervik.
  1919 Såld till Søren Sandved, Haugesund.
  1923 Såld till T.H. Skogland & Søn A/S, Haugesund. Haugesund Mekaniske Verksted A/S lämnar dock inte ifrån sig fartyget på grund av en obetald reparation. Efter domstolsbeslut registrerad på Haugesund Mekaniske Verksted A/S, Haugesund.
  1933 Struken ur skeppsregistret som upphuggen.
Tillbaka till Gripsholms Ångfartygs AB
Tillbaka till Sigtuna - Örsundsbro Nya Ångfartygs AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Valkyrian
Tillbaka till Norra Skärgårdens Ångbåts AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1697 fartyg, 973 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.