|
Ångfartygs AB Valkyrian
|
 |
Ångfartygs AB Valkyrian, Göteborg startas 1888 av Carl Reuterfeldt, navigationslärare Carl Johan Carlsson, generalkonsul R Bersén, grosshandlare Edvard Skagerlind, grosshandlare F.W. Ericsson, grosshandlare Oscar Jonsson och handlare Anders Gustaf Friländer för trafik mellan Göteborg och Tjörn. Man beslutar på våren 1890 att sälja ångfartyget Valkyrian I och lägga ner rederiet. Som orsak anges den hårda konkurrensen med Marstrands Nya Ångfartygs AB. |
|
|
 |
|
 |
Anm. |
Verksamheten upphört, inga kontaktuppgifter. |
|
 |
|
 |
|
 |
Tillbaka till Rederier |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
Vi erbjuder dig nu 1698 fartyg, 976 rederier och 121 nybyggnadsvarv.
Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
|
|
 |
|
|  |
|
|
|  |
|
m/s Seskarö Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
 Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.
|
|
 |
|
|  |
|